Däcket sitter åt fel håll
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Däcket sitter åt fel håll
Upptäckte att mitt framdäck sitter på åt fel håll. Alltså rotationsriktningen är fel. Bör jag vända på det?
Kan vara... finns rotationsriktning även på fälgen... brukar vara en liten "ful" pil vid basen på ena ekern......PG skrev:För det kan väl inte vara hela fälgen som sitter på åt fel håll?
Kika o rätta till, det är ju antingen det ena eller det andra

Det bästa med detta "felet" är att det är billigt att rätta till

Antingen så har firman du anlitat satt dit det fel o då får de rätta till det a´la garanti eller så kan du själv o då kostar det inte så mycket heller

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Det ska inte gå att sätta fälgen åt fel håll. Då skulle inget passa eller spåra och troligen skulle bromsarna ligga om du ens får på oken.Tegfors skrev:Kan vara... finns rotationsriktning även på fälgen... brukar vara en liten "ful" pil vid basen på ena ekern......PG skrev:För det kan väl inte vara hela fälgen som sitter på åt fel håll?
En sak till är föresten att bromskivorna har "L" och "R" märkningar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Tar du av hjulet själv och åker dit så blir det inte många spänn för att kränga av, lägga på och kolla balansen. Köpte du hojen på firma så bör dom göra det som goodwill.PG skrev:Däcket satt på när jag köpte motorcykeln förra året så det blir nog till att lämna in och få det fixat och betala själv. Vad kan det kosta tro?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Stämmer, sånt finns, då står det "front och "rear" på varsin sida också.kennet skrev:Har du tittat på båda sidorna av däcketHar nämligen sett ett mc-däck med en rotationspil åt var sitt håll. (vad det ska vara bra för) en pil åt rätt håll vid en sida och en åt fel håll på den andra. Kommer ej ihåg märket på däcket.
Man kan montera bakdäck fram och då ska dom monteras åt "fel" hål. Men det var mest en nödlösning som man använde förr innan det fanns bra däckslösningar för hoj.
Men det kan vara värt att kolla så det inte är fallet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Då har man fått tummen ur och tagit en bild i alla fall. Det är framhjulet vi pratar om. Fälgen ser ut att sitta åt rätt håll enligt pilen. Pilen på däcket står det ju front på och pekar åt motsatt håll som fälgpilen. Ovanför pilen på däcket ser det ut att vara några småpilar, men det kanske bara är mönster i däcket.
Vad sägs? Verkar ju definitivt sitta åt fel håll.
Vad sägs? Verkar ju definitivt sitta åt fel håll.
- Bilagor
-
- DSC002112.jpg (87.45 KiB) Visad 13582 gånger
Ahh, det finns en pil på fälgen också på bilden, den såg jag inte. Rent spontant tycker man att de borde peka åt samma håll. Går ut och kollar min egen, vänta en minut...PG skrev:Men pilen på fälgen pekar ju åt rätt håll?Göingen skrev:Du har inte lyckats vända hela hjulet?
Kolla bromsskivorna om pilar där pekar rätt. Om de också är fel är nog hela hjulet felvänt.
Tick tack tick tack...
Jodå på min pekar pilarna i rotationsriktningen på både däck och fälg.
Slutsats: Ditt däck sitter felvänt, hur allvarligt det är kan jag inte svara på. Kan du inte be den klåpare som monterat det att rätta till sitt fel?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan