Varm som satan

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem

#16 Inlägg av Honda-aspirant »

Hehe, fint ot-snack om USA det blev i tråden :).

Jodå det gick fint med fläkten, hann med och titta på den idag. Jag började med att lyfta på locket och kolla säkringarna, mycket riktig, fläktsäkringen hade löst ut. Efter att jag bytt den provade jag att kortsluta termostaten, till följd av att det endast klickade till från fläkten. Fläkten hade kärvat av någon outgrundlig anledning och efter att jag snurrat den några varv för hand så pinnar den på bra samt att termostat-brytaren drar igång fläkten som den ska.
Även om jag är lycklig över att det var så lättfixat så är jag något förbryllad över vad som hade hänt med fläkten. Den snurrar fint nu utan missljud, trotts att den hade satt fast riktigt ordentligt när jag först kände på den med handen.

Annars sitter jag och slipar spackel på min bensintank till den andra hojen, det är drygt :(.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Honda-aspirant skrev:Även om jag är lycklig över att det var så lättfixat så är jag något förbryllad över vad som hade hänt med fläkten. Den snurrar fint nu utan missljud, trotts att den hade satt fast riktigt ordentligt när jag först kände på den med handen.
Om hojen har stått ute mycket och/eller tvättats flitigt, om fläkten inte har behövts på länge, hojen har stått länge kan det kanske ha bildats oxid i motorn, på axeln eller så kan bladen som är av plast vara lite krökta och gå emot kanske p.g.a. lite våldsamt meck.

Vilken modell har du? På alla 750 som måste ju kylaren plockas av vid service.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem

#18 Inlägg av Honda-aspirant »

Tyrannosaurus skrev: Om hojen har stått ute mycket och/eller tvättats flitigt, om fläkten inte har behövts på länge, hojen har stått länge kan det kanske ha bildats oxid i motorn, på axeln eller så kan bladen som är av plast vara lite krökta och gå emot kanske p.g.a. lite våldsamt meck.

Vilken modell har du? På alla 750 som måste ju kylaren plockas av vid service.
Tvätt teorin låter trolig, den var ganska duktigt polerad när jag köpte den och skicket talar om att den har ståt undan ställd i garage och efterhållen. Bara lite konstigt att det går helt utan missljud om där var tillräckligt med oxid för att få axeln att fastna.

Måste bara tillägga att jag gillar skarpt att där är ett ordentligt verktygskit med samt att man verkligen kan skruva på grejorna för att åtgärda något. Svårt att köpa nytt nu när jag märker vilken skillnad det är på VFR:n och min Ducati :P. Nästa steg är väl att se över ventilspelet och kolla så att den är lika frisk på insidan som på utsidan innan jag drar till Manx grand prix i september.
Honda VFR 750 F - 89

Skriv svar