Viffern har gått mycket konstigt dom sista dagarna, den har gått på bara 3 burkar på tomgång och så har blivit kraftiga avgassmällar vid motorbroms tänkte vafan är nu detta men så jag rev ner den igår och skulle syna stift och slangar, så när jag lossade vänster kåpa så ramlade ner en liten slang/plugg på golvet, det visade sig att det var till 2:ans insug som man kan koppla på vakuumklocka som hade lossnat. (Tur att den hade legat kvar i kåpan) Så nu går den som en dröm igen.
Visst är det en skön känsla att hitta ett litet "fel" när man föreställt sig ett stort och kostsamt.
Nästan bättre känsla en att inte ha något fel alls.
Normalt när en burk lägger av år det något skitgrej under förutsättning att man inte har krökt ventiler ofta efter övervarv. men på moderna hojar med varvskydd brukar sånt inte hända.
Även kraftiga felbestyckningar kan ge den effekten med brända ventiler eller hål i kolvar. Men som sagt, vi snackar ju moderna hojar där man på sin höjd byter avgassystem och det kan inte ge så allvarliga effekter.
Utan dar var på den tiden med gamla hojar som man borra, plana kasta i Mount Everest-kammar och smoothbore eller flatslide förgasare. Då krockade och small det och brändes motordelar på löpande band. Huddinge MCK instiftade t.o.m. ett pris för "årets ras". Själv har jag aldrig fått det, men flera polare har kunnat bygga träd att krokiga ventiler.
Hur som helst (tillbaka till topic) på en modern hoj (nåja) med parallelltändning (nyare hojar har ju ofta en spole på varje stift) så är det isf vanligare att två burkar lägger av. I dom fallen är det vanligen tändfel.