Rörken Knix 2010

För dig som kör på eller är intresserad av att köra på bana, stor eller liten

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#16 Inlägg av TG »

Donner skrev:
adrian_vg skrev:
Donner skrev:[...] så är det trevligare med en ryckfri hoj.
Som sagt, gasa mer! :D
Jag testade min 01:a på kurvig landsväg igår och kör man mellan 70-110 på 6:an så känns det lite småryckigt men drar man ner till 5:an så blir det en helt annan hoj, svarar bättre och går jämnare dock lite högre varv och säkert lite högre bränsleförbrukning. Roligt var det iaf.
70-110 är för 2:ans och 3:ans växel... :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Jag testade min 01:a på kurvig landsväg igår och kör man mellan 70-110 på 6:an så känns det lite småryckigt men drar man ner till 5:an så blir det en helt annan hoj, svarar bättre och går jämnare dock lite högre varv och säkert lite högre bränsleförbrukning. Roligt var det iaf.
Om vi pratar knixkörning på bana är det (bara) tvåan som gäller. Varvtalet varierar då mellan ca 3000-9000rpm. Åtminstone för mig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#18 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Jag testade min 01:a på kurvig landsväg igår och kör man mellan 70-110 på 6:an så känns det lite småryckigt men drar man ner till 5:an så blir det en helt annan hoj, svarar bättre och går jämnare dock lite högre varv och säkert lite högre bränsleförbrukning. Roligt var det iaf.
Om vi pratar knixkörning på bana är det (bara) tvåan som gäller. Varvtalet varierar då mellan ca 3000-9000rpm. Åtminstone för mig.
Ja på bana är det klart annorlunda. Då får man köra på lägre växel och högre varv.

TG: Nja dom landsvägarna jag kör så blir det nog jobbigt på 2-3:an, känns inte som om jag behöver så mycket effekt så 5:an kanske 4:an blir lagom tycker jag. Fast e man riktigt leksugen så växlar man ner ;)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#19 Inlägg av Since-2009 »

Fortsätter man köra på Rörken om det börjar regna? Hörde ex att man ställde in på Järfälla p.g,a, regn för att den banan skulle blivit så hal... hur står det till? Prognosen för morgondagen har sina brister.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Fortsätter man köra på Rörken om det börjar regna? Hörde ex att man ställde in på Järfälla p.g,a, regn för att den banan skulle blivit så hal... hur står det till?
På Järfälla var det bara röd och blå grupp som valde att inte köra sina pass när det regnade. Gul och grön grupp fortsatte glatt. Jag märkte inte att det var halare iom regnet. :D

Anledningen till att Järfällabanan är så hal när regnet börjar beror på att man kör så mycket med kartarna där. De formligen vräker ut 2T-olja. Järfällabanan är betydligt mer intensivt använd för kartingverksamhet än Rörken. Med det sagt, Rörken blir aldrig i närheten så hal som Järfälla.

På Rörken har körningen stoppats när det har riktigt vräkt ner, typ allt-på-en-gång-regn och vattnet nådde upp till naven.

Som deltagare får man själv välja om man vill stå över ett pass eller inte - man måste inte ut om man inte vill. Dock kan instruktörerna i samråd med Träningsledare och/eller Depåchef besluta att temporärt stoppa körningen.

Som det ser ut nu, med lite småskvättande, är det inget att banga på - ut och kör! Grusvägen in till Rörken Ring är antagligen halare än banan. ;-)
Since-2009 skrev:Prognosen för morgondagen har sina brister.
Yr.no säger förresten att det blir upphåll mellan kl 08-14 i Uppsala, dvs under körningen. Klart.se säger regn hela dagen. SMHI är vaga som f@n... :roll:

Kom och kör ändå. Finns inget som är så nyttigt som att lära sig att köra i regn!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#21 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev: Yr.no säger förresten att det blir upphåll mellan kl 08-14 i Uppsala, dvs under körningen. Klart.se säger regn hela dagen. SMHI är vaga som f@n... :roll:

Kom och kör ändå. Finns inget som är så nyttigt som att lära sig att köra i regn!
Jotack kollade prognosen för idag, den höll i 48 mil men de sista 10 vräkte det ner =O/ Inte känslig så utan det gick bra men det var halvdrygt att nöta 10 mil motorväg med biljeflar som prompt skulle lägga sig i vänsterfilen o söla fram = stänka ner mig. Bara regnet är inte hela världen =)

Får se om jag kommer upp imorrn, blev då "som sagt" 58 mil idag och jag sov dåligt natten till idag, om inte kanske jag kommer förbi o plåtar lite med min misshandlade kamera ;)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Får se om jag kommer upp imorrn, blev då "som sagt" 58 mil idag och jag sov dåligt natten till idag, om inte kanske jag kommer förbi o plåtar lite med min misshandlade kamera ;)
Du är välkommen i vilket fall! ;-)

Är inte heller så förtjust i att köra i regn om jag inte måste. Men knixkörningen är speciell för min del. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#23 Inlägg av Since-2009 »

Blev 31mil igår istället, regn? Japp! Men men ikväll blir det Rörken iaf! =0) Tror det blir gul grupp även denna gång.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Blev 31mil igår istället, regn? Japp! Men men ikväll blir det Rörken iaf! =0) Tror det blir gul grupp även denna gång.
Vädret verkar ju lite stabilare idag än i går... Det kom fem deltagare igår. Vi var tio eller så instruktörer. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#25 Inlägg av Since-2009 »

Någon som vågar sig till Rörken ikväll? =) Funderar på det även om vädret är lite ostadigt, ser inte ut att bli regn hela kvällen men blöt bana får man nog kallt räkna med.

Tack för tipset Adrian, slutade med att jag snacka med Ezzo direkt och så löste det sig med Gelleråsen tillslut :D
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Någon som vågar sig till Rörken ikväll? =) Funderar på det även om vädret är lite ostadigt, ser inte ut att bli regn hela kvällen men blöt bana får man nog kallt räkna med.
Jag ska till Rörken idag. Regn? Hah!

Since-2009 skrev:Tack för tipset Adrian, slutade med att jag snacka med Ezzo direkt och så löste det sig med Gelleråsen tillslut :D
Perfa!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#27 Inlägg av Since-2009 »

Fii f-n va kul det var! :D

Lätt bästa och roligaste körningen hittills även om den börja med misär då det upptäcktes att min kedja var katastrofhårt (nästan iaf) spänd, tack Adrian! Ok man har jobbat i fordonsbranschen under hela sitt yrkessamma liv o ändå kollar man inte bättre själv (skomakarns barn), men men imorrn blir det att svänga förbi verkstan och så ska de få syna om det blivit något knas. Hade hunnit köra styvt 60-70 mil med den spänd sådär, vill inte upptäcka på Gelleråsen att framdrevet eller axeln fått stryk.

Nåväl, kan verkligen rekommenderas att köra när det har regnat, då börjar man lugnt som man bör och nöter teknik så blir det inte lika mkt bus direkt från start som det kan bli när det är torrt... hrm. Egentligen synd att det ska krävas en blöt bana för att inse detta men det plus att vi bara var 6-7 st som körde gjorde det hela till en toppenkväll. "Min" instruktör sa även "Det ser bra ut, inte ens jag vågar lägga ner sådär mycket" gjorde att man "växte lite" efter det passet. Sen om det i själva verket berodde på att han fått framhjulssläpp förra helgen, att det var blött eller att han hade dåliga däck må så vara men han sa det med ett positivt eftertryck så det kändes bra. Roliga övningar körde han o jag, mkt kurvteknik och även omkörningar mellan varann.

Helt klart jäkligt nöjd får man säga! :tummenupp
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Fii f-n va kul det var! :D
+1 :tummenupp
Since-2009 skrev:Lätt bästa och roligaste körningen hittills även om den börja med misär då det upptäcktes att min kedja var katastrofhårt (nästan iaf) spänd, tack Adrian!
Min verktygssats på viffern får jobba hårt med diverse olika hojmärken, inte bara andra viffrar... ;-)

För framtida referenser: Vill man ha en större chans för personlig körning med "egen" instruktör på Rörken, är det väl värt att satsa på åkning en blöt dag. Deltagarantalet sjunker dramatiskt då, medan instruktörsantalet är mer eller mindre konstant > större chans att få personligare feedback, eller som vid gårdagens körning; alla deltagare fick minst en egen instruktör (samma hela tiden dessutom) att köra med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hallon
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons aug 12, 2009 07:46
Ort: Täby

#29 Inlägg av Hallon »

Hej,

Är sugen på att testa Rörken. Har kört Sviestad steg 1 och 3 vilket är minst sagt beroendeframkallande.

Om jag förstått det hela rätt så är det körning kommande Söndag den 8/8 mellan 10.00 och 14.00. Vilken tid bör man vara där för att "få plats" - eller är det inget problem?

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Hallon skrev:Om jag förstått det hela rätt så är det körning kommande Söndag den 8/8 mellan 10.00 och 14.00. Vilken tid bör man vara där för att "få plats" - eller är det inget problem?
Beror på vädret. Inskrivningen öppnar 0915. Minst en timme innan är bra om man är där. Ibland när jag kommit dit runt kl 0805, har det stått ett dussin eller så hojar utanför grinden och väntat på att få komma in. ;-)

Söndag ska enl klart.se vara mulet med vissa inslag av regn i slutet av körningen runt kl 14.

Tänk på att Knixkörningarna på gokartbana är en trafiksäkerhetsfortbildning, och inte en köra-fort-på-bana-kurs som storbanekurserna tenderar att bli ibland. Bara så du inte kommer till Knixen med fel förväntningar. :) Har du bara kört på storbana förut, kommer du att se att knixkörning på gokartbana är bra mycket mer intensivt! :D

I vilket fall, välkommen in!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar