Tjaba!
Har letat både högt och lågt efter ett verktyg som skulle kunna beskrivas som en "deformerad" hylsa för att ta bort låsmuttern på höger sida om svingen (infästningen) på min -92:a. Jag har fått för mig att det kan vara läge att byta svinglager...
Enligt Haynes har verktyget nr. 07908-4690002, enligt Workshop Tools (länk http://www.vsource.org/VFR-RVF_files/BWorkshopTools.htm) har det nr 07HMA-MR70200.
Det ska enligt den info jag hittat enbart gå att få tag på via Honda-handlare för ett antal sköna kronor (omkring 90 USD)... Känns väldigt dyrt!
Har tagit mått med skjutmått - när låsmuttern sitter på plats - och överväger att tillverka ett eget verktyg av en hylsa och vinkelslip. I så fall kan man nog lugnt snacka om "finlir med slägga".
Har som backup fått ta på ritning på nätet (länk http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... hp?t=38859) - en som tillverkat ett sådan verktyg - dilemmat är att jag vill kunna koppla verktyget direkt till momentnyckel, vilket förmodligen inte går med den lösning som presenterats från de olika källor jag hittat.
Finns det någon som har kännedom om det går att få tag på via "annan" än en Honda-dealer och om det verkligen är så dyrt? Har sökt på biltema, claesohlson och bahco. Nada...
Någon som kan rekommendera vad jag kan köpa för hylsa (tänker på kvaliteten) och med den bearbeta fram ett sådan här verktyg?
Specialverktyg för att lossa låsmutter till svingen. -92:a
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
Specialverktyg för att lossa låsmutter till svingen. -92:a
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Specialverktyg för att lossa låsmutter till svingen. -92
Det här som du beskriver är nog det billigaste och bästa sättet. Slipmaskin och/eller Dremel kan vara bra att ha också för att få det bra.Sudden skrev:Har tagit mått med skjutmått - när låsmuttern sitter på plats - och överväger att tillverka ett eget verktyg av en hylsa och vinkelslip. I så fall kan man nog lugnt snacka om "finlir med slägga".
Då får du fördelen att den går att använda med ett vanligt fyrkantsfäste på ett spärrskaft och momentnyckel.
Ett annat alternativ är att köpa en hylsa på t.ex. Biltema i passande diameter, ta en extramutter och gåp med alltihop till en mekanisk verkstad och fråga vad dom ska ha för att fräsa till hylsan så att muttern passar.
Det där är ju specialverktyg så chansen att hitta något från ett stantardsortiment är ganska liten. De enda jag kan komma på som möjligen kan tänkas ha något är http://www.roffesmotor.se och http://www.jcwhitney.com . Dom har lite specialgrejer men långt ifrån allt.Finns det någon som har kännedom om det går att få tag på via "annan" än en Honda-dealer och om det verkligen är så dyrt? Har sökt på biltema, claesohlson och bahco. Nada...
Någon som kan rekommendera vad jag kan köpa för hylsa (tänker på kvaliteten) och med den bearbeta fram ett sådan här verktyg?
Ytterligare ett alternativ (under förutsättning att då har god hand med grabbarna på någon Hondaverkstad) är att låna vertyget mot deposition. Men förutom att man bör känna grabbarna väl så gäller regeln att om man sabbar verktyget så har man köpt det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tommy Gsson
- Donator 2023
http://katalog.luna.se/
Luna / Handverktyg / Hylsor - Hylsverktyg / Hylsor för KM-muttrar / Med ½" □-anslutningsfäste
Kolla här om det någon som stämmer. Jag fick inte till någon direktlänk men gå sökvägen ovan eller sök direkt på KM-muttrar. KM-muttrar står för kullagermuttrar om du söka på fler ställen. Om du ska slipa till av en hylsa så ta en kvalitetshylsa av känt märke så ska den hålla, värt att tänka på är att inte ta en tunnväggig hylsa då det kan bli för lite material kvar.
Luna / Handverktyg / Hylsor - Hylsverktyg / Hylsor för KM-muttrar / Med ½" □-anslutningsfäste
Kolla här om det någon som stämmer. Jag fick inte till någon direktlänk men gå sökvägen ovan eller sök direkt på KM-muttrar. KM-muttrar står för kullagermuttrar om du söka på fler ställen. Om du ska slipa till av en hylsa så ta en kvalitetshylsa av känt märke så ska den hålla, värt att tänka på är att inte ta en tunnväggig hylsa då det kan bli för lite material kvar.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
-
- Medlem
Jag tackar för tipsen, kommer först och främst att försöka tillverka ett eget verktyg. Funkar inte det, köper jag en extra låsmutter - letar först upp en verkstad som kan göra om en hylsa - och jobbar sedan vidare utifrån de premisserna. Återstår att se om det finns någon sådan verkstad i Skövde-trakten.
Eftersom jag gillar att försöka själv först, blir det den vägen. Även om det tar längre tid än att köpa en produkt eller be någon tillverka.
Litet offtopic - men ändå inte - kan någon av er, eller någon annan, tala om skillnaden på Haynes och Clymer´s verkstadshandböcker? Har nu en Haynes hemma till VFR:n, men tycker den är litet småknölig att följa. Har någon gång haft en Clymer till en annan hoj, men det är så många år sedan att den förmodligen "sjunkit in i mossan" sedan länge... Alltså svårt att jämföra upplägg.
Eftersom jag gillar att försöka själv först, blir det den vägen. Även om det tar längre tid än att köpa en produkt eller be någon tillverka.
Litet offtopic - men ändå inte - kan någon av er, eller någon annan, tala om skillnaden på Haynes och Clymer´s verkstadshandböcker? Har nu en Haynes hemma till VFR:n, men tycker den är litet småknölig att följa. Har någon gång haft en Clymer till en annan hoj, men det är så många år sedan att den förmodligen "sjunkit in i mossan" sedan länge... Alltså svårt att jämföra upplägg.
------------------------------------------
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Rent generellt: Haynes brukar basera sina böcker på egna erfarenheter, de tar bilder på jobben och tipsar om genvägar där det krävs specialverktyg etc. Andra fabrikat brukar utgå från fabrikens manualer och ha teckningar istället för bilder. Förr tyckte jag att Haynes var bättre än de andra, men på senare år vete f-n... nu har jag faktiskt en Haynes till VFR, och den tycker jag funkar bra. Sen har jag förstås originalmanualen också, men en piratbok brukar vara en bra komplettering just med tanke på ev genvägar.Sudden skrev:Litet offtopic - men ändå inte - kan någon av er, eller någon annan, tala om skillnaden på Haynes och Clymer´s verkstadshandböcker? Har nu en Haynes hemma till VFR:n, men tycker den är litet småknölig att följa. Har någon gång haft en Clymer till en annan hoj, men det är så många år sedan att den förmodligen "sjunkit in i mossan" sedan länge... Alltså svårt att jämföra upplägg.
VFR750F -92, grön