Förspänning bakdämpare
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Förspänning bakdämpare
Hej alla,
Mixtrade lite med förspänningen bak i helgen på min 90:a. Visade sig att den stod på det hårdaste... Viffern känns mycket bättre nu. Iaf, enl Haynes verkstadshandbok ska min modell ha fyra distinkta klicklägen på förspänningen där andra klicket från mjukaste inställningen är standard.
Jag snurrade runt på skruven och hittade betydligt fler än fyra klickar, närmare bestämt runt tolv eller så (tappade räkningen efter ett tag i värmen...). Speciellt vid mjukaste inställningen har jag svårt att avgöra om skruvinställningen kommer att hoppa ur när som helst och pysa dämparen eller nåt, eftersom jag inte ser nån markering som för det hårdaste som är markerat med en linje och texten "HARD" på skruven.
* Finns det alls nån risk att skruven trillar ur om man skruvar ur den för mycket??
* Och vad menas med att jag har fler än fyra lägen?
* Kan dämparen vara bytt till nån senare årsmodells dämpare, och hur ser man det isf?
Tacksam för en hint eller två.
Mixtrade lite med förspänningen bak i helgen på min 90:a. Visade sig att den stod på det hårdaste... Viffern känns mycket bättre nu. Iaf, enl Haynes verkstadshandbok ska min modell ha fyra distinkta klicklägen på förspänningen där andra klicket från mjukaste inställningen är standard.
Jag snurrade runt på skruven och hittade betydligt fler än fyra klickar, närmare bestämt runt tolv eller så (tappade räkningen efter ett tag i värmen...). Speciellt vid mjukaste inställningen har jag svårt att avgöra om skruvinställningen kommer att hoppa ur när som helst och pysa dämparen eller nåt, eftersom jag inte ser nån markering som för det hårdaste som är markerat med en linje och texten "HARD" på skruven.
* Finns det alls nån risk att skruven trillar ur om man skruvar ur den för mycket??
* Och vad menas med att jag har fler än fyra lägen?
* Kan dämparen vara bytt till nån senare årsmodells dämpare, och hur ser man det isf?
Tacksam för en hint eller två.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Undrar om det inte är returdämpningen du justerat. Förspänningen justeras genom att man trycker ihop fjädern olika mycket med hjälp av en ring som sitter ovanför fjädern. Returdämpningen justeras med en skruv, i alla fall är det så på min -00:a
Viktigast är ju i alla fall att du tycker din hoj funkar bättre nu än innan.
Viktigast är ju i alla fall att du tycker din hoj funkar bättre nu än innan.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Kontakt:
90:ans viffer har bara förspänning bak enl manualen, såvida inte nån av förra ägarna bytt till nåt bättre eftermarknadsmaterial. Vette sjutton hur jag kollar det bara... Kommer man åt dämparen om man lyfter på sadeln?
Jo, bågen känns mycket bättre nu, den liksom flyter fram över vägen istf studsa runt lite som innan - bästa fjädring jag någonsin haft (å andra sidan kommer jag från en boxertwin med två dämpare bak som mer funkade som luftpumpar än nåt annat...!). Lustigt nog känns den bättre fram också. Undrar om värmen i luften gjort oljan i gaffeln tunnare eller nåt...
Jo, bågen känns mycket bättre nu, den liksom flyter fram över vägen istf studsa runt lite som innan - bästa fjädring jag någonsin haft (å andra sidan kommer jag från en boxertwin med två dämpare bak som mer funkade som luftpumpar än nåt annat...!). Lustigt nog känns den bättre fram också. Undrar om värmen i luften gjort oljan i gaffeln tunnare eller nåt...

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Pulade lite med dämpningen fram och bak på min "nya" 97:a i helgen. Blev mycket bättre efteråt. Verkar som om min körstil är mer åt det mjuka hållet. 
* Framgaffelförspänningen skruvade jag på så att man ser tre ringar från standard två.
* Bakdämparen förspände jag till mjuk-läget och kompressionsdämpningen till ett halvt varv ut från standard (standard=inskruvad så långt det går och sen utskruvad ca ett varv tills märket på skruven är mitt för märket i dämparen).
Som sagt mycket bättre nu, Gröna Faran flyter ovanpå vägen numera, istf att småstudsa fram. Enda nackdelen är att framgaffeln verkar packa ihop sig om man bromsar (mycket) hårt, men det kan man leva med om den i övrigt uppför sig bättre än innan.
Jag blir dock inte riktigt klok på kompressionsdämpningen bak. Vad innebär det egentligen? Stämmer det att kompressionsdämpningen bestämmer hur mycket den ska dämpa när den trycks ihop?
Ex: om kompressionsdämpningen ställs på "hård", kommer den att bli styvare och stötigare när dämparen trycks ihop, och om den står på "mjuk" blir den svampigare ungefär?
Något så när korrekt?

* Framgaffelförspänningen skruvade jag på så att man ser tre ringar från standard två.
* Bakdämparen förspände jag till mjuk-läget och kompressionsdämpningen till ett halvt varv ut från standard (standard=inskruvad så långt det går och sen utskruvad ca ett varv tills märket på skruven är mitt för märket i dämparen).
Som sagt mycket bättre nu, Gröna Faran flyter ovanpå vägen numera, istf att småstudsa fram. Enda nackdelen är att framgaffeln verkar packa ihop sig om man bromsar (mycket) hårt, men det kan man leva med om den i övrigt uppför sig bättre än innan.
Jag blir dock inte riktigt klok på kompressionsdämpningen bak. Vad innebär det egentligen? Stämmer det att kompressionsdämpningen bestämmer hur mycket den ska dämpa när den trycks ihop?
Ex: om kompressionsdämpningen ställs på "hård", kommer den att bli styvare och stötigare när dämparen trycks ihop, och om den står på "mjuk" blir den svampigare ungefär?
Något så när korrekt?
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Får se vad de andra säger.Batte skrev:Tycker jag låter som en bra beskrivning. Är i alla fall så som jag upplever det.Ex: om kompressionsdämpningen ställs på "hård", kommer den att bli styvare och stötigare när dämparen trycks ihop, och om den står på "mjuk" blir den svampigare ungefär?
Något så när korrekt?

===
===
Ok, det ÄR så att om compen ställs hård så blir stötdämpningen styvare och stötigare, och ställs den mjukare blir det följsammare och "svampigt"adrian_vg skrev:Får se vad de andra säger.Batte skrev:Tycker jag låter som en bra beskrivning. Är i alla fall så som jag upplever det.Ex: om kompressionsdämpningen ställs på "hård", kommer den att bli styvare och stötigare när dämparen trycks ihop, och om den står på "mjuk" blir den svampigare ungefär?
Något så när korrekt?
Kör en del enduro och har labbat en del med stötdämparinställning. Där har jag också justering för returdämpning.
Tycker det suger att vfr har så få justeringsmöjligheter. Är väl bara att lägga ut >10 lax på öhlinare bak och nya fjädrar fram...
KTM 400 EXC -09
- adrian_vg
- Kontakt:
Så returdämpningen är precis som namnet antyder hur snabbt dämparen fjädrar tillbaka efter att ha blivit hoptryckt, dvs kompressionsdämpningens motsvarighet fast åt andra hållet. Korrekt?Batte skrev:Ok, det ÄR så att om compen ställs hård så blir stötdämpningen styvare och stötigare, och ställs den mjukare blir det följsammare och "svampigt"
Kör en del enduro och har labbat en del med stötdämparinställning. Där har jag också justering för returdämpning.
Funkar bra för gatbruk som det är tycker jag. Jag kommer nyligen (nåja...) från BMW R-seriens 80/90-tal med enbart förspänning bak och inget fram. Å andra sidan hade min RS styrdämpare monterad som standard. Man ser inte det så ofta numera. Fast det säger nog mer om RS:en vaggram i stål mer än nåt annat.Batte skrev: Tycker det suger att vfr har så få justeringsmöjligheter. Är väl bara att lägga ut >10 lax på öhlinare bak och nya fjädrar fram...

Tycker snarare att det är lyxigt som viffrarna har det nu med alla inställningar man kan göra. Tom styret kan man ju vinkla till!
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Pratar vi förspänningen på framgaffeln nu?kennet skrev:Har ställt min på soft och då somnar inte händerna lika fortdet försvann mycket av vibbrationerna i styret och beskrivningen du skrev stämmer bra.
Om ja, hur många ringar har du utskruvat och hur mycket väger du (om man får ställa en något möjligen ofin fråga)?

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Trodde det fanns mer än tre ringar, nåväl. Du väger mindre än mig iaf...kennet skrev:He he jag snurrar lite... det är framgaffeln
Jag har skruvat upp dom max och har för mig att det var 3 ringar och jag väger 74kg

===
===
Jag har min retur i bak på fullt. Dämpen på ca 1/4 varv ut. Skulle vilja ha det hårdare men då blir dämpiningen mer än returen klarar av och då studsar bakhjulet konstigt vid mycket nerlägg.
Fram så kör jag skruvarna i botten, tycker det är mjukt så också. Där tror jag att Öhlinsfjädrar skulle göra susen och man skulle kunna lätta lite på förspänningen.
Lika så tror jag att en Öhlinare bak i hop med fjädrar fram skulle göra underverk på väghållningen. Står högt upp på min önske lista.
Men på det här sättet så är hojen så hög som möjligt och tar inte i i onödan i kurvorna. Dock så tar pinnarna i lite ibland.
Fjädringen på VFR är enda anledningen till att jag sneglar åt annat håll. Motorn är underbar, lika så sittställning mm. Men fjädring är ren touring. Duger inte till närheten utav sport.
Fram så kör jag skruvarna i botten, tycker det är mjukt så också. Där tror jag att Öhlinsfjädrar skulle göra susen och man skulle kunna lätta lite på förspänningen.
Lika så tror jag att en Öhlinare bak i hop med fjädrar fram skulle göra underverk på väghållningen. Står högt upp på min önske lista.
Men på det här sättet så är hojen så hög som möjligt och tar inte i i onödan i kurvorna. Dock så tar pinnarna i lite ibland.
Fjädringen på VFR är enda anledningen till att jag sneglar åt annat håll. Motorn är underbar, lika så sittställning mm. Men fjädring är ren touring. Duger inte till närheten utav sport.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se