Sida 2 av 2

Postat: fre jul 24, 2009 09:18
av adrian_vg
lotek skrev:VTEC:en gör mig dock fortfarande vansinnig. Ligger man hårt i en kurva med perfekt gaskontroll och strax innan man når apex, då kickar den in.. det är faktiskt inte helt lyckat... Den måste gå att tjyvkoppla. Bränsleekonomin är ändå obefintlig..den dricker soppa som en kamel..drygt en liter milen, och lite till.... :D fast det är värt det.
Har googlat det lite. Generellt säger man att det inte rekommenderas att tjuvkoppla VTEC-funktionen av nån anledning. Oftast pekar man på bränsleekonomin. Skulle dock vilja se lite siffror först. Har lite svårt att tro att det om alla fyra ventilerna öppnar så kommer den att dra mer, om inte insprutningen också trycker ut mer bränsle samtidigt.

Att den dricker som en kamel är väl en sanning med modifikation. Ligger man på låg växel och höga varv som man vanligen gör på bana, drar den väl följaktligen mer. Korrekt? Detta diskuterades i en annan tråd i allmänna forumet har jag för mig.

Postat: fre jul 24, 2009 09:26
av lotek
adrian_vg skrev:
lotek skrev:VTEC:en gör mig dock fortfarande vansinnig. Ligger man hårt i en kurva med perfekt gaskontroll och strax innan man når apex, då kickar den in.. det är faktiskt inte helt lyckat... Den måste gå att tjyvkoppla. Bränsleekonomin är ändå obefintlig..den dricker soppa som en kamel..drygt en liter milen, och lite till.... :D fast det är värt det.
Har googlat det lite. Generellt säger man att det inte rekommenderas att tjuvkoppla VTEC-funktionen av nån anledning. Oftast pekar man på bränsleekonomin. Skulle dock vilja se lite siffror först. Har lite svårt att tro att det om alla fyra ventilerna öppnar så kommer den att dra mer, om inte insprutningen också trycker ut mer bränsle samtidigt.

Att den dricker som en kamel är väl en sanning med modifikation. Ligger man på låg växel och höga varv som man vanligen gör på bana, drar den väl följaktligen mer. Korrekt? Detta diskuterades i en annan tråd i allmänna forumet har jag för mig.
Det är naturligtvis en sanning utan modifikation..men användbart register blir ju tyvärr bara 7000-12000 rpm eftersom jag helst undviker VTEC-insteget. Alltså dricker den som en kamel...QED.
Låg växel vet jag ju iofs inte..2:an-5:an är väl rätt blandade växlar?

Nu skall jag sova lite..vi har kört halva natten genom Finland i ett lyckorus :D

VFR800-05 SilverBlue Edition

Postat: fre jul 24, 2009 09:36
av adrian_vg
lotek skrev:Det är naturligtvis en sanning utan modifikation..men användbart register blir ju tyvärr bara 7000-12000 rpm eftersom jag helst undviker VTEC-insteget. Alltså dricker den som en kamel...QED.
Ja, isf lär den dricka en del.
lotek skrev:Låg växel vet jag ju iofs inte..2:an-5:an är väl rätt blandade växlar?
Sorry. Tänkte på min egen körning på Rörken. Lägger i tvåan när jag kör ut på banan, får ibland i trean på rakan, men kör mestadels på tvåan hela tiden. Varvtalet varierar mellan ca 3000 och 8000rpm. Tycker inte den drar så mycket ändå.