Scottoiler

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev: En annan fråga, Scottoiler innebär ju att man ska ha flytande olja. Jag har köpt en sprejburk med Castrol Chainwax och är nöjd med att det inte skvätter runt på fälgen (bågen är ju vit...). Med Scottoiler, blir det lika mycket skvätt som om man skulle olja med vanlig olja fast manuellt?

Tycker inte din viffer ser skvättigare ut än nån annan, men skulle vilja veta vilke erfarenheter ni har.
Svar nej. Smörjer såpass fint (om man justerar den rätt) att det inte skvätter alls.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Tycker inte din viffer ser skvättigare ut än nån annan, men skulle vilja veta vilke erfarenheter ni har.
Svar nej. Smörjer såpass fint (om man justerar den rätt) att det inte skvätter alls.
Vad innebär det att man "justerar den rätt" då, framförallt, hur vet man när det är rätt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#18 Inlägg av Conseal »

Eftersom det går att flödesreglera smörjningen så gör man såhär.

Ställ hojen stadigt
Starta
Ta en klocka med sekundvisare
Titta på klockan
Kolla när en droppe olja lämnar slangen
Titta på klockan och börja räkna sekunder
Hur många sekunder tog det till nästa droppe ?

2-4 droppar/minut beroende på tycke och smak funkar bra men
om jag inte minns fel finns riktliner för det i instruktionerna
Senast redigerad av Conseal den tis maj 13, 2008 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Eftersom det går att flödesreglera smörjningen så gör man såhär.

Ställ hojen stadigt
Starta
Ta en klocka med sekundvisare
Titta på klockan
Kolla när en droppe olja lämnar slangen
Titta på klockan och börja räkna sekunder
Hur många sekunder tod get till nästa droppe ?

2-4 droppar/minut beroende på tycke och smak funkar bra men
om jag inte minns fel finns riktliner för det i instruktionerna
Ok, tack för infon. Nån gång i juli om allt går väl... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008
Inlägg: 53
Blev medlem: tor mar 13, 2008 00:31
Ort: Oslo

#20 Inlägg av palgle »

Hei igjen!

Mitt verksted skal ha 1500 NOK for scottoileren og 1700 i arbeid (om IKKE noe går galt, som han skrev)... 3200 NOK totalt.

Er det en rimelig pris, eller hva?

(Som de fleste sikkert har skjønt er jeg ikke den største ingeniøren her inne:)
VFR 800 VTEC 2006 - SORT
Justice for the 96 - YNWA

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#21 Inlägg av PerJohan »

palgle skrev:Hei igjen!

Mitt verksted skal ha 1500 NOK for scottoileren og 1700 i arbeid (om IKKE noe går galt, som han skrev)... 3200 NOK totalt.

Er det en rimelig pris, eller hva?

(Som de fleste sikkert har skjønt er jeg ikke den største ingeniøren her inne:)
Tycker 1700 låter som mycket pengar för monteringen... Jag är själv väldigt grön när det gäller att meka (lämnade tex in hojen i våras för div vätskebyten..hehe) men lyckades ändå montera min själv. det svåraste var att lista ut vilken vakuumslang som skulle kapas för att koppla in scottoilern, men efter en ordentlig titt på bilderna som man kan hitta här:
http://www.scottoiler.com/support_insta ... guides.asp så gick det alldeles galant. Tog mig kanske en timme med allt funderande och noggrant fastsättande av slangar osv.

Men känner man inte för att montera den så gör man ju inte, men som sagt 1700 tycker jag låter som mycket pengar för det jobbet. Men å andra sidan, jämfört med att inte ha en scottoiler är det ju värt det.. :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Verkar inte vara alltför svårt att montera. Guiderna på Scottoilers hemsida verkar ganska bra och har specifika instruktioner för "vår" modell: http://www.scottoiler.com/support_insta ... guides.asp

Fottas säger att det finns en dealer för Scottoiler i Uppsala tom: http://www.fottasmc.se/page.cgi?action=view&ID=695! Tror Cycle Center kommer att få ett besök snart.

Funderar på touringkittet och montera på bakskärmen. En påfyllning med Touringkitet räcker 600-900mil, dvs en säsong skulle jag tro. Ska man slippa smörja manuellt kan man lika gärna maximera det tycker jag. :D
En påfyllning med standardkitet räcker 60-120mil.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#23 Inlägg av PerJohan »

Jag monterade (läs la ner) min under sadeln, vill att den syns så lite som möjligt. Har sett nån som hade den på bakskärmen och jag får nog säga att jag inte alls gillade hur det såg ut..
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

PerJohan skrev:Jag monterade (läs la ner) min under sadeln, vill att den syns så lite som möjligt. Har sett nån som hade den på bakskärmen och jag får nog säga att jag inte alls gillade hur det såg ut..
Tyckte jag med först, men jag tror det beror lite på hur man monterar den.

http://www.panamericanadventure.com/pho ... toiler.jpg

Ser rätt cleant ut på Varaderon: http://www.varaderoforum.com/vara_pics/ ... ler015.JPG från http://www.varaderoforum.com/cgi-bin/Ya ... 1058002148.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#25 Inlägg av Magnus E »

Hur fungerar en scottoiler ? ger den olja hela tiden ? blir det en "pöl" olja under hojen om den står länge ? Har den en drivpatron i sig som matar hela tiden så kan man väl lika gärna köpa en Simalub som är till industribruk för några hundringar. Skall kolla på jobbet i morgon vad dom kostar, vi har dom där.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Magnus E skrev:Hur fungerar en scottoiler ? ger den olja hela tiden ? blir det en "pöl" olja under hojen om den står länge ? Har den en drivpatron i sig som matar hela tiden så kan man väl lika gärna köpa en Simalub som är till industribruk för några hundringar. Skall kolla på jobbet i morgon vad dom kostar, vi har dom där.
Man kopplar den till ett vacuumm och trycker bara ut några droppar i minuten, och bara när motorn går. Ingen oljepöl alltså. :D

Vad är Simalub?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#27 Inlägg av Magnus E »


Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Magnus E skrev:Kolla denna adress, sidan 45!


http://www.lundgrenssverige.se/pdf/3986 ... d.%205.pdf
Verkar drivas med en gaspatron och man kan stänga av den. Kan man dosera hur mycket det trycks ut också? Ser en situation framför mig när man glömmer slå av den och på morgonen är det en stor pöl med olja på bakhjul och p-platsen.

Har du nåt humm om storlek på manicken?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#29 Inlägg av Magnus E »

skall försöka hinna titta på jobbet på måndag, vi har dom där för vi säljer dom, har inte själv satt mig in i hur dom fungerar, men skall göra det nu
/ Magnus

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#30 Inlägg av Fransson »

Vi andvänder dom på jobbet men kan inte rekomendera dom, drivs med batteri och kan stängas av men är väldigt pilligt
Kontentan är att dom smörjer hela tiden även när den står pakerad
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Skriv svar