VFR800, RVF750 turbo mm
Postat: tis maj 01, 2012 07:38
Hej är ny på forumen men har lite information som kanske någon kan ha glädje av.
Vet inte om jag får vara med här då jag bara använder RCmotorn(vfr800-05) som är monterad i min RC45 ram, hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Åker just nu min projekt hoj och tunar in bränslemappen. Det är en RC45 ram med en VFR 800 vtec motor i. Laddas via en garret turbo från en nissan cashkaj( eller hur det nu stavas) 1,7 diesel !!! det roliga med den turbon är att den har ställbara gajder för att rikta avgas stålen mot turbinen och man slipper wastegate mm, den har vatten och olje kylning. avgasröret har jag byggt för att mata turbon som sitter högt upp under sadeln, sitter 4 stycken lambdasonder, tractioncontrol och abs. Öhlins gaffel och öhlins stöt bak. fulltankad 190 kg
Jag har en Megasquirt III som jag var med och hjälpt till att göra mjukvaran till för att få den att fungera med hondas lustiga kammhjul ALLA vfr800 har 180 graders vevaxel(RC45 har 360).
Med MSIII box och ny luftburk, nytt raceavgasrör så ligger motor hästarna runt 115, allt funkar med orginal så långt och vridmomentet ökar med över 30% i vissa områden.(kört dyno med alla konfigurationer så,,,)
vid ca 130 hästar kommer första problemet, kopplingen, använd VTEC fjädrar och plocka i en lamell och stålplatta till,(modeller utan vtec har en lamell extra men mjukare fjädrar)
vid 150 hästar bottnar insprutarn(orginal 255cc och 2,2? kg bränsletryck) och pumpen och bränsleregulatorn räcker inte till.
(här går även gränsen för traditionell trimning , kammar mm med hyfsad budget(50 000:-)
170-180 hästar dags för lågkompkolvar, ny bränslepump injectorer vevstakar mm nu börjar det bli dyrt.....
Körmässigt blir hojen underbar vid 150 hästar,
Bifogar en bild med MSIII insprutet och tryckröretfrån turbon...
och vad jag har läst på forumet så funderar många på förgasare på sina byggen och jag rekomenderar varmt insprut, motorn går så mycket bättre....hör gärna av er om ni vill ha hjälp med bränsle och tändmappar till MS boxarna
Vet inte om jag får vara med här då jag bara använder RCmotorn(vfr800-05) som är monterad i min RC45 ram, hade en del bekymmer att få den genom besiktningen men efter besikting och provning i östersund hos SFRO: aluminium expert så gick den igenom bilprovningens nålsöga.
Åker just nu min projekt hoj och tunar in bränslemappen. Det är en RC45 ram med en VFR 800 vtec motor i. Laddas via en garret turbo från en nissan cashkaj( eller hur det nu stavas) 1,7 diesel !!! det roliga med den turbon är att den har ställbara gajder för att rikta avgas stålen mot turbinen och man slipper wastegate mm, den har vatten och olje kylning. avgasröret har jag byggt för att mata turbon som sitter högt upp under sadeln, sitter 4 stycken lambdasonder, tractioncontrol och abs. Öhlins gaffel och öhlins stöt bak. fulltankad 190 kg
Jag har en Megasquirt III som jag var med och hjälpt till att göra mjukvaran till för att få den att fungera med hondas lustiga kammhjul ALLA vfr800 har 180 graders vevaxel(RC45 har 360).
Med MSIII box och ny luftburk, nytt raceavgasrör så ligger motor hästarna runt 115, allt funkar med orginal så långt och vridmomentet ökar med över 30% i vissa områden.(kört dyno med alla konfigurationer så,,,)
vid ca 130 hästar kommer första problemet, kopplingen, använd VTEC fjädrar och plocka i en lamell och stålplatta till,(modeller utan vtec har en lamell extra men mjukare fjädrar)
vid 150 hästar bottnar insprutarn(orginal 255cc och 2,2? kg bränsletryck) och pumpen och bränsleregulatorn räcker inte till.
(här går även gränsen för traditionell trimning , kammar mm med hyfsad budget(50 000:-)
170-180 hästar dags för lågkompkolvar, ny bränslepump injectorer vevstakar mm nu börjar det bli dyrt.....
Körmässigt blir hojen underbar vid 150 hästar,
Bifogar en bild med MSIII insprutet och tryckröretfrån turbon...
och vad jag har läst på forumet så funderar många på förgasare på sina byggen och jag rekomenderar varmt insprut, motorn går så mycket bättre....hör gärna av er om ni vill ha hjälp med bränsle och tändmappar till MS boxarna