Sida 1 av 1

Hemmabyggd NR 750

Postat: ons maj 13, 2015 22:47
av Söderberg
Kolla in detta bygge. En som byggt en NR look a like på vfr.
Vet inte om han varit här inne och snurrat, men jag var tvungen att dela länken för er som inte hänger på sporthoj-forumet.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=275560

skickat via tapatalk

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: tor maj 14, 2015 00:09
av Jonher
Jag har också dreglat över den och imponeras över hur mycket jobb han lagt ned :)

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: tor maj 14, 2015 00:48
av Tyrannosaurus
Vadå bygge, det är ju en NR... INTE! Holy shit! Den killen kunde plasta! Det var nog bland det häftigaste jag har sett.

Då, 1992, rullade det en äkta NR i Stockholm, sen försvann han och ingen har sett röken av honom sen dess. Jag har tre personliga teorier vad som kan ha hänt.
1. Såld.
2. Kraschad och har inte råd att fixa den, kåporna kostar mer än guld.
3. (det som nog är mest troligt) Den står i hans vardagsrum och pryder sin plats som det konstverk den är.

Vill man se en äkta NR idag kan man åka ner till Stockholms MC Varuhus, det står en i glasmonter där.

Vi får se när/om vi får se nån RC213V-S live á 1,4 mille.

PS/ Såg just att han bor i mina hemtrakter, så man kanske får se hojen vid tillfälle. /DS

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: tor maj 14, 2015 13:50
av adrian_vg
:shock:

"Vill ha" känns så futtigt...

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: mån jun 08, 2015 08:49
av AndreasH
Tyrannosaurus skrev:Vadå bygge, det är ju en NR... INTE! Holy shit! Den killen kunde plasta! Det var nog bland det häftigaste jag har sett.

Då, 1992, rullade det en äkta NR i Stockholm, sen försvann han och ingen har sett röken av honom sen dess. Jag har tre personliga teorier vad som kan ha hänt.
1. Såld.
2. Kraschad och har inte råd att fixa den, kåporna kostar mer än guld.
3. (det som nog är mest troligt) Den står i hans vardagsrum och pryder sin plats som det konstverk den är.

Vill man se en äkta NR idag kan man åka ner till Stockholms MC Varuhus, det står en i glasmonter där.

Vi får se när/om vi får se nån RC213V-S live á 1,4 mille.

PS/ Såg just att han bor i mina hemtrakter, så man kanske får se hojen vid tillfälle. /DS
Kul att ni gillar min hoj!

Jag minns också den NR som rullade i Stockholm 1992.
Den såldes sedan till England har jag för mig.

Ja, vad gör man när man inte har råd med en NR?...man bygger en egen! :tummenupp

Blir vädret bara lite bättre så kan den nog synas i Stockholmstrakten emellanåt.

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: mån jun 08, 2015 12:01
av Jonher
...gillar...
Njaee, det är inte riktigt rätt ord för de känslor som väcks :D
Otroligt trevligt och väl genomfört bygge.
Välkommen hit, även om jag ser att du varit registrerad ett tag 8)

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: ons jun 17, 2015 15:35
av Mister
AndreasH skrev:
Tyrannosaurus skrev:Vadå bygge, det är ju en NR... INTE! Holy shit! Den killen kunde plasta! Det var nog bland det häftigaste jag har sett.

Då, 1992, rullade det en äkta NR i Stockholm, sen försvann han och ingen har sett röken av honom sen dess. Jag har tre personliga teorier vad som kan ha hänt.
1. Såld.
2. Kraschad och har inte råd att fixa den, kåporna kostar mer än guld.
3. (det som nog är mest troligt) Den står i hans vardagsrum och pryder sin plats som det konstverk den är.

Vill man se en äkta NR idag kan man åka ner till Stockholms MC Varuhus, det står en i glasmonter där.

Vi får se när/om vi får se nån RC213V-S live á 1,4 mille.

PS/ Såg just att han bor i mina hemtrakter, så man kanske får se hojen vid tillfälle. /DS

Kul att ni gillar min hoj!

Jag minns också den NR som rullade i Stockholm 1992.
Den såldes sedan till England har jag för mig.

Ja, vad gör man när man inte har råd med en NR?...man bygger en egen! :tummenupp

Blir vädret bara lite bättre så kan den nog synas i Stockholmstrakten emellanåt.
Du borde komma till VFR Nordic meet och bli hedersgäst! För den här skapelsen tror jag många vill se, inklusive jag :)

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: sön jun 21, 2015 21:26
av Tyrannosaurus
Nåt som jag blir lite nyfiken på är bakfälgen.

VFR har ju fyra bultar och de enda Honda som har centrummutter är NR (men jag har lite svårt att tro att det är en sån, lär kosta multum även begad), RC30 och RC45. Alternativet är nåt från nån Traja eller Ducce. Men oavsett vilket så måste det betyda att det även är en annan sving.

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: ons jun 24, 2015 06:46
av AndreasH
@ Mister:
Ja, VFR-träffen hade ju varit kul att besöka.
Tyvärr är det mitt i semestern med familjen + att det blir långt att köra t.o.r. (körställningen är inte lika VFR-bekväm längre...)

Ang. bakfälgen så är det original.
Det är en täckbricka och en "fusk"bult med mutter.
Jag lackerade och anodiserade delarna för att efterlikna originalet och beställde en specialgjord dekal för att få med trycket och loggorna. På just denna bild syns nyansskillnaden mellan dekalen och brickan tydligt, är mindre i verkligheten.
På hela taget så blev det faktiskt riktigt bra.

Re: Hemmabyggd NR 750

Postat: ons jun 24, 2015 19:49
av Tyrannosaurus
AndreasH skrev:Ang. bakfälgen så är det original.
Det är en täckbricka och en "fusk"bult med mutter.
Jag lackerade och anodiserade delarna för att efterlikna originalet och beställde en specialgjord dekal för att få med trycket och loggorna. På just denna bild syns nyansskillnaden mellan dekalen och brickan tydligt, är mindre i verkligheten.
På hela taget så blev det faktiskt riktigt bra.
Jag beundrar ditt sinne för detaljnoggrannhet och inte minst tålamodet och orken att hålla på och fixa allt som det verkar in i minsta detalj. Applåder! 8)

Då hade jag det betydligt lättare när jag byggde om min hoj framför allt eftersom jag inte hade nån förlaga. Utan jag hade bara en bild i huvudet hur jag ville att det skulle se ut och jag lyckades komma rätt nära. Men i ärlighetens namn så har jag inte byggt så mycket själv.
Kåpa: Kraftigt modifierad kopia av CB1100R, by MM Dresser inkl. fästen.
Avgassystem: URM.
Ljuddämpare: Hemmabyggd.
Stötdämpare: Specialbeställd från Öhlins.
Styre: Laverda.
Fotpinnar: Tarozzi.
Blinkers fram: Lockhart Phillips trepoliga för original positionsljus.
Blinkers bak: Kawasaki ZXR.
Packhållare: GSM Sportrack.
Packväskhållare: Hemmabyggd.

Och så har jag hållit på. Sen har det också ändrat skepnad lite genom åren, bl.a. gick den i många år med Yoshimura slip-ons. Sen har jag testat MAC 4-1, Hindle 4-1, båda utan att ha blivit nöjd, innan det blev det nuvarande URM 4-2-1 först med MAC ljuddämpare som mest bara skränade innan det blev en hemmabyggd canisterdämpare.

Nu har jag iofs kommit bort från ämnet, men det var bara som en jämförelse på ombyggnationer. Jag har alltid gillat specialbyggda hojar och tyckt att det har varit synd att det numera är så få som modifierar sina. Förr var det ju mycket Rickman, Bimota, Dunstall, MussleMachine mm. Numera är det mesta bara standard och man får nästan kolla regnumret för att hitta sin hoj på parkeringen. Dom enda som bygger lite är chopperåkare (men det är en halt annat kategori folk), åså förstås Bly... (f'låt) Guldvingeåkare, men där handlar det mest om att hänga på så mycket skit i form av kromplåtar och lampor som möjligt.
Det finns förvisso dom där tyska ombyggda bushojarna med cutsar som pekar rätt upp i himlen (s.k. tyskarslen) men det är inte snyggt IMHO.

Därför är det extra kul när man ser en som verkligen har lagt ner sin själ på att bygga om en VFR, iofs inte nåt eget specialkomponerat, men en nära nog exakt kopia på ett av dom värsta runkobjekten genom historien är definitivt inte illa pinkat :drewl