lotek skrev:VTEC:en gör mig dock fortfarande vansinnig. Ligger man hårt i en kurva med perfekt gaskontroll och strax innan man når apex, då kickar den in.. det är faktiskt inte helt lyckat... Den måste gå att tjyvkoppla. Bränsleekonomin är ändå obefintlig..den dricker soppa som en kamel..drygt en liter milen, och lite till.... fast det är värt det.
Har googlat det lite. Generellt säger man att det inte rekommenderas att tjuvkoppla VTEC-funktionen av nån anledning. Oftast pekar man på bränsleekonomin. Skulle dock vilja se lite siffror först. Har lite svårt att tro att det om alla fyra ventilerna öppnar så kommer den att dra mer, om inte insprutningen också trycker ut mer bränsle samtidigt.
Att den dricker som en kamel är väl en sanning med modifikation. Ligger man på låg växel och höga varv som man vanligen gör på bana, drar den väl följaktligen mer. Korrekt? Detta diskuterades i en annan tråd i allmänna forumet har jag för mig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
lotek skrev:VTEC:en gör mig dock fortfarande vansinnig. Ligger man hårt i en kurva med perfekt gaskontroll och strax innan man når apex, då kickar den in.. det är faktiskt inte helt lyckat... Den måste gå att tjyvkoppla. Bränsleekonomin är ändå obefintlig..den dricker soppa som en kamel..drygt en liter milen, och lite till.... fast det är värt det.
Har googlat det lite. Generellt säger man att det inte rekommenderas att tjuvkoppla VTEC-funktionen av nån anledning. Oftast pekar man på bränsleekonomin. Skulle dock vilja se lite siffror först. Har lite svårt att tro att det om alla fyra ventilerna öppnar så kommer den att dra mer, om inte insprutningen också trycker ut mer bränsle samtidigt.
Att den dricker som en kamel är väl en sanning med modifikation. Ligger man på låg växel och höga varv som man vanligen gör på bana, drar den väl följaktligen mer. Korrekt? Detta diskuterades i en annan tråd i allmänna forumet har jag för mig.
Det är naturligtvis en sanning utan modifikation..men användbart register blir ju tyvärr bara 7000-12000 rpm eftersom jag helst undviker VTEC-insteget. Alltså dricker den som en kamel...QED.
Låg växel vet jag ju iofs inte..2:an-5:an är väl rätt blandade växlar?
Nu skall jag sova lite..vi har kört halva natten genom Finland i ett lyckorus
VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
lotek skrev:Det är naturligtvis en sanning utan modifikation..men användbart register blir ju tyvärr bara 7000-12000 rpm eftersom jag helst undviker VTEC-insteget. Alltså dricker den som en kamel...QED.
Ja, isf lär den dricka en del.
lotek skrev:Låg växel vet jag ju iofs inte..2:an-5:an är väl rätt blandade växlar?
Sorry. Tänkte på min egen körning på Rörken. Lägger i tvåan när jag kör ut på banan, får ibland i trean på rakan, men kör mestadels på tvåan hela tiden. Varvtalet varierar mellan ca 3000 och 8000rpm. Tycker inte den drar så mycket ändå.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!