Vad styr "V-tech-funktionen"

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Vad styr "V-tech-funktionen"

#1 Inlägg av Rydh »

Av rent intresse då tekniken inte längre slår till vid 7000 varv på min 02:a. Ska lämna in den på service/felsökning men det skulle vara intressant att veta vad det kan vara för problem.
/Joel

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#2 Inlägg av Tomas »

Är du säker på att motorn varit varm när du har provat? De 4 ventilerna går inte in innan motorn har nått 65 grader tror jag det är.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

#3 Inlägg av Rydh »

:? :shock: well, well, well då kanske jag sparade lite sköna pengar på att lägga ett inlägg. Det visste jag faktiskt inte. Och med tanke på att vi haft 6-7 grader de senaste dagarna så har jag nog inte sett motortempen gå upp i över 61 på mina tre mil till jobbet.

Tackar igen, ska se om en lite längre runda kan smiska upp tempen imorgon.
/Joel

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#4 Inlägg av Batte »

Tja!
Trodde också det var nåt fel på min i början tills nån här upplyste mig om att systemet inte aktiveras förän vid 66 grader.
Tycker det är rätt kass system, man vill ju ha max effekt direkt :twisted:
Brukar låta hojen gå på tomgång en stund innan man åker kalla dagar, så slipper man vänta så länge 8)
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#5 Inlägg av Excalibur105 »

Har den inte kommit upp i temperatur de tre milen till jobbet?
Startar jag min hoj och låter den varmköra till 50grader, sätter mig sedan på och åker två kilometer (lugnt varvande) så är den garanterat uppe i temp redan då. Fem kilometer 80grader +- 2grader.
Är det så att de nyare blir varmare snabbare eller? Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
Har själv en 07, någon som har egna erfarenheter?
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#6 Inlägg av TG »

Min -02 kommer snabbt upp i temp den med, kör man ett par km så är den uppe 70+....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Rerun »

Excalibur105 skrev:Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
Har själv en 07, någon som har egna erfarenheter?
Min '08 håller 100+ vid stadskörning. Blev lite förvånad när jag märkte att tempen låg på ca 105C på 50-sträckor (med trafikljus) och sjönk snabbt som bara den till 75C så fort jag kom upp på motorväg. Men det ska kanske vara så?
För övrigt blir den varm snabbt: kommer upp i 70+ grader på någon enstaka km (utan varmkörning på tomgång).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

#8 Inlägg av Rydh »

Vid 122 så tänds templampan enligt instr.boken så upp till det så ska det väl inte vara några problem antar jag.

67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.

/Joel

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#9 Inlägg av Brother Wolf »

Jag tycker att min fläckt går igång så fort som jag kör bland rödljusen! :?

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#10 Inlägg av Tomas »

Rydh skrev:67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som
sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg.
Skönt om det inte var något fel! eller fungerade systemet när du fick upp tempen över 66?

//Tomas

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#11 Inlägg av Excalibur105 »

Rydh skrev:67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.

/Joel
Tycker det låter väldigt lite med tanke på att motorn ska använda v-tec systemet vid varv över 6700rmp, och är inte tempen över 65grader så går den inte i. Är du stel i handleden eller väldigt snabb på att växla :wink:

Nej men allvarligt talat så ligger min mellan 78 och 82grader vid vanlig landsvägskörning oavsett vilken ute temperatur det är och vilken växel jag har i. Din verkar precis klara v-tec gränsen trots stadskörning :?:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Slipsten
Donator 2009
Inlägg: 67
Blev medlem: fre mar 06, 2009 08:40
Ort: Teckomatorp (Skåne)

#12 Inlägg av Slipsten »

Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.

Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm

Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
VFR800 VTEC -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Bara en kul och intressant fundering.
Jag antar att topparna från 800FI borde passa på VTEC motorn tillsammans med kuggkassetten då jag har för mig att motorerna utöver topparna i stort sett är identiska.

Skulle vara kul (men rätt dyrt) att testa.

Multilinkkedjan som driver kammarna på VTEC (tvivlar på att den har rullkedja) löper på vanliga kugghjul så är vevaxeln f.ö. lika (samma antal kuggar) och borr och slag är identiskt så borde det gå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#14 Inlägg av Rerun »

Slipsten skrev: Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
Tror inte att det har med varvtalet att göra. Tog en sväng idag - bara för att testa. :wink:
Det var ca 7 grader ute, fast hojen står i varmgarage. I och med att en massa människor bor i området där hojen bor, kör jag på under 4000 rpm innan jag kommer ut på stora vägen. (Gillar inte att varva för mycket när motorn är kall heller.) Temperaturen var uppe i 70 grader innan jag ens kommit så långt, tog mindre än 1 km, totalt max 3 minuter från att jag startade hojen (den gick på tomgång medan jag låste garaget och tog på handskarna).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#15 Inlägg av Göingen »

Slipsten skrev:Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.

Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm

Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
Du kan ha råkat ut för samma sak som jag, att termostaten hängt sig i öppet läge. Kör en liten tur efter kallstart, kanske en kilometer så att motorn blir ca 40-50 'C. Då ska fortfarande kylarna vara kalla eftersom termostaten inte ska öppna förrän vid ca 80 'C. Om kylarna är ljumna/varma kan du utgå ifrån att termostaten är kass. Den kostar ca 500:-, men är bökig att byta då man måste plocka bort ganska mycket grejor för att komma åt.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Skriv svar