Laddregulator IGEN!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Laddregulator IGEN!
Jaha, så skulle man äntligen på premiärturen, så går laddregulatorn sönder IGEN... Nu är det så att jag råkar ha en till regulator men för en senare årsmodell (00-01), min hoj är en 99:a. På min gamla regulator är det 3-gula, 2-röda samt 2-gröna kablar. På den nya regulatorn som är för 00-01 är det lika, men ytterligare en klenare svart kabel. Är det någon som vet om jag kan använda denna, nyare regulatorn och skippa den svarta kabeln? Tacksam för svar!!!
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra

Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
Hittade detta: http://vfrworld.com/forums/vf-vfr-maili ... fiers.html
Någon här som har någon kommentar? Verkar det vettigt?
Någon här som har någon kommentar? Verkar det vettigt?
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra

Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
Hej. Såg ditt PM. Har fullt upp med att åka snöskoter... Är fortfarande 50+ cm snö utanför mitt MC fråd.TheRocker skrev:Hittade detta: http://vfrworld.com/forums/vf-vfr-maili ... fiers.html
Någon här som har någon kommentar? Verkar det vettigt?
Enligt info i länken så låter det bra med nya regulatorn. Förutom arbetet med en extra kabel. Men att reglera spänningen efter den spänning som batteriet ser efter eventuella kabelförluster ger bara bättre laddning av batteriet. Bara att montera.
Kan hålla med TobLind att det kan vara idé att mäta upp stator om du haft problem med regulatorer. Om möjligt mät öven statorn varm, det kan finnas problem som bara märks när den är varm.
Burr, snö... Det har vi inte sett på länge här i Göteborg. Men snöskoter är ju också riktigt KUL! Jag skall montera den nya regulatorn i morgon, skall absolut mäta stratorn innan, 500ohm / fas om jag minns rätt. Jag återkommer givetvis med en återrapport så alla ni andra med 1999:or kan dra lärdom av mina "äventyr" och moddarJohanL skrev:Hej. Såg ditt PM. Har fullt upp med att åka snöskoter... Är fortfarande 50+ cm snö utanför mitt MC fråd.TheRocker skrev:Hittade detta: http://vfrworld.com/forums/vf-vfr-maili ... fiers.html
Någon här som har någon kommentar? Verkar det vettigt?
Enligt info i länken så låter det bra med nya regulatorn. Förutom arbetet med en extra kabel. Men att reglera spänningen efter den spänning som batteriet ser efter eventuella kabelförluster ger bara bättre laddning av batteriet. Bara att montera.
Kan hålla med TobLind att det kan vara idé att mäta upp stator om du haft problem med regulatorer. Om möjligt mät öven statorn varm, det kan finnas problem som bara märks när den är varm.

NU ÄNTLIGEN SKALL DET ÅKAS HOJ!
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra

Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
DET FUNKADE!
Jag hade ju en regulator till senare modell (00-01). Den regulatorn verkar lite bättre då den har en "probe" för att känna av den faktiska spänningen. Jag följde råden på en Amerikansk site och det funkar! Jag körde idag hem hojen från Linköping till Göteborg ~30 härliga mil och hojen går som en klocka! Laddspänningen var extremt stabil då vi mätte, exakt 14,16V oavsett varvtal över tomgång.
För er som funderar på att göra samma sak, d.v.s. sätta dit en regulator för 00-01 på en hoj som är 98-99: Det är en extra kabel (svart), denna kopplar ni till plus. Jag kopplade den direkt på pluspolen på batteriet, några säger annat (se länkar ovan). OBS! När ni löder och kopplar, var MYCKET noggranna! Kopplar ni fel eller får en kortslutning kan det sluta med mycket höga verkstadskostnader. Var också noga med att MÄTA spänningen med en multimeter!
Länkar:
http://vfrworld.com/forums/vf-vfr-maili ... fiers.html
http://vfrworld.com/forums/sixth-genera ... etter.html
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... hp?t=48680
Jag hade ju en regulator till senare modell (00-01). Den regulatorn verkar lite bättre då den har en "probe" för att känna av den faktiska spänningen. Jag följde råden på en Amerikansk site och det funkar! Jag körde idag hem hojen från Linköping till Göteborg ~30 härliga mil och hojen går som en klocka! Laddspänningen var extremt stabil då vi mätte, exakt 14,16V oavsett varvtal över tomgång.
För er som funderar på att göra samma sak, d.v.s. sätta dit en regulator för 00-01 på en hoj som är 98-99: Det är en extra kabel (svart), denna kopplar ni till plus. Jag kopplade den direkt på pluspolen på batteriet, några säger annat (se länkar ovan). OBS! När ni löder och kopplar, var MYCKET noggranna! Kopplar ni fel eller får en kortslutning kan det sluta med mycket höga verkstadskostnader. Var också noga med att MÄTA spänningen med en multimeter!
Länkar:
http://vfrworld.com/forums/vf-vfr-maili ... fiers.html
http://vfrworld.com/forums/sixth-genera ... etter.html
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... hp?t=48680
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra

Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD