Det verkar helt klart vara något problem med laddningen om du bara får 12.10V. Det kan vara laddregulatorn som du säger, men också generatorn om du har otur.elias skrev:Det fanns inte ett gel-batteri inne som passade mig idag.. så jag fick köpa ett vanligt... 300 pix. Men men. Mätte det o det visade bara 12.28V (direkt utanför butiken). Men tog med till hojjen, satte i och se om den startade. Det gjorde den! Mätte batteriet när den varvade 3000 rpm. 12.10V.
Iofs står det att man ska ladda batteriet direkt vid köp.. men men, borde den ändå inte ladda typ 13.50 när jag mäter över batteriet?
Nåja den startar iaf med ett "laddat batteri". Utesluter det laddregulatorn?
Jag hade ett likande problem förut, och det visade sig vara statorn i generatorn som hade gått sönder. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1535
Prova att plocka ner högra kåpan när du har tid. Då kommer du att se tre gula kablar som kommer från generatorn (på en 03, kan vara olika på din.). Med en multimeter kan du mäta resistansen mellan de tre kablarna, och de ska vara mellan 0,1 och 1,0 ohm.
Det kan också vara en idé att mäta laddspänningen precis efter regulatorn. Men med största sannolikhet är det regulatorn som är trasig.