Vita Blixten "the comeback"
Postat: ons jul 25, 2012 10:55
Hej där!
Den här tråden kommer handla om en uppsnyggning av en halvt kraschad hoj, inte nödvändigtvis till orginalskick, men inte långt ifrån heller. Hojen ifråga är en VFR 750F -87.
Bakgrund: Allt började med en vanlig resa från hemmet mot jobbet, en morgon i slutet av april 2011. I en rondell blev min sambo prejad och påkörd av en bilist som inte sett motorcykeln, vilket resulterade i en närmare avsyning av asfalten.
En stukad fot, skadat knä och skrapsår blev följderna av detta. Viffern fick spruckna kåpor, trasig blinkers, trasig spegel och skrapmärken på ena ljuddämparen, samt motorkåpan.
Nåväl, hojen var inte i mint condition sedan tidigare och en uppfräschning hade funnits i tankarna redan innan påkörningen. Det fanns redan någon spricka i kåporna, och speglarna var också spruckna.
Försäkringsbolaget erbjöd att lösa in hojen för en rimlig peng, vi kunde dock välja att behålla den för en något mindre peng ifall vi ville det.
Projektet: Vi hittade ett företag som tillverkar och säljer kåpor på Ebay, beställde toppkåpan och de båda stora sidokåporna. Kåporna tillverkas i glasfiber vilket jag anser är bättre än orginalplasten, mindre vikt och lättare att laga om olyckan skulle vara framme igen.
Ett besök hos en lackfirma och köp av färg. Efter lite tankar och funderingar på annan kulör blev det till slut ändå orginalfärgen, dock enbart den solida vita, inte pearlen och klarlacken.
Jobbet hyrdes bort och toppkåpan och sidokåporna är lackerade, resterande delar kommer plockas av och lackas under vintern. Då ska även allt få den fina pearlen och klarlacken, därför kommer inga dekaler att sättas fast nu i sommar.
Projektet kommer därför fortgå under den här sommaren, över vintern och blomma ut under nästa sommar då viffern får besöka vägarna i ny skrud.
Bilder och uppdatering kommer!
Den här tråden kommer handla om en uppsnyggning av en halvt kraschad hoj, inte nödvändigtvis till orginalskick, men inte långt ifrån heller. Hojen ifråga är en VFR 750F -87.
Bakgrund: Allt började med en vanlig resa från hemmet mot jobbet, en morgon i slutet av april 2011. I en rondell blev min sambo prejad och påkörd av en bilist som inte sett motorcykeln, vilket resulterade i en närmare avsyning av asfalten.
En stukad fot, skadat knä och skrapsår blev följderna av detta. Viffern fick spruckna kåpor, trasig blinkers, trasig spegel och skrapmärken på ena ljuddämparen, samt motorkåpan.
Nåväl, hojen var inte i mint condition sedan tidigare och en uppfräschning hade funnits i tankarna redan innan påkörningen. Det fanns redan någon spricka i kåporna, och speglarna var också spruckna.
Försäkringsbolaget erbjöd att lösa in hojen för en rimlig peng, vi kunde dock välja att behålla den för en något mindre peng ifall vi ville det.
Projektet: Vi hittade ett företag som tillverkar och säljer kåpor på Ebay, beställde toppkåpan och de båda stora sidokåporna. Kåporna tillverkas i glasfiber vilket jag anser är bättre än orginalplasten, mindre vikt och lättare att laga om olyckan skulle vara framme igen.
Ett besök hos en lackfirma och köp av färg. Efter lite tankar och funderingar på annan kulör blev det till slut ändå orginalfärgen, dock enbart den solida vita, inte pearlen och klarlacken.
Jobbet hyrdes bort och toppkåpan och sidokåporna är lackerade, resterande delar kommer plockas av och lackas under vintern. Då ska även allt få den fina pearlen och klarlacken, därför kommer inga dekaler att sättas fast nu i sommar.
Projektet kommer därför fortgå under den här sommaren, över vintern och blomma ut under nästa sommar då viffern får besöka vägarna i ny skrud.
Bilder och uppdatering kommer!