Hej,
Jag har kört min VFR 800 -99 i två säsonger nu och skulle kanske behöva lite service. Jag har kört närmare 900 mil på två säsonger. Jag har precis bytt olja och oljefilter på den och funderar nu på om det är något mer som kanske ska ses över. Mätarställningen står på ca 2700 mil. Däcken är bytta förra säsongen så det är inget problem. I maj ska den in på besiktning, kollar de om drivpaketet är ok där?
Tacksam för lite hjälp!
Hjälp med service
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
Hjälp med service
VFR 800 FI -99
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Hjälp med service
Det är väl det vanliga, luftfilter, stift mm. Vet inte när ventilservice ska göras på VFR.pascalbackstrom skrev:Jag har precis bytt olja och oljefilter på den och funderar nu på om det är något mer som kanske ska ses över. Mätarställningen står på ca 2700 mil. Däcken är bytta förra säsongen så det är inget problem. I maj ska den in på besiktning, kollar de om drivpaketet är ok där?
Besiktningen kollar drivpaketet, men mest bara att kedjan är något sånär rätt spänd och att det inte är tvärslut med sneda kuggar mm. Men är det bara i hyfsat bra skick så är det inga problem.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Re: Hjälp med service
Serviceintervall för ventiljustering är 2400 mil. Sen är det alltid bra att titta till en del grejor typ smörja vajrar, byta bromsvätska, byta kylravätska, byta gaffelolja, kolla styrlager. Alla cyklar mår bra av att bli ompysslade...pascalbackstrom skrev:Hej,
Jag har kört min VFR 800 -99 i två säsonger nu och skulle kanske behöva lite service. Jag har kört närmare 900 mil på två säsonger. Jag har precis bytt olja och oljefilter på den och funderar nu på om det är något mer som kanske ska ses över. Mätarställningen står på ca 2700 mil. Däcken är bytta förra säsongen så det är inget problem. I maj ska den in på besiktning, kollar de om drivpaketet är ok där?
Tacksam för lite hjälp!
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Olja och filter varje år har jag alltid kört med oavsett hur mycket åkande det blivit.
Sedan gäller serviceintervallen enligt serviceboken: 600 mil med lite varierande storlek på servicen. 2400 är storservice med ventiljustering m.m som Göingen skrev. Allt står i instruktionsboken.
Sedan gäller serviceintervallen enligt serviceboken: 600 mil med lite varierande storlek på servicen. 2400 är storservice med ventiljustering m.m som Göingen skrev. Allt står i instruktionsboken.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."