Hjälp:Min 94a tvärdog! Vad kan va fel?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#31 Inlägg av joch »

elias skrev:Det fanns inte ett gel-batteri inne som passade mig idag.. så jag fick köpa ett vanligt... 300 pix. Men men. Mätte det o det visade bara 12.28V (direkt utanför butiken). Men tog med till hojjen, satte i och se om den startade. Det gjorde den! Mätte batteriet när den varvade 3000 rpm. 12.10V.
Iofs står det att man ska ladda batteriet direkt vid köp.. men men, borde den ändå inte ladda typ 13.50 när jag mäter över batteriet?

Nåja den startar iaf med ett "laddat batteri". Utesluter det laddregulatorn?
Det verkar helt klart vara något problem med laddningen om du bara får 12.10V. Det kan vara laddregulatorn som du säger, men också generatorn om du har otur.

Jag hade ett likande problem förut, och det visade sig vara statorn i generatorn som hade gått sönder. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1535

Prova att plocka ner högra kåpan när du har tid. Då kommer du att se tre gula kablar som kommer från generatorn (på en 03, kan vara olika på din.). Med en multimeter kan du mäta resistansen mellan de tre kablarna, och de ska vara mellan 0,1 och 1,0 ohm.

Det kan också vara en idé att mäta laddspänningen precis efter regulatorn. Men med största sannolikhet är det regulatorn som är trasig.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#32 Inlägg av elias »

Laddade batteriet. Innan gav det 12.28V. Efter 6h med en CETEK visade det 13.58V.
Ska ta med det till hojjen o testa nu. :)
Bild

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

#33 Inlägg av Bananolja »

Har nu bytt batteri och det hjälpte inte:(
Nu återstår att avgöra om det är generatorn eller min nya laddregulator. Köpte en laddregulator på e-bay. Den har smält lite på baksidan och gummit har spruckit lite. Måste det betyda att den är sönder? Vad ska d va för resistans över de olika polerna på den. Har tyvärr inte service manualen tillgänglig. Nån som har lust att lägga upp den nånstans?

Vad ska d va för spänning till laddregulatorn? Läste nåt nånstans om 40V?

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

#34 Inlägg av TheRocker »

Sätter en bärs på regulatorn.
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

Statorn

#35 Inlägg av Bananolja »

TheRocker skrev:Sätter en bärs på regulatorn.
Då sätter jag ett glas saft på statorn. Var inne på stigefelts idag o snacka me en mekaniker. Han trodde att eftersom laddregulatorn pajat 2 ggr på kort tid så är det fel på statorn, då går laddregulatorn för varm. Får pröva att mäta upp de där tre gula sladdarna. Var hittar man stator billigast? Finns på nätet?

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#36 Inlägg av elias »

Okej, jag fortsätter snylta på denna tråden... :)

Nytt batteri, gav 13.10V innan jag satte i det. Startade hojjen utan lamporna på och den sjönk direkt till 12.50V. Varvade jag på till ca 5000 rpm så steg det till 12.35V.
Slog sedan på lamporna o spänningen sjönk till 12.20V ~ 12.10V.

Stängde av cykeln och batteriet klättrade snabbt upp till 12.85V. Tickade fortfarande lite uppåt, men det fick vara nog mätande.

Då är frågan om jag kommer åt och VAR + HUR jag ska mäta strömmen som kommer ut från regulatorn. Eller om det är så att generatorn ger för lite ström. Har tyvärr inte så bra mekmöjligheter där hojjen står nu, men ska ta med verktyg för att ta loss kåpan imorgon.
Bild

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#37 Inlägg av joch »

elias skrev:Okej, jag fortsätter snylta på denna tråden... :)

Nytt batteri, gav 13.10V innan jag satte i det. Startade hojjen utan lamporna på och den sjönk direkt till 12.50V. Varvade jag på till ca 5000 rpm så steg det till 12.35V.
Slog sedan på lamporna o spänningen sjönk till 12.20V ~ 12.10V.

Stängde av cykeln och batteriet klättrade snabbt upp till 12.85V. Tickade fortfarande lite uppåt, men det fick vara nog mätande.

Då är frågan om jag kommer åt och VAR + HUR jag ska mäta strömmen som kommer ut från regulatorn. Eller om det är så att generatorn ger för lite ström. Har tyvärr inte så bra mekmöjligheter där hojjen står nu, men ska ta med verktyg för att ta loss kåpan imorgon.
Du borde komma åt de tre gula kablarna från generatorn med en multimeter. Då kan du se vad regulatorn får för inspänning i alla fall.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#38 Inlägg av elias »

Min lilla historia då!

Nytt batteri från Biltema och laddregulator från Ebay.
Såg att min gamla faktisk spruckit lite ut med kanterna, så drog ur kabeln o satte dit den nya regulatorn.
Hojjen startade, mätte över batteriet o den gav 13,4V på tomgång och ca 14,2V när jag varvade upp till ~4 000 rpm.

MEN, så dog den bara hela tiden .. chokade.. o den bara dog! Fattade inte varför........ innan jag såg att jag dragit ut en kabel för mycket, när jag lossade på kåpan. :roll:

På med allt o den gick fint! Klart att laddregulatorn blir varm, men det ska den bli. Kanske vore på sin plats med en liten jämnförelse?
Nu hoppas jag kunna köra hem henne imorgon... :)
Sen finns det en risk för att hon finns på blocket snart... :oops:
Bild

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#39 Inlägg av joch »

elias skrev:Min lilla historia då!

Nytt batteri från Biltema och laddregulator från Ebay.
Såg att min gamla faktisk spruckit lite ut med kanterna, så drog ur kabeln o satte dit den nya regulatorn.
Hojjen startade, mätte över batteriet o den gav 13,4V på tomgång och ca 14,2V när jag varvade upp till ~4 000 rpm.

MEN, så dog den bara hela tiden .. chokade.. o den bara dog! Fattade inte varför........ innan jag såg att jag dragit ut en kabel för mycket, när jag lossade på kåpan. :roll:

På med allt o den gick fint! Klart att laddregulatorn blir varm, men det ska den bli. Kanske vore på sin plats med en liten jämnförelse?
Nu hoppas jag kunna köra hem henne imorgon... :)
Sen finns det en risk för att hon finns på blocket snart... :oops:
Kul att det löste sig till slut!

Blocket? Men, men.. Det är ju en VFR! :)

Bananolja
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 10, 2008 19:52
Ort: Gbg

My story

#40 Inlägg av Bananolja »

Ok, det var ju jag som startade denna tråden så nu får jag berätta hur det gått med allt.
Först köpte jag laddregulator på ebay, funkade fint i en månad. Sen slutade den ladda, såg att regulatorn hade smält i gummit. Fick en ny på garantin, beställde samtidigt en ny stator från e-bay. Kunde inte mäta upp nåt fel på den gamla men läste nånstans att det kan bli kortslutning i den när den är varm och under belastning. Detta är svårt att mäta förstås, så jag bytte den för säkerhets skull, vill inte få stopp mitt under mc-semestern. Pris 1200pix med frakt.

Jag skaffade oxå en PC fläkt som jag satte utanpå regulatorn, tog strömmen från 12-voltsuttaget vid vänster bakkåpa. Allt har nu funkat bra under drygt 200mil i sommarvärme, lite frustrerande dock att jag inte vet vad som egentligen var problemet. Tror nog mest på laddregulatorn, den måste kylas bättre för att funka.

Skriv svar