Sida 1 av 4

Rörken Knix 2010

Postat: ons mar 10, 2010 19:41
av adrian_vg
Säsongen på Rörken i Uppsala börjar 2010-05-03@1800 med en Grundkurs Knix!

Se mer info på http://www.svmc.se/templates/Event.aspx?id=7348.

Kalendern i övrigt för Rörkenkörningarna 2010 finns på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=635.

Edit: Lägger upp en tabbseparerad fil med alla körningar för Rörken.

Instruktion (Outlook): Menyn File/Import > Import from another program > Tab separated values (Windows) > Peka på filen > Välj en kalender > Kolla mappningarna > Finish. Synka sen vid behov med er telefon!

Instruktion (Alla andra mejlers): Du är på egen hand... :wink:

Re: Rörken BKK/Knix 2010

Postat: mån apr 26, 2010 22:07
av adrian_vg
Körningarna börjar måndagen som kommer, den tredje maj!

Men redan söndagen innan, den andra maj, kan man gå den obligatoriska teorikursen! Kursen kommer att ges på söndagen en gång per timme mellan kl 10-14.

Söndagen är Rörkenbanan fö vikt för instruktörernas egenträning. Ingen körning för alla andra, men väl teorin.

Kan vara smart att gå kursen nu, och slippa stressa på måndag sen!

Edit: Teorikursen gäller för alla Knixbanor i Sverige from i år är det sagt! Officiell info här!

Postat: sön jun 20, 2010 20:41
av Ajax
Tänkte åka till Rörken imorgon kväll och köra knixkurs - är det någon som är sugen på att hänga på?!

Postat: mån jun 21, 2010 10:43
av adrian_vg
Ajax skrev:Tänkte åka till Rörken imorgon kväll och köra knixkurs - är det någon som är sugen på att hänga på?!
Jag kommer att vara där. Vädret verkar bli bra också! 8)

Kör antagligen med gul grupp.

Postat: mån jul 19, 2010 15:39
av Since-2009
Blev inge Järfälla igår men ikväll blir det Rörken, hoppas bara man får plats =) Kommer vara där ca 16:45, funka bra sist iaf.

Postat: tis jul 20, 2010 12:13
av adrian_vg
Since-2009 skrev:Blev inge Järfälla igår men ikväll blir det Rörken, hoppas bara man får plats =) Kommer vara där ca 16:45, funka bra sist iaf.
Vet inte hur många som fick vända hem igen sen utan väst, men det såg ut som ett tjugotal... Du hade tur!

Gick körningen bra? Kändes ok med vtec:en?

Postat: tis jul 20, 2010 12:50
av Since-2009
Både ja och nej, dels har jag problem med rycket och sen är det ju tekniken naturligtvis. Men rycket stör så förebannat, 2´ans växel 3700 varv tror jag det är värst så jag funderar på om jag ska testa med 3´ans växel istället nästa gång för att få in tekniken bättre. Sen kan man ju alltid kliva ned på tvåan om man vill brassa lite ;)

Tredje passet var roligast, blev vi tillsagda att gå in sakta och öva gaskontroll o ge på ut ur kurvan. Jag som då försökte hålla varvtalet uppe för att slippa rycket (gick ganska bra) lödde på en del under det passet så det blev underhållande körning. Det jag tappa var att jag fastna lite med blicken, jag kolla hyffsat rätt när jag gick in i kurvan men var för seg att sikta in på nästa del av banan så det blev lite yxigt som instruktören sade.

Postat: tis jul 20, 2010 12:56
av adrian_vg
Since-2009 skrev:Både ja och nej, dels har jag problem med rycket och sen är det ju tekniken naturligtvis. Men rycket stör så förebannat, 2´ans växel 3700 varv tror jag det är värst så jag funderar på om jag ska testa med 3´ans växel istället nästa gång för att få in tekniken bättre. Sen kan man ju alltid kliva ned på tvåan om man vill brassa lite ;)
Stanna kvar på tvåan. Höj tomgången till ca 1500rpm. Det kommer att ge en helt annan (mer lätthanterlig) hoj i tvära och långsamma kurvor i mellantiden, tills man har hittat tajmingen.

Insprutare tenderar att vara ryckiga på låga varv, speciellt VFR verkar det som. Har diskuterats i annan tråd på forumet.
Since-2009 skrev:Tredje passet var roligast, blev vi tillsagda att gå in sakta och öva gaskontroll o ge på ut ur kurvan. Jag som då försökte hålla varvtalet uppe för att slippa rycket (gick ganska bra) lödde på en del under det passet så det blev underhållande körning. Det jag tappa var att jag fastna lite med blicken, jag kolla hyffsat rätt när jag gick in i kurvan men var för seg att sikta in på nästa del av banan så det blev lite yxigt som instruktören sade.
Ge lite extra stödgas i ingången, inte mycket extra, bara lite.

Blicken kommer. Det är inget som man kan öva in på en kväll. Nöta, nöta, nöta... ;-)

Postat: tis jul 20, 2010 13:20
av Since-2009
Jo tomgången låg på 1400-1500 varv när jag kolla så det är inte det som är problemet.

Alltså säg att jag kommer in i kurva hmm 4 borde det bli alltså U-böjen så måste jag släppa gasen ngt för att anpassa hastigheten utan broms, det är inte så att jag släpper helt utan jag håller stödgas men det är ett glapp precis där jag vill ligga = tror 3700 varv. Så jag kommer in med motorbroms, placerar mig, blicken och ska ge på RYCK!!1 och det krävs så lite för att det ska bli fel med spårvalet.

Eftersom jag vet om detta ryck så blir inte kurvtagningen avslappnad och bra för då ligger jag där mitt i böjen, jag hamnar nästan alltid nedanför ryckgränsen i varvtalet och då känner jag på rullen att jaha här har jag ingenting. Försöker då gå över så mjukt som möjligt för att minimera rycket och då ligger koncentrationen på det och jag mer eller mindre frirullar istället genom kurvan för att jag försöker få ett clent gaspådrag och då blir det inte heller ngn bra kurvtagning även om själva rycket inte ställer till det för mig då utan förberedelserna för att undvika rycket.

Polaren hade samma skit på sin 02´a V-tec så de har inte lyckats trolla bort det eller konstruera det på min 08´a. Snackade med en som har en -00 och han störde sig på ett ryck i början men det verkade inte vara lika påtagligt som mitt. Han med 02´an hade ett helsike med rondeller p.g.a. detta i början sa han men nu tror jag han både har pair, flapper fixat, slip on, mappad och nu går den tydligen mkt trevligare. Jag är nöjd med det mesta förutom rycket och ev framdämpen som är lite dum =)

Postat: tis jul 20, 2010 13:34
av adrian_vg
En instruktör berättade igår hur han gjorde: Han gasade ganska aggressivt in i början av esset, de andra två böjarna innan U:et låg han mest på lite mer än stödgas, och sen gasa hårt till U:et.

Jag ger gas lite halv-aggressivt i början av esset, släpper upp gasen lite och närmast motorbromsar och ger sen gas igen och sen ytterligare lite mer och gasar sen på hårt till U:et.

Lite ryck blir det, men det får man ta. Det blev iaf bättre efter att jag höjt tomgången till 1500rpm.

Hur man tar esset på Rörken finns det hur många sätt som helst av. :D

Postat: tis jul 20, 2010 20:34
av marinmo
Personligen skulle jag nog slira på kopplingen (hejdå lameller!) hellre än att få det så ryckigt som det säkerligen skulle bli utan att använda den. Ryckighet vid nedlägg ... Njae va.

Postat: tis jul 20, 2010 23:27
av adrian_vg
marinmo skrev:Personligen skulle jag nog slira på kopplingen (hejdå lameller!)
NEEEEJ!!
marinmo skrev:hellre än att få det så ryckigt som det säkerligen skulle bli utan att använda den. Ryckighet vid nedlägg ... Njae va.
Det rycker lite, so what? Gasa mer innan böjen!

Postat: tis jul 20, 2010 23:55
av Donner
adrian_vg skrev:
Det rycker lite, so what? Gasa mer innan böjen!
Det är kanske det som R:et står för i VFR....Ryck!!!

Vad har du för hoj?.....Jag har en VF Ryck...skämt o sido men kör man bana så är det trevligare med en ryckfri hoj.

Postat: ons jul 21, 2010 00:20
av adrian_vg
Donner skrev:[...] så är det trevligare med en ryckfri hoj.
Som sagt, gasa mer! :D

Postat: ons jul 21, 2010 00:47
av Donner
adrian_vg skrev:
Donner skrev:[...] så är det trevligare med en ryckfri hoj.
Som sagt, gasa mer! :D
Jag testade min 01:a på kurvig landsväg igår och kör man mellan 70-110 på 6:an så känns det lite småryckigt men drar man ner till 5:an så blir det en helt annan hoj, svarar bättre och går jämnare dock lite högre varv och säkert lite högre bränsleförbrukning. Roligt var det iaf.