VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: sön nov 17, 2019 11:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: tis aug 18, 2015 12:19 
Offline
Donator 2015
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Inlägg: 310
Ort: Cambridge, UK
Jag har en rent hypotetisk tanke,
skulle det vara genomförbart att sätta en motor ifrån gen 5 i ett chassi från gen 6??

Klart det skulle vara genomförbart men hur mycket arbete skulle det innebära?
Är det samma fästen för motorerna? Måste hela elsystemet bytas? Eller "bara" elen för motorstyrning och insprutning?

Om ni som har mekat MYCKET har koll på detta och självklart andra med så skulle det vara kul med lite tankar och lite extra kunskap för mig.

I dagsläget är detta rent hypotetiskt frågat, men jag gillar den gamla 800 motorn bättre och för att inte tala om ventiljusteringen. Sedan verkar det vara lättare att få tag på begagnade kompressorer till gen 5 :banana

Så ni som har kunskap hjälp mig att börja spåna :tummenupp

_________________
VFR -03


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: tis aug 18, 2015 14:55 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Inlägg: 2046
Ort: Enköping
Wargen har kört med bägge I sin RVF. (ja inte samtidigt då)
Tommy.

_________________
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / Rothmans look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: ons aug 19, 2015 18:19 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Inlägg: 1163
Ort: Kinne-vedum
Fullt möjligt med gen 5 motor i vtec chassi. Ska se om jag hittar länk efter jobbet

_________________
"Bättre än HD"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: tor aug 20, 2015 08:29 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14429
Ort: Uppsala
Frippe skrev:
Sedan verkar det vara lättare att få tag på begagnade kompressorer till gen 5 :banana


Hoppla!
Detta kan bli riktigt intressant. :mrgreen:

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: tor aug 20, 2015 09:50 
Offline
Donator 2015
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Inlägg: 310
Ort: Cambridge, UK
Allt är ju bara hypotetiskt :mrgreen:
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.

Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi :wink:

_________________
VFR -03


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: tor aug 20, 2015 13:07 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14429
Ort: Uppsala
Frippe skrev:
Allt är ju bara hypotetiskt :mrgreen:
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.

Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi :wink:


Nej, nu tycker jag att du ska prata mer om det där med kompressor Frippe. Vad för hypotetiska planer har du, och hur vet du att det är enklare med kompressor för gen 5?
Det antyds att du luskat runt en del... :D

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: tor aug 20, 2015 15:58 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
adrian_vg skrev:
Frippe skrev:
Allt är ju bara hypotetiskt :mrgreen:
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.

Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi :wink:

Nej, nu tycker jag att du ska prata mer om det där med kompressor Frippe. Vad för hypotetiska planer har du, och hur vet du att det är enklare med kompressor för gen 5?
Det antyds att du luskat runt en del... :D

Har antagligen med VTEC-systemet att göra. Med en tryck-å-pys vill man nog att alla svampar öppnar hela tiden, dessutom är nog FI-motorn mer sprängsäker med sin kuggdrivning.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: fre aug 21, 2015 12:25 
Offline
Donator 2015
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Inlägg: 310
Ort: Cambridge, UK
Det är så tråkigt att dom enda gånger jag har sett några kompressorkit till salu så har det varit till gen 5 :huvet





Men jag ska ju inte göra något nu, bara hypotetiskt.... och ekonomiskt :wink:

_________________
VFR -03


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: fre aug 21, 2015 12:29 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14429
Ort: Uppsala
Frippe skrev:
Det är så tråkigt att dom enda gånger jag har sett några kompressorkit till salu så har det varit till gen 5 :huvet


Var i hela fridens namn har du sett såna??

De enda jag har sett har varit de där nya ouppnåeliga kompressorsatserna från Toro för ca 40 kkr, innan de slutade tillverkas.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: fre aug 21, 2015 12:47 
Offline
Donator 2015
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Inlägg: 310
Ort: Cambridge, UK
Det var ett tag sedan, men det är Toro kit jag sett och då bara till gen 5, aldrig något till gen 6.

_________________
VFR -03


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: fre aug 21, 2015 18:44 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Inlägg: 1163
Ort: Kinne-vedum
Dem hann ju sälja några flera kompressorpaket till gen 5 än gen 6 så det borde logiskt nog finnas flera gen 5 delar på beg marknaden

_________________
"Bättre än HD"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: ons sep 09, 2015 12:24 
Offline
Donator 2010

Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Inlägg: 313
Ort: Eslöv, VFR 800 -99
Var har ni sett några kompressor kit till salu? Har letat en hel del efter ett kit men bara sett ett till Gen 6 som såldes ganska snabbt.

En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: ons sep 09, 2015 12:36 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14429
Ort: Uppsala
skyfly skrev:
Var har ni sett några kompressor kit till salu? Har letat en hel del efter ett kit men bara sett ett till Gen 6 som såldes ganska snabbt.

En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.


Farbror Honda ringde och hade synpunkter? :huvet

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: ons sep 09, 2015 13:45 
Offline
Donator 2010
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Inlägg: 4459
Ort: Huddinge, Stockholm
adrian_vg skrev:
skyfly skrev:
Var har ni sett några kompressor kit till salu? Har letat en hel del efter ett kit men bara sett ett till Gen 6 som såldes ganska snabbt.

En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.

Farbror Honda ringde och hade synpunkter? :huvet

Varför skulle dom bry sig? Man får väl göra vad man vill med sin hoj.

_________________
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Till Salu (tyvärr)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild
http://www.användkontanter.se (forumets algoritm klarar inte åäö i url:er)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
InläggPostat: ons sep 09, 2015 14:37 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14429
Ort: Uppsala
Jag spekulerade. Jag tycker om att spekulera. Man skulle kunna säga att spekulation är en livsstil för mig. :wink:

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010