Checklista för vinterförvaring

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

Re: Checklista för vinterförvaring

#16 Inlägg av Qwerty »

tobbo166 skrev:Hej!

1. Bla bla.
2. Bla bla

Jag har med alla mina fordon genom tiderna gjort samma sak och kommer även detta år.

1. Parkera och lås.
2. Ta med nyckeln in.
3. Kika till skönheten med jämna mellanrum.
4. Glöm inte ladda batteriet om det sitter kvar i när du endå är och kikar.
5. Starta
6. Njut av våren igen.
7. Bli förbannad på dig själv att du inte knullputsa inför denna vinter heller.

Har då aldrig försökt med några krusiduller, med oljor i cylindrar mm. Gräsklippare kan stå ute i snön över vintern utan att rosta i cylindrar eller annat trots avsaknad av olja i cylindern. Bilar kan stå i skogen eller ligga halft nedgrävda i 40 år och fortfarande se fina ut i motorn.

Den ska ju stå i några få mån. Oktober till mars.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Checklista för vinterförvaring

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
tobbo166 skrev:Hej!

1. Bla bla.
2. Bla bla
Jag har med alla mina fordon genom tiderna gjort samma sak och kommer även detta år.

1. Parkera och lås.
2. Ta med nyckeln in.
3. Kika till skönheten med jämna mellanrum.
4. Glöm inte ladda batteriet om det sitter kvar i när du endå är och kikar.
5. Starta
6. Njut av våren igen.
7. Bli förbannad på dig själv att du inte knullputsa inför denna vinter heller.
:cyada

8. Bli ännu mer förbannad när den inte startar eller går som en påse skit på våren för att det är en massa gegg i förgasarna :P

Nejvisstja, du har ju spurt, synd :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

Re: Checklista för vinterförvaring

#18 Inlägg av Qwerty »

Tyrannosaurus skrev: 8. Bli ännu mer förbannad när den inte startar eller går som en påse skit på våren för att det är en massa gegg i förgasarna :P
Aldrig råkat ut för. Trots att gammel Hondan stog säkert i två år utan att startas. Dock går inget fordon perfa direkt efter en vila på mer än 1mån.
Jag har sett gegget men det har varit borta efter första provturen.

Kanske något för Mythbusters och utreda.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#19 Inlägg av PG »

Eftersom det här är första vintern med motorcykeln så har jag dammsugit nätet efter tips och ideér för vinterförvaringen.

Det jobbigaste är att alla säger olika!

Det tipset jag gillade bäst var att bara ställa in den i garaget och starta den ett par gånger i månaden, minst jobb från min sida...
:)
...men samtidigt vill man ju ta hand om hojen på ett bra sätt.

Hittade ett filmklipp där dom går igenom vad man bör göra, som kanske kan vara av intresse för fler.

http://www.youtube.com/watch?v=G77BXjI5mcc

Finns även en serie på 5 filmer från samma person där han visar hur man grundrengör hojen ordentligt. Var ganska intressant. Är ju aktuellt för mig som har köpt en äldre hoj. Men det får bli ett sommarprojekt nästa sommar.

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#20 Inlägg av Brother Wolf »

Skitbra film, tack för den! :D

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#21 Inlägg av Qwerty »

PG skrev:
Det tipset jag gillade bäst var att bara ställa in den i garaget och starta den ett par gånger i månaden, minst jobb från min sida...

Det hade jag då inte gjort. Om jag nu inte vill köpa nya stift till våren. Surfa lite på Sporthoj och sök på startbekymmer/den startar inte. Sen söker du på torrgasa/gasa i garaget.
Helt plötsligt kommer du se att det är samma personer som torrgasar som inte får igång den till våren eftersom att stiften slaggar igen. Stiften uppnår aldrig den temp dom behöver på att hållas i trim, motorn behöver belastning för att bränna bort all skit.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Checklista för vinterförvaring

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
Tyrannosaurus skrev: 8. Bli ännu mer förbannad när den inte startar eller går som en påse skit på våren för att det är en massa gegg i förgasarna :P
Aldrig råkat ut för. Trots att gammel Hondan stog säkert i två år utan att startas. Dock går inget fordon perfa direkt efter en vila på mer än 1mån.
Jag har sett gegget men det har varit borta efter första provturen.

Kanske något för Mythbusters och utreda.
Klart att gegget körs bort om det inte är för mycket, men jag har aldrig haft såna problem eller att hojen inte går rent efter vintern. På våren när jag ska starta följer jag en enkel procedur.
1. Fulladdat batteri.
2. Fylla i olja.
3. Kortsluta kabeln till soppapumpsreläet för att kunna fylla upp gasarna (annars lär man få nöta då reläet aktiveras av spolarna, en säkerhetsdetalj så att soppapumpen stannar om/när motorn stannar, t.ex. vid klotning).
4. Veva runt några varv med dödaren av för att bygga upp oljetryck.
5. Choke + ett varv på starten och den studsar igång direkt och går helt rent (den lilla oljan i förbränningsrummen påverkar inte gången alls).
PG skrev:Det tipset jag gillade bäst var att bara ställa in den i garaget och starta den ett par gånger i månaden, minst jobb från min sida...
:)
...men samtidigt vill man ju ta hand om hojen på ett bra sätt.

Hittade ett filmklipp där dom går igenom vad man bör göra, som kanske kan vara av intresse för fler.

http://www.youtube.com/watch?v=G77BXjI5mcc
Bra film som går igenom det viktigaste. Men det finns två saker som kan tilläggas.
1. Eftersom han säger "starta inte hojen efter att du har fyllt i ny olja". Då ställer jag mig frågan, varför fylla i ny olja överhuvudtaget? Den håller sig ännu fräschare i oöppnade flaskor och i tråget gör oljan ändå ingen nytta. Låt motorn då hellre stå tom, allting är oljigt ändå. Har man taskigt minne bör man kanske fästa en lapp antingen i batterihållaren (om man har tagit ur batteriet), eller över tändningslåset "fyll olja innan start" :!:

2. Mitt tips om lite olja i tändstiftshålen är kanske inte nödvändigt, men kan absolut inte skada, förebygger ev. kondens och ger en kul och väldoftande moln av blårök när man startar på våren.

Visst kan man starta några gånger under vintern om man hellre vill göra det. Det råder dessutom bot på den värsta abstinensen, men gör man det så är det viktigt att man låter motorn bli ordentligt varm och inte bara startar och kör den en minut.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar