Vad styr "V-tech-funktionen"
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vad styr "V-tech-funktionen"
Av rent intresse då tekniken inte längre slår till vid 7000 varv på min 02:a. Ska lämna in den på service/felsökning men det skulle vara intressant att veta vad det kan vara för problem.
/Joel
/Joel

Tackar igen, ska se om en lite längre runda kan smiska upp tempen imorgon.
/Joel
Tja!
Trodde också det var nåt fel på min i början tills nån här upplyste mig om att systemet inte aktiveras förän vid 66 grader.
Tycker det är rätt kass system, man vill ju ha max effekt direkt
Brukar låta hojen gå på tomgång en stund innan man åker kalla dagar, så slipper man vänta så länge
Trodde också det var nåt fel på min i början tills nån här upplyste mig om att systemet inte aktiveras förän vid 66 grader.
Tycker det är rätt kass system, man vill ju ha max effekt direkt

Brukar låta hojen gå på tomgång en stund innan man åker kalla dagar, så slipper man vänta så länge

KTM 400 EXC -09
- Excalibur105
- Donator 2010
Har den inte kommit upp i temperatur de tre milen till jobbet?
Startar jag min hoj och låter den varmköra till 50grader, sätter mig sedan på och åker två kilometer (lugnt varvande) så är den garanterat uppe i temp redan då. Fem kilometer 80grader +- 2grader.
Är det så att de nyare blir varmare snabbare eller? Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
Har själv en 07, någon som har egna erfarenheter?
Startar jag min hoj och låter den varmköra till 50grader, sätter mig sedan på och åker två kilometer (lugnt varvande) så är den garanterat uppe i temp redan då. Fem kilometer 80grader +- 2grader.
Är det så att de nyare blir varmare snabbare eller? Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Min '08 håller 100+ vid stadskörning. Blev lite förvånad när jag märkte att tempen låg på ca 105C på 50-sträckor (med trafikljus) och sjönk snabbt som bara den till 75C så fort jag kom upp på motorväg. Men det ska kanske vara så?Excalibur105 skrev:Vet att någon annan tyckte den kokade vid 102grader, själv har jag jämt 100grader + efter att man kört genom ett samhälle med 30km/h eller stannat vid rödljus.
För övrigt blir den varm snabbt: kommer upp i 70+ grader på någon enstaka km (utan varmkörning på tomgång).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Vid 122 så tänds templampan enligt instr.boken så upp till det så ska det väl inte vara några problem antar jag.
67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.
/Joel
67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.
/Joel
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Excalibur105
- Donator 2010
Tycker det låter väldigt lite med tanke på att motorn ska använda v-tec systemet vid varv över 6700rmp, och är inte tempen över 65grader så går den inte i. Är du stel i handleden eller väldigt snabb på att växlaRydh skrev:67 fick jag upp tempen till idag, 7 grader ute och som sagt 2 mil motorväg och ca 7 km 50 och 70-väg. Under sensommaren så var den dock snabbt uppe på 75 och även upp mot 100-102 varma dagar.
/Joel

Nej men allvarligt talat så ligger min mellan 78 och 82grader vid vanlig landsvägskörning oavsett vilken ute temperatur det är och vilken växel jag har i. Din verkar precis klara v-tec gränsen trots stadskörning

GSX1300R Hayabusa -08
Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.
Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm
Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
Eftersom vädret är så underbart idag valde jag att ta hojen till jobbet, det är mestadels landsväg och motorväg (90+ km/h) och lufttemperaturen låg under körning nån/några grader över nollan. Jag har 8 mil till jobbet. Hojens temperatur pendlade mellan 55 och 69 beroende på varvtal och hastighet, digital mätare. Mestadels skedde körningen på låga varvtal ~5000 rpm
Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?
VFR800 VTEC -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Bara en kul och intressant fundering.
Jag antar att topparna från 800FI borde passa på VTEC motorn tillsammans med kuggkassetten då jag har för mig att motorerna utöver topparna i stort sett är identiska.
Skulle vara kul (men rätt dyrt) att testa.
Multilinkkedjan som driver kammarna på VTEC (tvivlar på att den har rullkedja) löper på vanliga kugghjul så är vevaxeln f.ö. lika (samma antal kuggar) och borr och slag är identiskt så borde det gå.
Jag antar att topparna från 800FI borde passa på VTEC motorn tillsammans med kuggkassetten då jag har för mig att motorerna utöver topparna i stort sett är identiska.
Skulle vara kul (men rätt dyrt) att testa.
Multilinkkedjan som driver kammarna på VTEC (tvivlar på att den har rullkedja) löper på vanliga kugghjul så är vevaxeln f.ö. lika (samma antal kuggar) och borr och slag är identiskt så borde det gå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Tror inte att det har med varvtalet att göra. Tog en sväng idag - bara för att testa.Slipsten skrev: Intrycket jag fått av trådarna är att den borde snabbt kommit upp till 70 grader. Är det helt enkelt så att jag höll för låga varm och att det är kallt ute eller kan det vara något problem nånstans?

Det var ca 7 grader ute, fast hojen står i varmgarage. I och med att en massa människor bor i området där hojen bor, kör jag på under 4000 rpm innan jag kommer ut på stora vägen. (Gillar inte att varva för mycket när motorn är kall heller.) Temperaturen var uppe i 70 grader innan jag ens kommit så långt, tog mindre än 1 km, totalt max 3 minuter från att jag startade hojen (den gick på tomgång medan jag låste garaget och tog på handskarna).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Du kan ha råkat ut för samma sak som jag, att termostaten hängt sig i öppet läge. Kör en liten tur efter kallstart, kanske en kilometer så att motorn blir ca 40-50 'C. Då ska fortfarande kylarna vara kalla eftersom termostaten inte ska öppna förrän vid ca 80 'C. Om kylarna är ljumna/varma kan du utgå ifrån att termostaten är kass. Den kostar ca 500:-, men är bökig att byta då man måste plocka bort ganska mycket grejor för att komma åt.Slipsten skrev:Lyfter denna tråden lite, har sökt runt angående temp och är ändå lite fundersam.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan