Har ju hållt på och skruvat lite nu och noterat i servicehandbokena att det ska användas gänglåsning här och där. Hur gör ni övriga som skruvar själva?
Jag har inte gjort det hittills och inte haft några lösa skruvar, men jag är lite nyfiken på er övriga och vad man kanske borde göra.
Använder ni gänglåsning?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Har reflekterat över samma sak men inte gjort något åt det trots skruvandet 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Jag har införskaffat en liten flaska gänglåsning som jag använder där jag tycker det är kritiskt. De bultar som håller bromsok brukar jag, då jag har haft av dem, alltid borsta av med stålborste och sedan ge en droppe gänglåsning. Likadant om jag märker att en skruv har en tendens att vibrera loss, då får den en droppe innan jag drar dit den igen.
Har även en tvåtaktsenduro, där är man så gott som tvungen att sätta gänglåsning eller nylock-mutter på allt om man vill ha cykeln i en del tillbaka från skogen.
Det finns (minst) två sorters gänglåsning. En sort är för permanent montage och gör att det är nästan omöjligt att få loss skruven igen. Välj den sort som INTE är för permanent montage.
Har även en tvåtaktsenduro, där är man så gott som tvungen att sätta gänglåsning eller nylock-mutter på allt om man vill ha cykeln i en del tillbaka från skogen.
Det finns (minst) två sorters gänglåsning. En sort är för permanent montage och gör att det är nästan omöjligt att få loss skruven igen. Välj den sort som INTE är för permanent montage.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Gänglåsning brukar oftast rekommenderas på vissa bultar i motorn och andra kritiska punkter där det kan tänkas att det kan vibrera loss.
Det bör användas där fabriken rekommenderar det.
Det bör användas där fabriken rekommenderar det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal