Bakre kamaxel på Honda VF1000F Interceptor

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
tobbo166
Medlem

Bakre kamaxel på Honda VF1000F Interceptor

#1 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Började att byta bakre utblåskammen idag. Bytte först vipparmen på cylinder 3 (högre bakre, utblås) som var totalt nersliten.

Imorgon ska vi byta kamaxeln, köpte en bättre begagnad från Spinnin' Wheel MC skrot. Angav noggrannt att den skulle vara till bakre högre utblås, dvs cylinder 3, avgassidan. Den ser likadan ut som den gamla, men det yttersta oljehålet sitter 180 grader, dvs motsatt sida mot på gamla. På båda står det "EXR6" och på upphöjningen i mitten "ER". Men gamla står det R1 på, medan nya står det R2 på.

Problem?

/T

vfr800
Donator 2007

#2 Inlägg av vfr800 »

Kan ju vara att du fått fel sida,har du nån hondahandlare som du kan få titta på en sprängbild på grejjorna så du kan se hur det ska se ut menar jag.

Har du kollat vad en ny kan på den sidan kostar? kanske är billigare och mer säker att få rätt. :)

bara undrade om den nya enl amerikansk sida kostar den ca $102 vet inte vad den kostar här dock...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Bakre kamaxel på Honda VF1000F Interceptor

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Började att byta bakre utblåskammen idag. Bytte först vipparmen på cylinder 3 (högre bakre, utblås) som var totalt nersliten.

Imorgon ska vi byta kamaxeln, köpte en bättre begagnad från Spinnin' Wheel MC skrot. Angav noggrannt att den skulle vara till bakre högre utblås, dvs cylinder 3, avgassidan. Den ser likadan ut som den gamla, men det yttersta oljehålet sitter 180 grader, dvs motsatt sida mot på gamla. På båda står det "EXR6" och på upphöjningen i mitten "ER". Men gamla står det R1 på, medan nya står det R2 på.
ER står för "Exhaust Rear", så det är nog rätt. R1 och R2 kan stå för "Revision" d.v.s. att den "nya" kammen är version 2.

Om du talar om oljehålet på lagerytan så har det ingen betydelse på vilken sida det sitter.

Så det är nog rätt. För säkerhets skull kan du ju mäta nockarna rakt över med ett skjutmått och ta höjden minus bredden, då får du fram lyfthöjden. Det måttet kan du jämföra det med de andra kammarna och se om det stämmer och även med den slitna kammen så ser du hur mycket den har gått ner sig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

tobbo166
Medlem

Bakre kamaxel

#4 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Det var ett bra och lugnande inlägg. Jag skrev till MC skroten att jag ville ha bakre avgaskammen. De kan ju inte ha skickat främre, den sitter ju tom framåt, mot framhjulet. Hoppas bara det verkligen är till min VF1000F från 1984, och inte nån Magna från 1986 eller liknande.

Tack

/T

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Bakre kamaxel

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Hoppas bara det verkligen är till min VF1000F från 1984, och inte nån Magna från 1986 eller liknande.
Tror inte Magnakammar överhuvudtaget skulle passa i en VF1000 då V65 motorn är fysiskt större på alla ledder.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

tobbo166
Medlem

Amerikansk kamaxel

#6 Inlägg av tobbo166 »

vfr800 skrev:Kan ju vara att du fått fel sida,har du nån hondahandlare som du kan få titta på en sprängbild på grejjorna så du kan se hur det ska se ut menar jag.

Har du kollat vad en ny kan på den sidan kostar? kanske är billigare och mer säker att få rätt. :)

bara undrade om den nya enl amerikansk sida kostar den ca $102 vet inte vad den kostar här dock...
Hej, den amerikanska du hittade, lust att skicka länken? Tack!

Skriv svar