Nu har jag tappat ur oljan "geggan" ur framgaffeln och dragit ur fjädrar, är det bara att fylla i rätt mängd olja uppifrån med stötämparkolven kvar i framgaffeln?
Hur får man upp kolven om det behövs, det tar stopp då jag drar i den.
Jag ska också skölja ur framgaffeln innan jag fyller i oljan.
insu skrev:Nu har jag tappat ur oljan "geggan" ur framgaffeln och dragit ur fjädrar, är det bara att fylla i rätt mängd olja uppifrån med stötämparkolven kvar i framgaffeln?
Hur får man upp kolven om det behövs, det tar stopp då jag drar i den.
Jag ska också skölja ur framgaffeln innan jag fyller i oljan.
Gaffelmekarguiden är förträfflig, men om du inte planerar byta tätningarna så räcker det att du lossar bottenskruven så kan du dra ut hela kolvstången. Om du aldrig haft loss denna så kan den sitta ordentligt. Jag öste i några deciliter avfettning och satte på locket igen och pumpade på innan jag tog ut kolvstången. Då får man ut mer skit. Sedan dela igen och låt allt rinna av. Pumpa med den lösa kolvstången, det kommer ut ännu mer ävja.
Skruva dit kolvstången och fylla på de nya gyllene dropparna, i med fjäder, distans och brickor och till sist skruva dit locket.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan