Tre dagar senare är batteriet helt urladdat, ger inte ens så lite att underhållsladdaren kan ställas i rätt laddningsläge.

Tips någon?!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Sätt i det gamla batteriet, starta och mät volten rakt över polerna så det ligger hyfsat rätt (ca. 13-14 Volt). Kolla även när du varvar upp till 4-5000 (där brukar maxladdningen ligga).Hercules skrev:Kan ju inte starta, behöver liksom batteriet till det...![]()
Har satt det gamla halvkassa på nödladdning en stund som backup.
Alldeles riktigt! Skulle regulatorn överladda så mycket att den dödar batteriet direkt så skulle du inte ha en hel glödis på hela hojen. Skulle den inte ladda alls så krävs det mer än en kort tur och tre dygns parkering för att döda ett nytt batteri. Dessutom hade du märkt det under turen och att du troligen hade haft "stearinljus" fram när du kom hem.Tveksam till om regulatorn kan paja ett nytt batteri så fort, körde bara åtta mil med det nyladdat och ställde sen in hojen. Regulatorn borde knappast kunna hitta på jävelskap när motorn är avstängd, eller?
Det är iofs en tanke, men det spelar å andra sidan ingen roll hur mycket ledningar dom käkar av så ska det ändå inte döda batteriet. Det skulle väl möjligen vara om det har blivit kortis i primären och att det har stått en ljusbåge i garaget i flera timmar. Men dels är det inte speciellt troligt, dels skulle du då troligen ha hittat en död mus vid hojen och dels skulle det märkas/höras om du sätter i det gamla batteriet.Funderar på att ställa garagemössen mot väggen, de äter ju allt...
Tänk på att det är ett Bilfela batteri och att dom är billiga. En taskig lödning eller koppling i batteriet och när det kommer igång och blir lite varmt så går skiten. Byt batteri på garantin och skulle det hända igen då kan du kanske misstänka något fel på hojen.Det kanske är batteriet ändå, prova att få ett nytt på garantin.
Värmeslag är nog inte den stora faran, snarare vibrationsslag. Det är absolut inte bra om den hänger lös.Hercules skrev:Fick byta regulator förra våren så jag vet hur det visade sig då. Nu sitter den ommonterad mitt i fartvinden så det vore väl f-n om den fick värmeslag där... Och så här års dessutom. Jag följer batteribytartipset först, enklast så.