Läckande kylare

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010

Läckande kylare

#1 Inlägg av Tomas »

Hej!

Jag har ett (i mina ögon) mycket märkligt problem på min v-tech 02:a. När jag kallstartar läcker först ingen kylarvätska, men när temperaturen passerar ca 40 grader läcker en skvätt ur den högra kylarens nedre, främre hörn. Det kommer dock bara en skvätt och inget mer. När motorn nått arbetstemp kommer läcker det inget mer, oavsett belastning.

Jag antar att kylaren är kaputt men undrar ändå varför det blir så här?

Hojen har stått utomhus (under tak och press.) nu under slutet av vintern när det har varit minusgrader, kan det ha något med det att göra?

Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

#2 Inlägg av Magnus E »

Är du säker på att det är det nedre hörnet, såg på sprängskissen att locket till kylsystemet sitter på höger kylares övre del och tänkte att det kan vara något med packningen där som läcker en skvätt när trycket börjar byggas upp och därefter när tempen stiger tätar igen, ren gissning men kanske värt att kolla!

Tomas
Donator 2010

#3 Inlägg av Tomas »

Nu har jag kollat på det närmare och det verkar inte som det kommer ur kylaren utan ur en kylarslang som går in i den högra kylaren. Min gissning är att det kommer lite när den är kall pga att slangen då är kall och tätar sämre. Sen tar det en stund innan det runnit ner dit jag kan se.

När tempen sen stiger blir slangen varm och tätar förmodligen bättre. Jaja, jag har dragit åt slangklämman lite hårdare provisoriskt för att se om det hjälper. Ska byta slangen när det där vita och kalla som ligger på marken avlägsnat sig :evil:

//Tomas

Skriv svar