Kortare sidostöd och centralstöd?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

Kortare sidostöd och centralstöd?

#1 Inlägg av Rerun »

Hmmmm...

Lång och egentligen onödig beskrivning:
Tyckte att jag var så himla smart och bra när jag sänkte hojen i höstas (vände på "triangeln" bak, sänkte styrkronan med 5mm och vred upp fjäderförspänningen bak, så hojen blev ca 20mm lägre, men verkar ha behållit sin fina, snabba styrning) men jag missade visst en detalj... Den står obehagligt upprätt när den är på sidostödet och jag har ett h-vete med att få upp den på centralen. (Vill inte ens tänka på hur det blir i sommar med packväskorna fulla...)
:chot

Och frågan:
Var får man tag på aningen kortare sidostöd och lägre centralstöd? Känns inte som en bra idé att kapa och svetsa ihop originalstöden. Och i och med att hojen är ny så får väl även stöden gärna se vettiga ut. Tips, någon?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#2 Inlägg av Göingen »

Intressant problem. Går det inte att fixa till sidostödet genom att försöka "justera" lite där det är infäst så att det pekar lite mera ut från hojen? Visst mått av våld kan krävas. Då kommer hojen att luta mer då du ställer den på sidostödet.
Ett annat alternativ är att försöka få fatt i ett begagnat stöd och göra operationerna på det, dvs. kapa, korta och svetsa ihop igen. Detta gäller både central och sidostöd. Det kanske tom. finns något stöd till en annan MC-modell som passar på VFR fast är lite kortare.

Hoppas dessa tips kan vara ett stöd för dig :lol:
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#3 Inlägg av Rerun »

Tack för dina idéer!
Med risk för att vara gnällig, så är jag lite tveksam till att "modifiera" sidostödet. Att bocka till det är nog inte helt lätt då tvärsnittet är triangulärt nästan hela vägen. Och att kapa och svetsa, som jag själv var inne på förut, vette tusan. Sidostödet ser ut att vara gjutet, och då vill jag inte ge mig in på en sådan operation.
Centralen skulle man nog kunna kapa och svetsa ihop samt byta fjäder.

Det du skrev om att ta stöd från en annan mc-modell hade ju varit intressant, men hur hittar man något som passar? Hade gärna sluppit laborera med centralen med...

Men hur har alla ni som sänkt era Viffrar gjort? Min står ju knappt på plant underlag. Det måste väl vara fler som har det problemet? :?:

mastjan
Medlem

#4 Inlägg av mastjan »

Hitta ett ställe som sålde kortare sidostöd till vfr, 2002 står det vet inte om det är samma som till din ?
http://formula6sigma.com/OnlineStore.aspx?ptid=8
Om inte sök på shortened side stand vfr på google så hittar du säkert mer information

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#5 Inlägg av Qwerty »

Jag hade ringt runt till olika hoj skrotar och letat efter ett annat stöd som man kan kapa till. Vad kan ett beg stöd kosta?

Centralstödet hade jag skruvat loss och struntat i.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#6 Inlägg av Rerun »

Tänkte att det kan vara på sin plats med en uppdatering.

Jag ringde ett par mc-demonteringar och kom fram till att sidostöd är de ovilliga att sälja (redan sålt eller så vill de ha det kvar). Efter lite letande på nätet hittade jag ett par alternativ, och valde http://formula6sigma.com .
Blev mycket väl bemött, och kunde beställa ett sidostöd enligt min egen spec. (de säljer annars en längd som passar till deras sänkningssats). Fick stödet i förra veckan och det ser riktigt bra ut. Som original, fast någon cm kortare. Pulverlackat.
Monterade på det i helgen och nu kan jag våga parkera hojen utan att behöva tänka på vinden. :D

Vad gäller centralstöd, så hittade jag det på bara en enda mc-demontering. De har efter lite om och men demonterat det nu och jag borde få hem det innan veckan är slut. Sen ska jag lämna det till någon händig människa som får kapa och svetsa lite. Det blir lite pill med det, för om jag inte ska modifiera mer på hojen så måste stödet kortas nerevid, under röret som går mellan "benen".
Själva bytet blir för övrigt lite omständligt. Kommer nämligen få plocka ner höger fotpinne och minst halva avgassystemet för att komma åt...

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem

#7 Inlägg av Kaiko »

Rerun skrev:Själva bytet blir för övrigt lite omständligt. Kommer nämligen få plocka ner höger fotpinne och minst halva avgassystemet för att komma åt...
Tänk på att ena bulten till centralstödet är felgängad, jag tror det var höger sida.
Jag provade den hårda vägen..... :(
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#8 Inlägg av Rerun »

Kaiko skrev:Tänk på att ena bulten till centralstödet är felgängad, jag tror det var höger sida.
Jag provade den hårda vägen..... :(
Jepp, du har helt rätt, det är den på höger sida. Killen på demonteringen tipsade mig om det. Han blev nog rätt förvånad när han skulle ha av den...
Men tack! :)

Skriv svar