Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:Om du tittar upp till vänster från dom svarta kluttarna, där du har en "böld" på packningen, där går kabeln till pickuperna ut.
T.
Konstaterar bara att det är förvånansvärt likt 80-tals VF, nästan identiskt, allt ifrån båda kopplingarna, drivningen, pickuperna, kabelgenomföringen och oljekanalen till den kedjedrivna olje- och vattenpumpen.
Den enda skillnaden jag direkt ser är att jag har solfjäderkoppling.

Intressant att dom inte har ändrat på något på 20 år eller nåt. Men å andra sidan, varför ändra på något som funkar?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#17 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:Intressant att dom inte har ändrat på något på 20 år
85 till 88 får jag bara till 3år, fast du kanske räknar i hundår? :mrgreen:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:Intressant att dom inte har ändrat på något på 20 år
85 till 88 får jag bara till 3år, fast du kanske räknar i hundår? :mrgreen:
T.
Hade inte du bytt till en 800FI eller nåt? Hade för mig att du skrotade den vit/röda.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#19 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:
Tommy Gsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:Intressant att dom inte har ändrat på något på 20 år
85 till 88 får jag bara till 3år, fast du kanske räknar i hundår? :mrgreen:
T.
Hade inte du bytt till en 800FI eller nåt? Hade för mig att du skrotade den vit/röda.
Bilden gällde ju en 86-89, men som du sa det ser ju inte så annorlunda ut även på dom nyare.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#20 Inlägg av westerbrand »

mailade en snubbe på blocket om cdibox
fick detta tills svars Hej , finns till en -89:a . Våran heter ML7M742AH1 . Kolla numret på din . Pris 500kr kan det funka utan större problem??
övningskör

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#21 Inlägg av Tommy Gsson »

westerbrand skrev:mailade en snubbe på blocket om cdibox
fick detta tills svars Hej , finns till en -89:a . Våran heter ML7M742AH1 . Kolla numret på din . Pris 500kr kan det funka utan större problem??
Numret ser ut att vara till 88-89, får dock ingen träff om jag söker på just det numret.
30410ML7922
30403ML7660
30402ML7700
30401ML7700
Nåt av dom här borde den heta. Kolla med snubben om nån av dom numren finns på boxen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#22 Inlägg av westerbrand »

Tommy Gsson skrev:
westerbrand skrev:mailade en snubbe på blocket om cdibox
fick detta tills svars Hej , finns till en -89:a . Våran heter ML7M742AH1 . Kolla numret på din . Pris 500kr kan det funka utan större problem??
Numret ser ut att vara till 88-89, får dock ingen träff om jag söker på just det numret.
30410ML7922
30403ML7660
30402ML7700
30401ML7700
Nåt av dom här borde den heta. Kolla med snubben om nån av dom numren finns på boxen.
T.
här e iallafall en bild på cdiboxen han bifoga ska slänga iväg ett mail till han
https://mail-attachment.googleuserconte ... 4&sadssc=1
övningskör

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#23 Inlägg av Tommy Gsson »

Kan inte titta på den bilden.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Kan inte titta på den bilden.
T.
Bilden funkar fortfarande inte. Lågg upp den direkt på forumet ist.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#25 Inlägg av westerbrand »

hej han kunde inte hitta några av dessa nummer du la upp här.

men här kommer en riktig bild på cdi boxen
Bild
övningskör

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#26 Inlägg av Tommy Gsson »

westerbrand skrev:hej han kunde inte hitta några av dessa nummer du la upp här.

men här kommer en riktig bild på cdi boxen
Bild
Verkar stämma med en 89:a, ser kontakterna ut som dina? I värsta fall får du flytta över dom gamla annars.
Ska försöka göra en liten manual hur du ska koppla in dom kablarna som behövs från den kontakten du tar bort.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#27 Inlägg av westerbrand »

tror det. man ser inte så bra på bilden så lite svårt o gämföra =/
övningskör

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#28 Inlägg av westerbrand »

beställde hem den cdiboxen nu får hoppas den funkar. VÅREN ÄR HÄR O JAG VILL UT O ÖVNINGSKÖRA NUUU-!!!!!! :mrgreen:
övningskör

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#29 Inlägg av Tommy Gsson »

westerbrand skrev:beställde hem den cdiboxen nu får hoppas den funkar. VÅREN ÄR HÄR O JAG VILL UT O ÖVNINGSKÖRA NUUU-!!!!!! :mrgreen:
Då kan du som hemläxa få att titta var den gulgröna kabeln,
som sitter i den kontakten som inte kommer att användas delar sig,
kan vara så att det går 2 gulgröna hela vägen fram men det ser man inte på schemat.
Om du hittar så långt så märk upp vilken som går till bränsleavstängningreläet (sitter inärheten av bränslepumpen)
och vilken som går till varvräknaren.
Hittar du inte var dom delar sig så får du dra en ny från bränsleavstängningsreläet.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Motorbyte i 86ans viffer hela storyn nu mer problem

#30 Inlägg av westerbrand »

Tommy Gsson skrev:
westerbrand skrev:beställde hem den cdiboxen nu får hoppas den funkar. VÅREN ÄR HÄR O JAG VILL UT O ÖVNINGSKÖRA NUUU-!!!!!! :mrgreen:
Då kan du som hemläxa få att titta var den gulgröna kabeln,
som sitter i den kontakten som inte kommer att användas delar sig,
kan vara så att det går 2 gulgröna hela vägen fram men det ser man inte på schemat.
Om du hittar så långt så märk upp vilken som går till bränsleavstängningreläet (sitter inärheten av bränslepumpen)
och vilken som går till varvräknaren.
Hittar du inte var dom delar sig så får du dra en ny från bränsleavstängningsreläet.
T.
ska göra detta men behöver nog köpa mig en multimeter först. få bli att handla en i morron =D
övningskör

Skriv svar