Hej.
Har en VFR -99 som jag tycker bromsarna fram borde vara lite mer
"bett i"..mer sug i inbromsningarna..
Någon som har tips på kanske andra belägg. Inte för att bromsarna
är dåliga, men de finns de hojar som har bättre än vfr:n.
Ok..stålomspunnet o superbroms-skivor är nog bra, men kanske lite
för dyrt. Kanske finns bra billig lösning?
Bromsverkan...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
En 99a har inte dåligt "bett" om inte något eller några delar är slitna. Är skivorna fräsha eller sjunger dom på sista versen, hur är beläggen? Har du bytt eller är den någon tidigare ägare som "snika" 200:- och bytte till billigare?
Fast det är klart, beror ju på vad du jämför med. Jämför man mot nyaste superduper ultrasport hojen. Ja då har viffern dåligt bett.
Fast det är klart, beror ju på vad du jämför med. Jämför man mot nyaste superduper ultrasport hojen. Ja då har viffern dåligt bett.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Jag hade samma problem med Mooch's hoj, det var liksom inge bett i bromsen.
1. Lufta eller ej? Pressa in handtaget - är det stumt = ingen luftning behövs.
2. Glasade belägg? Plocka ur beläggen och slipa med smärgelduk eller en fil tills ytan blir matt.
3. Taskiga belägg? - Byt belägg även om de inte är slut.
4. Fortfarande inte bra? = Sexkolvs-ok och wave-skivor
Efter mycket funderande och konsulterande (av vetare och ovetare) fick jag bra resultat vid 3an trots att beläggen inte var slitna ens till hälften. Priset var ju inte så farligt 400:- för Braking belägg.
1. Lufta eller ej? Pressa in handtaget - är det stumt = ingen luftning behövs.
2. Glasade belägg? Plocka ur beläggen och slipa med smärgelduk eller en fil tills ytan blir matt.
3. Taskiga belägg? - Byt belägg även om de inte är slut.
4. Fortfarande inte bra? = Sexkolvs-ok och wave-skivor


Vroom Vroom
Tack för tipsen! Luftning och b-vätske byte var gjort i våras. Ska testa
nya belägg till våren, även om de inte är slut än...
När man testat andra nya hojar med den där härliga känslan av fint
sug i bromsarna blir man lite avundsjuk
Läste lite amerikanska trådar om bromsar, men det verkar vara så
att andra "racing" belägg tar visserligen bättre, men sliter på broms-
skivan tyvärr. Ska kolla lite om det finns bra alternativ.
Nu längtar man till mc-mässan!
Hoppas bara hojen går att försäkra till säsongen. Blir lite orolig med
alla rykten!
nya belägg till våren, även om de inte är slut än...
När man testat andra nya hojar med den där härliga känslan av fint
sug i bromsarna blir man lite avundsjuk

Läste lite amerikanska trådar om bromsar, men det verkar vara så
att andra "racing" belägg tar visserligen bättre, men sliter på broms-
skivan tyvärr. Ska kolla lite om det finns bra alternativ.
Nu längtar man till mc-mässan!
Hoppas bara hojen går att försäkra till säsongen. Blir lite orolig med
alla rykten!
- VFunRider
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 141
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
- Ort: Upplands Väsby
Jag har en -99 och jag tycket den har mycket bra bett. Annars kan du läsa en hel del på www.vfrdiscussion.com. 

"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.
kan vara svårt att få ur luften helt, iom att förgreningen sitter som den gör.
Den ena sidan, där slangen går över skärmen till oket (vet ej vilken sida på -99) kan vara svårluftad.
Detta underlättas om man fyller bromsvätskan bakvägen, eller använder bromsluftare, sån där som suger vaccum.
Byte till stålomspunna slangar kan även det ge bättre bett, dels för att de inte kan svikta på samma sätt som gummislangar, och dels för att du slipper förgreningen på gaffeln.
Stålomspunna slangar dras direkt från behållaren, vilket gör det mindre svårt att lufta, iom att det är två helt separata ledningar.
finns på www.s-racing.se
Den ena sidan, där slangen går över skärmen till oket (vet ej vilken sida på -99) kan vara svårluftad.
Detta underlättas om man fyller bromsvätskan bakvägen, eller använder bromsluftare, sån där som suger vaccum.
Byte till stålomspunna slangar kan även det ge bättre bett, dels för att de inte kan svikta på samma sätt som gummislangar, och dels för att du slipper förgreningen på gaffeln.
Stålomspunna slangar dras direkt från behållaren, vilket gör det mindre svårt att lufta, iom att det är två helt separata ledningar.
finns på www.s-racing.se