Fotbroms

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

Fotbroms

#1 Inlägg av Magnus E »

Är det någon som vet om det går att sänka fotbromsen på en 97:a, den ligger nästan parallelt med fotpinnen, känns otrevligt när man kör, får höja foten lite för att nå bromsen.Har tagit loss plattan allt sitter på och det ser ut som att det inte går att sänka bromsen, kanske får man köpa ett nytt stag som är vinklat lite nedåt?
Hoppas någon har ett bra tips!
Ha dè
p.s var på mässan i fredags, såg ingen Henning eller forumtröja någonstans, men fick en pratstund med Lindèn i Hondamontern, en go gubbe!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det ska finnas en justerskruv troligen någonstans i bakkant/innerskant på pedalen mellan den och tryckstången till huvudcylindern.

Det brukar se ut som en gängad M6 stång med två muttrar. Det är bara att leta lite.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

#3 Inlägg av Magnus E »

Då vet jag var den är, kollade den igår, men trodde inte man kunde sänka pedalen med den. När jag jämför 97:an mot v-tec:en, dvs ställer bägge på centralen, lägger ett vattenpass på fotpinnen så ligger v-tecens fotbroms drygt 3 cm lägre än 97:ans, det gör ganska mycket för känslan vid bromsning.
Skall ut och testa detta, Tack!

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

#4 Inlägg av Magnus E »

Testade idag att justera på skruven, det funkade att sänka bromsstaget med det ingreppet, men nu undrar jag om man kan skruva ut den för långt och få bromsvätskeläckage, tyckte jag fick en droppe på fingret när jag justerade,
mvh Magnus

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det bör ju vara separerat från kolvstången och det ser så ut enligt sprängskissen. Men det skulle förvåna mig om man kan skruva ut kolvstången på det sättet då det är en justerskruv.
Men jag är inte 100. Jag ska justera pedalen på min hoj också, först efteråt kommer jag att veta säkert.

Kolla här:
http://www.actionhonda.com/fiche_select.asp (leta upp din hoj)
Eller välj valfri dealer (märkt "oem") här:
http://www.improvelife.info/links/v65/v4.htm

Droppen kan vara vatten eller att du har läckage i systemet av andra anledningar. Det är lätt att identifiera bromsvätska. Den känns sträv när du gnider den mellan fingrarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

#6 Inlägg av Magnus E »

Tack ! du är en klippa!
livet blir mycket enklare med polare på ett så bra forum.

Skriv svar