GPS på VFR 800
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
GPS på VFR 800
Hej
Har varit ägare till VFR i en knapp vecka
Nu undrar jag om det är någon som har monterat en Garmin Quest eller Zumo på en VFR 800 -08 tacksam för tips, fäste, strömkälla mm
Har varit ägare till VFR i en knapp vecka
Nu undrar jag om det är någon som har monterat en Garmin Quest eller Zumo på en VFR 800 -08 tacksam för tips, fäste, strömkälla mm
Jag har monterat Garmin Zumo på min -00. Fästet är skruvat med bygeln runt vänster styrhalva på den biten som är riktad uppåt. Svårt att förklara men jag ska försöka greja en bild senare idag. Det är ganska mörkt i garaget.
Eftersom en GPS inte tar någon ström att snacka om så kan man stjäla i stort sett varsomhelst. Det kan ju vara lämpligt att välja någonstans där strömmen bryts då tändningen slås ifrån. Jag valde att själa från parkeringsljuset. Hittade en kontakt där jag kunde löda på tåtarna från GPS-hållarenen på några stift.
Eftersom en GPS inte tar någon ström att snacka om så kan man stjäla i stort sett varsomhelst. Det kan ju vara lämpligt att välja någonstans där strömmen bryts då tändningen slås ifrån. Jag valde att själa från parkeringsljuset. Hittade en kontakt där jag kunde löda på tåtarna från GPS-hållarenen på några stift.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- Deltatracker
- Medlem
Jag har ström, men det känns som att det inte är mycket att visa... Kopplade in mig på batteriet, med en säkring, och drog en sladd framåt under tanken. På min VFR har jag valt att gå ifrån klumpigt cigguttag och kör med vanlig mono-hörlurskontakt istället.Deltatracker skrev:Om någon har fixat "ström" till sin gps på en VTEC modell så får ni gärna visa hur ni gjorde.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- Deltatracker
- Medlem
- Deltatracker
- Medlem
Det är enklast att motera direkt till batteriet. GPS´n drar bara ström när den är monterad så om du är orolig att den ska dra ur batteriet om du skulle glömma den på motorcykeln så behöver du nog inte vara det. Glömmer du kvar GPS´n när du ggår i en butik eller nåt så är den nog stulen innan batteriet är slut.Deltatracker skrev:Någon som kan visa eller förklara hur man skall koppla en gps (garmin zumo 550) via framlyktan eller så att den bara matar strömnär man slår på tändningen.

Bästa monteringen av en GPS på en VFR är antingen som jag monterat min (sök på tomtom så hittar du en tråd som jag skapat och där finns bilder), eller en som en kompis använder http://www.ram-mount.com/CatalogResults ... fault.aspx då sitter den centrerat på styret.
- Deltatracker
- Medlem