Det kan man göra om man har en. Jag bröt av min på Bauhaus förra helgen och har inte köpt nån ny än...Donner skrev:Så gjorde jag med.Conseal skrev:Själv så mätte jag oljenivån med tumstock, gick bra det med
Byta olja i framgaffel
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Det kan man göra om man har en. Jag bröt av min på Bauhaus förra helgen och har inte köpt nån ny än...Donner skrev:Så gjorde jag med.Conseal skrev:Själv så mätte jag oljenivån med tumstock, gick bra det med
Lite OT
Men säljer dom inte tumstockar på Bauhaus
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin
Den är Röd & fin
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jo, men den bröts av när jag redan betalat och höll på att såga av en list (hade lyckligtvis redan mätt listen med tumstocken och råkade sen böja till den lite för mycket åt fel håll när jag skulle fälla in den) med en geringssåg de hade till förfogande. Ville inte in igen och ställa mig i kö...heppstars skrev:Lite OT
Men säljer dom inte tumstockar på Bauhaus![]()
![]()
![]()
Undrar om det finns obrytbara tumstockar att köpa nånstans. Bauhaus plasttumstockar känns så själlösa på nåt sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag körde med ett avklippt sprayflaskemunstycke när jag bytte olja och fjädrar i benen på KTM:en.
Där har man en luftspalt på 130 mm från övre kant med helt ihopskjutna ben (och ingen fjäder i), bara att klippa sugröret i rätt längd.
Voila' - nada spill, man fyller i för mycket, vevar lite med benen för att lufta dem, och pumpar tillbaka oljan i flaskan med sprutmunstycket.
/J
Där har man en luftspalt på 130 mm från övre kant med helt ihopskjutna ben (och ingen fjäder i), bara att klippa sugröret i rätt längd.
Voila' - nada spill, man fyller i för mycket, vevar lite med benen för att lufta dem, och pumpar tillbaka oljan i flaskan med sprutmunstycket.
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Måttband är oproffsigt!tersan skrev:Japp, kallas för måttband.![]()
Bra tips i tråden annars! Jag har redan noterat att jag ska se över gaffeln nästa vinter...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det är tumstock också om man inte håller på med snickeri vill sägaadrian_vg skrev:Måttband är oproffsigt!tersan skrev:Japp, kallas för måttband.
Bra tips i tråden annars! Jag har redan noterat att jag ska se över gaffeln nästa vinter...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Mätglas är proffsigt.Tyrannosaurus skrev:Det är tumstock också om man inte håller på med snickeri vill sägaadrian_vg skrev:Måttband är oproffsigt!tersan skrev:Japp, kallas för måttband.
Bra tips i tråden annars! Jag har redan noterat att jag ska se över gaffeln nästa vinter...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
s-k-i-t
Jag kommer få möjlighet att bekanta mig med viffern, min gaffel känns mysko..
Under de senaste resorna har jag tyckt att det slagit väl hårt vid gropar och annat man blir utsatt på i vårat underbara vägnät, något jag inte känt tidigare.
Väl hemma efter en lugnt mysrunda så tar jag och gungar lite extra med gaffeln, och nog fasen verkar det som att fjädrarna kollapsat/gått av - jag har inte mer än 2-3 cm fjädringsväg innan det stumnar till, och som lök på laxen har jag ett mysko ganska högt klickande ljud som känns ända upp i styret när man pressar ned gaffeln så det bottnar.
Först trodde jag det var styrlagret, men det verkar det inte vara, det är något inne i gaffeln.
Det blir väl till att riva, svära lite, sänka en kall eller 2 och beställa delar.
Blä.
Hur pass trista är bussningar och packboxar att få tillbaka när det skall ihop igen?
/J
Jag kommer få möjlighet att bekanta mig med viffern, min gaffel känns mysko..
Under de senaste resorna har jag tyckt att det slagit väl hårt vid gropar och annat man blir utsatt på i vårat underbara vägnät, något jag inte känt tidigare.
Väl hemma efter en lugnt mysrunda så tar jag och gungar lite extra med gaffeln, och nog fasen verkar det som att fjädrarna kollapsat/gått av - jag har inte mer än 2-3 cm fjädringsväg innan det stumnar till, och som lök på laxen har jag ett mysko ganska högt klickande ljud som känns ända upp i styret när man pressar ned gaffeln så det bottnar.
Först trodde jag det var styrlagret, men det verkar det inte vara, det är något inne i gaffeln.
Det blir väl till att riva, svära lite, sänka en kall eller 2 och beställa delar.
Blä.
Hur pass trista är bussningar och packboxar att få tillbaka när det skall ihop igen?
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Utan rätt verktyg, mycket trist. Kolla innan du börjar riva gaffeln att du har allt du behöver i verktygsväg! Been there, done that - med en till hälften isärtagen gaffel.SGM skrev:Hur pass trista är bussningar och packboxar att få tillbaka när det skall ihop igen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Rubbet beställt till gaffeln, fjädrar, bussningar, packboxar - inte fasligt dyrt var det heller.
Jag har ju pysslat med en och annan crossgaffel tidigare, så det löser sig nog.
Jag sneglade i giuden här, och det verkar som att man tar av sidokåporna? Det såg inte alls ut som att man skulle behöva ge sig på dem för att få ur gaffelbenen?
Oljan, kör ni med vanligt 5W-gaffelolja?
/J
Jag har ju pysslat med en och annan crossgaffel tidigare, så det löser sig nog.
Jag sneglade i giuden här, och det verkar som att man tar av sidokåporna? Det såg inte alls ut som att man skulle behöva ge sig på dem för att få ur gaffelbenen?
Oljan, kör ni med vanligt 5W-gaffelolja?
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4454
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Nej det är inte nödvändigt att ta bort sidokåporna för att få bort benen (men manualen säger att man ska).. jag gjorde lite annat också .. (hade tänkt att spänna upp hojen under men valde att hänga den i kronan istället).
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14 *såld*
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*