Knack från Honda VF1000F, 1984:a

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
tobbo166
Medlem

Knack från Honda VF1000F, 1984:a

#1 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Motorn knackar. 5000 mil, nyinköpt. Har blivit rekommenderad att köpa Oil Mod. Skulle behöva veta mer om fördelar och nackdelar med detta. Jag tänker i alla fall först justera ventilerna. Nån sa att det kan vara fel olja som gör att det knackar?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Knack från Honda VF1000F, 1984:a

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Motorn knackar. 5000 mil, nyinköpt. Har blivit rekommenderad att köpa Oil Mod. Skulle behöva veta mer om fördelar och nackdelar med detta.
Finns inga nackdelar med att ge topparna mer smörj. Ett Oil Mod kostar ca. 2500 kr beroende på dollarkursen, och just nu står dollarn rätt långt så det borde bli billigare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

tobbo166
Medlem

#3 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Funderar på om det är värt pengarna i nuläget? Jag tänkte i första hand byta all olja, kan ju vara fel olja=anledning till knack.
Stämmer det att det ska vara Honda GN4 4-stroke oil, API service classification SF eller SG med viskositet SAE10W-40, helsyntetisk? Detta hittade jag i factory manual för VFR1000, 1998-2003. Stämmer det till min, äldre VF1000, 84:a?

...Hjälper inte det, tänker jag justera ventilerna. Då får jag ju se hur kammarna ser ut. Vet inte om jag klarar att bedöma om de är bra eller dåliga. Kan ju fota dem och lägga upp här.

Känns som Oil Mod blir senare, när jag fått ordning på problemet. Eller är det sannolikt att det eliminerar knack? Om det är fel avstånd, förstår inte hur mer smörjning kan avhjälpa? Är det jobbigt att montera? Ändrar det på något vis vilken viskositet på oljan man ska använda? Hörde om en amerikan som körde i varmt väder och körde 15W-nånting istället för 10W-40?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

tobbo166 skrev:Stämmer det att det ska vara Honda GN4 4-stroke oil, API service classification SF eller SG med viskositet SAE10W-40, helsyntetisk? Detta hittade jag i factory manual för VFR1000, 1998-2003. Stämmer det till min, äldre VF1000, 84:a?
SF och SG är gamla klasser, idag heter oljorna SL. Kör på en bra kvalitetsolja för mc-bruk. syntetiska biloljor kan i vissa fall förstöra våtkopplingen i motorcyklar.

Någon modell som heter VFR1000 finns ännu inte, speciellt inte 1998-2003. Troligen menar du VFR800, men det är en helt annan hoj som troligen inte har en enda skruv gemensam med din.
VF1000F och VF1000R 1984-1986 är däremot ganska lika, men det finns ändå en hel del skillnader.
...Hjälper inte det, tänker jag justera ventilerna. Då får jag ju se hur kammarna ser ut. Vet inte om jag klarar att bedöma om de är bra eller dåliga. Kan ju fota dem och lägga upp här.

Känns som Oil Mod blir senare, när jag fått ordning på problemet. Eller är det sannolikt att det eliminerar knack? Om det är fel avstånd, förstår inte hur mer smörjning kan avhjälpa? Är det jobbigt att montera? Ändrar det på något vis vilken viskositet på oljan man ska använda? Hörde om en amerikan som körde i varmt väder och körde 15W-nånting istället för 10W-40?
Du ser rätt snabbt hur nockarna ser ut, be din billmeck-polare att hjälpa om du är osäker. Kolla även på hemsidorna jag har rekommenderat, det finns en hel del info om kammarna. Nockarna ska vara släta och inte såriga (härdning som har försvunnit).

Oil Mod gör ingen skillnad för knack, men det förebygger uppkomsten av slitna kammar som beror på dålig oljetillförsel original. Är kammarna redan slitna gör det däremot varken till eller ifrån.
Det är ingen fara att köra med slitna kammar, men det låter illa och den kommer med tiden tappa effekt.
Är kammarna däremot fina eller om du byter så bör så bör du absolut investera i ett Oil Mod system.

Det har ingen större betydelse om du kör på 10W-40, 15W-40, 20W-50 eller liknande då man inte kör hoj på vintern.
Lite varmkörning rekommenderas, liksom att inte gasa järnet direkt innan motorn är ordentligt varm oavsett vilken olja man kör på. Jag kör på högkvalitets mineral 20W-50 av märket Quaker State eller Pennzoil (samma tillverkare).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

tobbo166
Medlem

#5 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Jo nu har jag lyckats ladda ner rätt manual. Står ju att det ska vara 0,12 mm ventilspel med kall motor. Dags att köpa bladmått.

tobbo166
Medlem

Kamaxel dåligt skick

#6 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

Cylinder 1=bak, vänster
Cylinder 3=bak, höger
Cylinder 2= fram, vänster
Cylinder 4=fram höger

Bakersta kammen (cylinder 1 och 3) är dålig. Frasiga kanter och inte slät runt om, utan skrovlig på ett ställe:
Bild

se även:
Bild

Behöver bytas. Främre kammen på bakersta cylinderraden (fortfarande cylinder 1, 3) duger, så den får sitta kvar.

Svårare att bedöma är de två stycken främre kammarna. En liten yta 2x3 mm är lite gropig på båda två vid cylinder 2 (vänster fram), kanterna är EJ fransiga:
Bild

Byter helst inte. Kan tänka mig justera ventilerna för att kompensera i det fallet. Går det?

Så plånboken tillåter max 1 kam att byta. Den bakersta. Tips mottages tacksamt. Och köper gärna en bättre begagnad. Obs vet att det inte rekommenderas, men MCn är 24 år och det skulle duga därför.

Och några följdfrågor:
För att byta bakersta kamaxeln, måste man ta bort motorn?
Det finns olika slags oil mods, hört det är god ide att sätta dit om man byter kamaxlar, så de smörjs bättre än original. Är det båg? Om jag byter olja jätteofta och ser till att oljerören inte är igentäppta vid varje byte (de som löper längs med kedjan) istället? Det kostar ju rätt mycket, så är lite skeptisk. Sen verkar det finns olika varianter. Om man vill ha en lättmonterad, billig och bäst... :D Vad ska man satsa på då bland de olika varianter som finns, är frågan?

Vet inte heller vilket som är utblås respektive insugsventiler. Har inte MCn framför mig. Tex bakersta kamaxeln på bakersta cylinderraden (den fransiga, repiga som måste bytas) - är det insug eller utblås?
Senast redigerad av tobbo166 den tor okt 30, 2008 10:28, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar