Bromsbelägg, svårt se slitage

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Bromsbelägg, svårt se slitage

#1 Inlägg av faceplant »

Som trådrubriken säger så har jag svårt att se bromsbeläggens slitagemarkeringar på min 6:e generations 2006 ABS.

Med uppenbar risk för att framstå som en idiot så slänger jag därför ur mig följande fråga:

Är det någon som har ett bra tips om hur jag lättare skall se dem?
Jag vet ju förstås hur de skall se ut, från att ha läst instruktionsboken och från tidigare hojar,
men jag tycker inte att jag kommer åt att se dem (hitter dem inte helt enkelt)!

/faceplant :oops:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsbelägg, svårt se slitage

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

faceplant skrev:Som trådrubriken säger så har jag svårt att se bromsbeläggens slitagemarkeringar på min 6:e generations 2006 ABS.

Med uppenbar risk för att framstå som en idiot så slänger jag därför ur mig följande fråga:

Är det någon som har ett bra tips om hur jag lättare skall se dem?
Jag vet ju förstås hur de skall se ut, från att ha läst instruktionsboken och från tidigare hojar,
men jag tycker inte att jag kommer åt att se dem (hitter dem inte helt enkelt)!
Ingen fara, det är skitsvårt att se. Besiktade bilen för några veckor sen, gubben lyste in med lampan genom fälghålen:
- Det ser bra ut.
- Hur fan ser du det?
- Ja titta där, det är skitlätt.
- Såg ingenting.

Jag vet inte hur dom gör, men hittills har jag låtit besiktningsgubbarna avgöra.
- Det börjar visst bli lite slitet.
- Ok då byter vi :wink:

Hur dom ser det vet jag fortfarande inte, men dom verkar ha vanan inne och hittills har det stämt :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Re: Bromsbelägg, svårt se slitage

#3 Inlägg av faceplant »

Tyrannosaurus skrev: Ingen fara, det är skitsvårt att se. Besiktade bilen för några veckor sen, gubben lyste in med lampan genom fälghålen:
- Det ser bra ut.
- Hur fan ser du det?
- Ja titta där, det är skitlätt.
- Såg ingenting.
Man tackar för uppmuntran, nu känner jag mig mindre korkad! :)

Dock kvarstår faktum att jag inte ser dem ordentligt..

Någon med en 6:e generations hoj som har tips? (Eller t.o.m. kan ta en bild och ringa in slitagemarkeringarna...)
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsbelägg, svårt se slitage

#4 Inlägg av adrian_vg »

Jag brukar kolla på beläggets basplatta (som man oftast ser i oket) och sen jämföra med själva slitdelen (närmast skivan) på belägget. Är slitdelen smalare än basplattan bör man ha bytt för länge sen typ.

Ibland finns en skåra mitt på slitdelen som man brukar se uppifrån. När denna skåra inte syns mer är det dags att byta.

Min Peugeot hade en sorts skriksladd (ståltråd i plasthylsa, inte elektrisk) på belägget. När denna kom i kontakt med skivan vid bromsning, skrek det om den, då visste man att det var dags att byta.

Hjälper dessa tumregler nåt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Re: Bromsbelägg, svårt se slitage

#5 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:Jag brukar kolla på beläggets basplatta (som man oftast ser i oket) och sen jämföra med själva slitdelen (närmast skivan) på belägget. Är slitdelen smalare än basplattan bör man ha bytt för länge sen typ.

Ibland finns en skåra mitt på slitdelen som man brukar se uppifrån. När denna skåra inte syns mer är det dags att byta.

Min Peugeot hade en sorts skriksladd (ståltråd i plasthylsa, inte elektrisk) på belägget. När denna kom i kontakt med skivan vid bromsning, skrek det om den, då visste man att det var dags att byta.

Hjälper dessa tumregler nåt?
Ja, då, alla tips är varmt välkomna!
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 24, 2008 19:16
Ort: Mora

#6 Inlägg av vfr801 »

prova att ta loss bromsoket,då är det lätt att se,
vfr 800 -02

Skriv svar