en dag nu i vår när jag skulle starta hojen så gick den inte igång.
efter en kort felsökning så konstaterade jag att dödarknappen inte slagit ifrån trots att jag slått över den.
drog den fram o tillbaka ett tjugotal ggr o vips startade den.
sen funderade jag inte så mycket på det förrän i går.
när jag låg på motorvägen i jämn fart (ca 160) så kändes det som om den gick ojämt.
inte mycket, men små små ryck.
testade då att slå av o på dödarknappen i fart ett par gånger o vips så gick den jämt igen.
så nu åker kontakten av för rengöring o uppsmörjning.
ett litet tips kanske om det är fler som känner av samma problem.
har en vtec 2002.
min vtec ville inte starta!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- interceptor
- Medlem
min vtec ville inte starta!
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.
Registrerade användare online: interceptor
Registrerade användare online: interceptor
Dödarknappen är väl inte den detalj som Honda valt att satsa på. Inga dyrbara förgylda metallbleck här inte. Det är nog inte helt ovanligt att den spökar då det gärna blir ärg och beläggningar på metallblecken. Resultatet är problem liknande de Interceptor beskriver.
Att checka dödarknappen om hojen plötsligt dör eller blir omöjlig att starta är ett hett tips.
Att checka dödarknappen om hojen plötsligt dör eller blir omöjlig att starta är ett hett tips.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Jag har råkat ut för liknande även att ljusknapparna håller på och löjlar sig. Men då är min hoj 20 år gammal. Tycker inte det ska hända på en såpass ny hoj som en V-Tec. Står den ute jämt? Men inte ens då borde det hända.
En enkel lösning är att spruta in ganska rikligt med 5-56 (eller liknande) under knapparna (håll en trasa under för att slippa dropp) och sen köra knapparna fram och tillbaka ett antal gånger (tändning av). Det fixade min dödarknapp, men ljusknapparna är lika löjliga fortfarande. Värst är det när man kör i mörket och ska går tillbaka till halvljus vid möte, då händer det att det blir helt svart istället - känns INTE säkert
Funderar på att köpa helt nya omkopplare på båda sidorna till nästa år, kanske från någon VFR.
Däremot att ta isär är ganska meningslöst. Jag har försökt, men det är helt inplastat på insidan och där lär inte vara mindre inplastat på nyare hojar. Något man kanske kan försöka med är att först ösa på med eletronikrengöring och sen 5-56.
En enkel lösning är att spruta in ganska rikligt med 5-56 (eller liknande) under knapparna (håll en trasa under för att slippa dropp) och sen köra knapparna fram och tillbaka ett antal gånger (tändning av). Det fixade min dödarknapp, men ljusknapparna är lika löjliga fortfarande. Värst är det när man kör i mörket och ska går tillbaka till halvljus vid möte, då händer det att det blir helt svart istället - känns INTE säkert

Funderar på att köpa helt nya omkopplare på båda sidorna till nästa år, kanske från någon VFR.
Däremot att ta isär är ganska meningslöst. Jag har försökt, men det är helt inplastat på insidan och där lär inte vara mindre inplastat på nyare hojar. Något man kanske kan försöka med är att först ösa på med eletronikrengöring och sen 5-56.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Re: min vtec ville inte starta!
Försiktigt med det där. Handlaren som levererade min viffer sa att man inte ska pilla på dödarknappen i i onödan och definitivt inte med tändningen på. Han nämnde nåt om krypströmmar som Honda generellt har "problem" med om man fipplar runt med dödaren, som om det vill sig illa kan trasha laddregulatorn och anslutna prylar däromkring. Nu vet jag inte om v-tec har samma problem, men jag skulle ta det säkra före det osäkrainterceptor skrev:testade då att slå av o på dödarknappen i fart ett par gånger o vips så gick den jämt igen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det där ska absolut inte ha någon betydelse, och absolut inte för laddregulatorn. Det enda dödaren gör är att den stänger av strömmen till tändspolarna, det är allt. Tvärt om, den knappen har vissa förtjänster.adrian_vg skrev:Försiktigt med det där. Handlaren som levererade min viffer sa att man inte ska pilla på dödarknappen i i onödan och definitivt inte med tändningen på. Han nämnde nåt om krypströmmar som Honda generellt har "problem" med om man fipplar runt med dödaren, som om det vill sig illa kan trasha laddregulatorn och anslutna prylar däromkring.
1. Om man håller på att fixa nåt med elen och har tändningen på så bör man ha den avstängd eftersom man annars kan värma tändspolarna om pulsgeneratorn ligger i tändläge.
2. Har hojen stått någon vecka eller efter oljebyte kan man med dödaren avstångd pumpa upp olja med starten innan man startar. Det kan vara intressant på alla hojar som har den funktionen, men framför allt på 80-tals VF som har underdimentionerad toppsmörjning.
Hur det funkar på insprutarna, om man kan ligga och värma spolar och/eller injektorer och om det går att köra starten vet jag inte riktigt.
Den kallas iofs för "nödstopp" i boken, men det står mycekt konstigt i boken. Däremot är det inte att rekommendera att använda den som "pangknapp"

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Det var vad handlaren sa iaf. Fordonselektronik är något mystiskt, okänt och farligt för mig. Datorer å andra sidan...Tyrannosaurus skrev: Det där ska absolut inte ha någon betydelse, och absolut inte för laddregulatorn.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===