templar skrev:Det går inte att gissa på det sättet, men 125 munstycken lär nog funka bättre än 130. Sen är det ju ganska lätt att testa dina fyra varianter.
Såg att munstyckena på stage 1 kitet var på 114 och 118.
Original är ju på 118.
Hur tänker man här?.
Vet inte riktigt, men jag har original 120 fram och 128 bak. Dynojettet var 122 på alla fyra. Det gjorde mig väldigt misstänksam men efter diverse konsultation både i Sverige och en betyckningslektion per telefon med Mark som är en av Dynojets grundare och dåvarade ägare (dom var ju inte så stora då ännu, hade inte gått ihop med K&N och PowerCommander var ännu inte uppfunnet) så blev jag övertygad att det skulle funka, vilket det också gjorde.
Att det är olika munstycken med i satsen kan bero på att den är avsedd till flera hojar eller olika marknader. I satsen jag fick låg både mina 122 plus 136 och 150 om jag inte minns fel.
Det är viktigt att läsa instruktionerna noga så man har fått rätt grejer (allt är märkt) och sätter i de grejer som ska vara på just den hojen.
Saken är så att original är hojarna ofta magra på mellanregistret och feta på topp och det ska vara precis tvärt om för att det ska funka bra, men det ger inte lika bra avgasvärden därför står det "not for road use" på kitten
Sen byter folk rör och bär sig åt och tänker att "nu måste jag gå upp i huvudmunstycken för att inte bränna ventiler" osv.
Men det man då ofta istället gör är att man fetar upp toppen så mycket att man passerar gränsen och hojen slutar gå bra.
Det här har Dynojet tagit fasta på så i Stage 1 kitten är det ofta mindre huvudmunstycken än original och istället fetar dom upp mellanregistret med nålarna.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg den optimala bränsleluftblandningen, men jag har för mig att det ska vara 13:1 eller 14:1. Men jag kommer ihåg Marks förklaring.
Om man tar en skala från 5 till 15 där 5 är magret och 15 är fett (alltså 14:1,1 - 14:1,9 i realiteten eller nåt (?)
Hojen går bra över hela registret men han menade att många originalhojar ligger på kanske 13-14 på topp och 6-7 på mellan. Det är ingen fara, men sen hänger någon på ett slip-on och går upp i munstycken, tanken är egentligen inte fel men man går då upp till kanske 16-17 och då går slutar hojen att gå bra. Men det är först om man går under 5 som man riskerar att bränna ventiler.
Det Dynojet gör är att dom strävar efter att försöka ligga nära 10 över hela registret.
Men att börja labba med det här själv kan vara farligt för man vet ju inte hur den ligger även om det vanliga brukar vara att munstyckerna ska ner och nålarna ska upp. Därför kan det vara bättre att köpa ett kit som är utprovat och färdigt.