sladd till bensinpump

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

Invalido skrev:
Conseal skrev:Jusses vad jag störde mig på stavfelet i rubriken . nu är det fixat ;)
vad stod där?? :D
Stog ju slad istället för sladd ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#17 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:
Invalido skrev:
Conseal skrev:Jusses vad jag störde mig på stavfelet i rubriken . nu är det fixat ;)
vad stod där?? :D
Stog ju slad istället för sladd ;)
hehe jag stavar som en kråka men sladd kan jag normalt stava till :lol: det är så att min hjärna är så otroligt snabb så ibland hänger inte fingrarna med

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:
PerJohan skrev:
Invalido skrev: hmmm vad menas med RTFM? :roll:
Jag chansar på att det betyder Read the fucking manual, men jag har itne en aning om jag har rätt! :)
tackar... jo jag jag kan tänka mig att det betyder så.... särskilt när det kommer från han.........börjar bli ganska trött på den där fimpeplockaren!
:?: :o Nu ska du inte vara sån ;)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#19 Inlägg av Invalido »

Tyrannosaurus skrev:
Invalido skrev:
PerJohan skrev: Jag chansar på att det betyder Read the fucking manual, men jag har itne en aning om jag har rätt! :)
tackar... jo jag jag kan tänka mig att det betyder så.... särskilt när det kommer från han.........börjar bli ganska trött på den där fimpeplockaren!
jo jag e bara ärlig....har läst igenom väldigt många av dinna innlägg.... det e mycket gnäll,hackande o påhopp från dig....jag kan inte svara för andra men jag e fett trött på dina komentarer... har du inget vettigt eller snällt att skriva så skit i o skriv... du kanske kan vara glad för ändras skull.... om någon köper en ny hoj skriver du fin! men fel färg.... ja det ska alltid vara något med dig... lägg av! o sen ang om jag ätit piller igen...nej inte nu men du kanske ska gå o köpa ett par,kanske skulle hjälpa.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Invalido skrev: tackar... jo jag jag kan tänka mig att det betyder så.... särskilt när det kommer från han.........börjar bli ganska trött på den där fimpeplockaren!
jo jag e bara ärlig....har läst igenom väldigt många av dinna innlägg.... det e mycket gnäll,hackande o påhopp från dig....jag kan inte svara för andra men jag e fett trött på dina komentarer... har du inget vettigt eller snällt att skriva så skit i o skriv... du kanske kan vara glad för ändras skull.... om någon köper en ny hoj skriver du fin! men fel färg.... ja det ska alltid vara något med dig... lägg av!
Hörrudu, sånt där dösnack och anklagelser blir jag lite sur över.

I t.ex. den här tråden har jag försökt hjälpa dig genom att tala om vad Honda har för standard då jag råkar veta det. Det bästa om man vill ta reda på vad olika elkomponenter har för färg på anslutningar så menade jag bara att du bör kolla kopplingsschemat och kanske inte helt förlita dig på vad andra säger då det lätt kan leda till missförstånd.

Det var också vad jag menade med det klassiska uttrycket inom motorkretsar "Read The Fucking Manual" och det ligger inget otrevligt menat med det utan bara saklighet. Jag har ingen anledning att vara otrevlig mot dig, jag känner dig inte mer en genom ett nick.

Visst kan jag ha lite jargong, retas lite och köra lite humor, men det är inte mer än som vanligen förekommer inom motorkretsar, dessutom vet jag hojfolk i södra landsänden kan vara betydligt råare än jag, även IRL.
Men det allmänna uttrycket brukar vara att tonen är rå men hjärtlig och tål du inte sånt så är det inte mig det är fel på.

Det är ytterst ovanligt att jag kritiserar personer eller andras hojar och personangrepp använder jag mig överhuvudtaget inte av såvida jag inte blir angripen först.
Faktum är att det snarare är du som har visat antipatier mot mig redan från början av någon anledning som jag inte känner till, kanske för att jag inte kör VFR(?) Men jag bryr mig inte och det kanske är det du retar dig på.

Tvärt om tycker jag att jag har försökt uppmuntra dig och ditt bygge och gett dig tips om utseende grejer samt dragit något generaliseringsskämt om hur polisen ser på bl.a. fighterbike åkare.
Jag gillar allmänt byggen och tycker standard är lite tråkigt vilket är en anledning att jag själv har kvar min specialare trots att det finns nyare hojar som är bättre på nästan allt.

Jag menar inte att du inte ska fråga om du vill veta något. Men kolla gärna fler källor, ha boken till hands när du skruvar och sen är det "Learning by Doing" som gäller (f.ö. ytterligare ett klassiskt motoruttryck).
Det är så jag har lärt mig skruva och det brukar vara det vanligaste sättet.

Du ska veta hur häcklad jag blev i början (jag säger inte att jag häcklar dig eller någon annan, för det gör jag inte), men hade jag blivit sur över det, tyckt att folk hackade och hoppade på mig så hade jag troligen lagt av att åka hoj för 30 år sen.

Fundera på hur folk har hackat på mig och min gamla hoj, hur Henning har "hängt ut mig" med fullt namn. Jag garvar åt det och är fortfarande polare med honom. Å andra sidan behöver man inte gå längre än till min hemsida för att få reda på vem jag är och "vat mitt brevlåda hetter".
Så du behöver inte göra alltför stora efterforskningar om du vill skicka en brevbomb...

Kort sagt, ta't lugnt, om du ska lyckas få mig att mena något illa så får du jobba. Jag har ingen anledning att vara taskig även om jag kan bitas lite ibland, men ta det för vad det är, inget personligt utan bara skoj och jargong.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#21 Inlägg av Invalido »

[/quote]Tyrannosaurus skrev:
dessutom vet jag hojfolk i södra landsänden kan vara betydligt råare än jag, även IRL.

Å andra sidan behöver man inte gå längre än till min hemsida för att få reda på vem jag är och "vat mitt brevlåda hetter".
Så du behöver inte göra alltför stora efterforskningar om du vill skicka en brevbomb...
[/quote]

o detta med detta menar du???
o vad honda har som standard,hmm jag du e mycket kunnig i mycket det lyfter jag på hatten för... min hoj är orginal just i det ärendet gällande denna tråden....o jag kan säga att du har FEL ser inte ut så med dom färgerna på min därför skrev jag om någon viste o DU viste inte.
o beträffande brevbomb???vet inte riktigt vad du fick det ifrån :roll: hmm vist jag kan bete mig dumt i bland men jag e ingen idiot...
o störrigt folk e jag van o hanskas med som dörrvakt men deras ursekt e att dom e fulla......

har sakt vad jag anser om dig(då dömt av dinna innlägg o komentarer här på forumet o e trött på det) som du sa du känner inte mig o jag inte dig..
o ang din hoj så bryr jag mig inte det minsta...alla har vi olika smaker sen dömmer jag inte folk efter vad dom har för mc...jag är äldre änså.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:o vad honda har som standard,hmm jag du e mycket kunnig i mycket det lyfter jag på hatten för... min hoj är orginal just i det ärendet gällande denna tråden....o jag kan säga att du har FEL ser inte ut så med dom färgerna på min därför skrev jag om någon viste o DU viste inte.
Det var därför jag sa RTFM. Komponenter kan vara olika då blir det också andra färger, man kan missförstå, men grundfärgerna är standard.

Kolla därför alltid kopplingsschemat om du meckar el. Som sagt RTFM, den heliga skriften :wink: . Där har du alla färger och hur det ska sitta.
o störrigt folk e jag van o hanskas med som dörrvakt men deras ursekt e att dom e fulla......
Jag snackade om nyktra (nåja) hojåkare, inte om fylletrattar i en krogkö :roll:
Har du varit på mc-träff någon gång? Om inte, ta någon i södra landänden. INGEN är störig, men det kan bli rätt kul om man tar folk på för stort allvar :wink:
har sakt vad jag anser om dig(då dömt av dinna innlägg o komentarer här på forumet o e trött på det)
Du får tycka vad du vill om mig och mina kommentarer, vi bor i ett fritt (nåja) land. Men så länge både du ock jag är kvar på forumet så får vi nog stå ut båda två :wink:

Vi får väl ta resten över en pilsner någon gång...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Kenny
Donator 2008

Foto på pump + sladdar

#23 Inlägg av Kenny »

Invalido

Re: Foto på pump + sladdar

#24 Inlägg av Invalido »

underbart! tackar :P smarte jag tog ju av allt utan att markera för jag skulle ändå dit samma dag o fixa det men det blev inte så... så nu ligger allt i ett ormbo nunder sadlen :lol: (har ju ej orginalbak så det ser väldigt rörigt ut)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

Japp! Det var samma färg 8)

Där ser man hur fel det kan bli av lite missförstånd, Invalido.
Du snackade om pumpen och jag snackade om reläet som styr pumpen.

Kolla här http://www.denbrook.com/Motorcycles/Sch ... _Sabre.pdf

Det är förvisso min hoj, men kolla uppe till höger precis under batteriet, där finns tre enheter från vänster "Fuel cut relay", "Fuel pump", "Fuel unit" (soppamätaren och ointressant just nu).

Färger "Black/Blue" = plus, "Green" = jord, = Hondastandard.

Med all sannolikhet finns då även reläet på din hoj med tre kablar "White", "Blue", "Black/Light green". Föra att köra pumpen direkt över tändningen kopplar du ihop "W" och "Bl/Lg". Den blå går till ena spolen.

Ett par Hondastandarder som är bra att veta då du troligen kommer att grotta mer el när du håller på att bygga.
Svart = plus över tändning, gäller även om den svarta har en rand, men då är den dedikerad till något.
Grön = jord.
Brun eller brun med vit rand = grundljus på hojen = bakljus, parkering och mätare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar