Halloj
Nice att ni har ett eget VFR forum åker själv Varadero men frugan åker VFR så jag rider väl på vågen in i eran värld (hennes bekymmer är mina bekymmer)
Har ett litet problem som jag tänkte nån av er kanske har svaret till jag har bytt packboxarna i gaffeln på hennes vfr -89 och har letat med ljus och lyckta efter handböcker men hittar bara 90 och framåt.
Finns det nån här kanske som vet mängden olja man ska ha i gaffelbena eller har ett mm mått från topp så man får till rätt mängd ??
Vet att på 99-01 så ska det vara 130mm (5,1 tum) mellan oljan och toppen på gaffeln när det är fullt .... eller 457 +- 2,5cl. Hoppas någon annan kan svara mer exakt för din årsmodell.
Det är inte allt säkert att det är samma gaffel på 99-01 som på -89. Större sannolikhet att det inte är det.
Kolla bland mina länkar http://www.improvelife.info/links/v65
Det finns ett antal länkar till nedladdningsbara handböcker mm. under "Downloads & Movies" (vänster spalt).
Helt sanslöst det här =)
Jag har lyckats köpa 2 st hojjar VFR 750 -89 och en Varadero -03 som är helt kört att hitta mek böcker till ALLA andra hojjar finns det till nästan men våra 2 är det helt kört att hitta till =(
Skiter nog i att köpa en triss lott oddsen verkar vara emot mig nu
Om ni råkar springa på nån av mek handböckerna till nån av hojjarna får ni gärna skrika till
Ja ringde Järvsö cyckel och motor och han kolla i tabell och gav mig dom här siffrorna.
Skumma är att det sitter en arm längst ner på vänstra gaffelbenet som har med bromsarna att göra men då tycker man ju att det borde vara mindre olja i vänster ben
Todi skrev:Skumma är att det sitter en arm längst ner på vänstra gaffelbenet som har med bromsarna att göra men då tycker man ju att det borde vara mindre olja i vänster ben
Eftersom den hojen inte har några kombibromsar så ligger det nära till hands att gissa att det sitter en Honda TRAC anti-dyk där och då stämmer det med olika mängd olja. Det har jag också och på samma sätt med mer i vänster ben.
Sen har jag justerbar returdämpning på höger ben, men det är en annan sak. Men det är p.g.a. detta som det är extra viktigt med gaffelstabilisatorn ovanpå framskärmen. Vet inte om VFR har det.
På storVF:arna var denna stabilisator gjord av gjutaluminium och sprack ofta. Numera sitter det en handgjord billet-kopia av originalet på min hoj *skryt-skryt*
Todi skrev:För er som har VFR 750 88-89 så ska oljemängd i respektive gaffelben vara.
Höger: 5.13 dl
Vänster: 5.23 dl
Stämmer enl min bok samt att man skall mäta med dämparen ihoppressad från oljenivå upp till kanten skall det vara 120mm.
Bra att kolla så att man har lika i båda benen.
Har precis gjort detta på min egen.
Todi skrev:För er som har VFR 750 88-89 så ska oljemängd i respektive gaffelben vara.
Höger: 5.13 dl
Vänster: 5.23 dl
Stämmer enl min bok samt att man skall mäta med dämparen ihoppressad från oljenivå upp till kanten skall det vara 120mm.
Bra att kolla så att man har lika i båda benen.
Det är ett alternativ, men för att få ihop gaffeln helt måste båda fjädrarna ur och då blir det lite jobbig att lyfta hojen igen.
Jag använder ett 100 ml mätglas som jag köpte på apoteket (dom kan behöva beställas).
Båda metoderna brukar stå med i boken.
Däremot tycker jag att öven 5 dl låter mycket i en VFR-gaffel. På min hoj går det i 495 ml i vänster och 475 ml i höger, och då är den gaffeln längre än VFR. Det är också 41 mm. ben och jag tror inte VFR har grövre, iaf inte på Gen 1.
J and K models (alltså -88 och -89) Skall ha följande enl Haynes boken.
Left Fork = 523cc (18,4 lmp fl oz)
Right fork = 513cc (18,1 lmp fl oz)
Sen skall fjädrarna ur eftersom man skall dra ut benet och pressa ihop benet 10 gånger innan man mäter.
Fyller man på enl mätglasmetoden blir det ju lite lurigt då det kan vara svårt att få ut varje droppe gammal olja.
Citat från boken.
Oil level is measured from the top of the tube with the fork spring removed and the tube fully compressed.
Oil level = 120mm
Donner skrev:Sen skall fjädrarna ur eftersom man skall dra ut benet och pressa ihop benet 10 gånger innan man mäter.
Fyller man på enl mätglasmetoden blir det ju lite lurigt då det kan vara svårt att få ut varje droppe gammal olja.
Aha, det är en sån. Jag har avtappningpluggar så jag tar aldrig av gaffeln när jag byter olja.
Utan det handlar mer om att pumpa ur, låta stå och droppa en stund, fylla på en i taget, klart.
Det är iofs inte så noga att det måsta vara exakt på millilitern så några droppar gör inte så mycket.