Batteriet helt urladdat!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

Batteriet helt urladdat!

#1 Inlägg av Hercules »

Började säsongen med ett nyinköpt Biltema gel-batteri, inga bekymmer. Körde till jobbet, kom hem och tvättade innan jag ställde in i garaget.
Tre dagar senare är batteriet helt urladdat, ger inte ens så lite att underhållsladdaren kan ställas i rätt laddningsläge. :? :evil:
Tips någon?!
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009

#2 Inlägg av Anders »

Har nån slags krypström på min hoj som drar ur batteriet på en vecka. Har lyckats mäta upp strömmen en gång men har inte fått fram det igen så jag kan felsöka.
Min hoj är ju äldre, men jag behöver också lite ledtrådar.
Har du mätt med motorn igång, så att den laddar?
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Tippar på laddningsregulatorn .. starta och mät .. finns ett par trådar om mätvärden om du söker.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

#4 Inlägg av Hercules »

Kan ju inte starta, behöver liksom batteriet till det... :?
Har satt det gamla halvkassa på nödladdning en stund som backup.
Tveksam till om regulatorn kan paja ett nytt batteri så fort, körde bara åtta mil med det nyladdat och ställde sen in hojen. Regulatorn borde knappast kunna hitta på jävelskap när motorn är avstängd, eller?
Funderar på att ställa garagemössen mot väggen, de äter ju allt... :evil:

Yamaha XZ 550-82, 90-91
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#5 Inlägg av kennet »

Det kanske är batteriet ändå, prova att få ett nytt på garantin. Men det lutar nog mest åt regulatorn.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hercules skrev:Kan ju inte starta, behöver liksom batteriet till det... :?
Har satt det gamla halvkassa på nödladdning en stund som backup.
Sätt i det gamla batteriet, starta och mät volten rakt över polerna så det ligger hyfsat rätt (ca. 13-14 Volt). Kolla även när du varvar upp till 4-5000 (där brukar maxladdningen ligga).
Tveksam till om regulatorn kan paja ett nytt batteri så fort, körde bara åtta mil med det nyladdat och ställde sen in hojen. Regulatorn borde knappast kunna hitta på jävelskap när motorn är avstängd, eller?
Alldeles riktigt! Skulle regulatorn överladda så mycket att den dödar batteriet direkt så skulle du inte ha en hel glödis på hela hojen. Skulle den inte ladda alls så krävs det mer än en kort tur och tre dygns parkering för att döda ett nytt batteri. Dessutom hade du märkt det under turen och att du troligen hade haft "stearinljus" fram när du kom hem.
Funderar på att ställa garagemössen mot väggen, de äter ju allt... :evil:
Det är iofs en tanke, men det spelar å andra sidan ingen roll hur mycket ledningar dom käkar av så ska det ändå inte döda batteriet. Det skulle väl möjligen vara om det har blivit kortis i primären och att det har stått en ljusbåge i garaget i flera timmar. Men dels är det inte speciellt troligt, dels skulle du då troligen ha hittat en död mus vid hojen och dels skulle det märkas/höras om du sätter i det gamla batteriet.

Jag lutar nog mest åt första delen av kennets svar:
Det kanske är batteriet ändå, prova att få ett nytt på garantin.
Tänk på att det är ett Bilfela batteri och att dom är billiga. En taskig lödning eller koppling i batteriet och när det kommer igång och blir lite varmt så går skiten. Byt batteri på garantin och skulle det hända igen då kan du kanske misstänka något fel på hojen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009

#7 Inlägg av Hercules »

Tack för tankar och tips, kommer att testa med det gamla batteriet imorgon när det är laddat och se hur hojen beter sig. Fick byta regulator förra våren så jag vet hur det visade sig då. Nu sitter den ommonterad mitt i fartvinden så det vore väl f-n om den fick värmeslag där... Och så här års dessutom. Jag följer batteribytartipset först, enklast så.

Yamaha XZ 550-82, 90-91
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hercules skrev:Fick byta regulator förra våren så jag vet hur det visade sig då. Nu sitter den ommonterad mitt i fartvinden så det vore väl f-n om den fick värmeslag där... Och så här års dessutom. Jag följer batteribytartipset först, enklast så.
Värmeslag är nog inte den stora faran, snarare vibrationsslag. Det är absolut inte bra om den hänger lös.
Vibrationer är även det som kan ta ett dåligt ihopsatt batteri.

Men regulatorn och värme, på min sitter den bakom batteriet och högst 10-20 cm bakom bakre cylinderraden. Däremot sitter den monterad i en plasthållare som håller i stort sett all elektronik på hojen.

Jag har iofs haft problem med regulatorn, men det var standardfelet på modellerna med för klena kablar från generatorn så att plastkopplingen smälte. Men det är lätt fixat med lite lödning och krympslang.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar