VFR800, RVF750 turbo mm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Var ute och åkte lite i helgen för att ställa in lågfart och gaspådrag och stannade och pratade lite med några bekanta och motorn var mycket varm efter kört sakta mycket tomgång mm. gick inte att starta på något vis, bränslet för varmt, något att tänka på när man byter bränslepump är att isolera den och placera den långt bort från motorn, vilket inte är så lätt om man inte vill ha den på framgaffeln, min omplacerades till innan för kåpan på höger sida med motorrumsisolering in mot motorn och nu verkar det fungera.
+ ett extralager isolering under tanken mot motorn, kan tänka mig att luftburk mm höll emot värmen från motorn men jag har endast rör från turbon och plats för intercoolern där.
+ ett extralager isolering under tanken mot motorn, kan tänka mig att luftburk mm höll emot värmen från motorn men jag har endast rör från turbon och plats för intercoolern där.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Vad händer vid mer inspirerad körning, blir det inte vääääldigt varmt under kåporna? Isolering i all ära, men värmen som genereras måste ju ta vägen nånstans...
VFR750F -92, grön
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Vid mera inspererad körning får insprutningsbryggan mm kylning via rc45:ans luftintag fram på kåpan och leds ner genom tanken och blåser fritt ner under tanken, som mest har jag haft 32 (27 grader i luften) vid körning och stillastående efter ca 8-10 minuter ca 85 grader vid motor temp 102 grader...varmt varmt....(stående i vindstilla område)
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Låter ju rätt ok ändå!wargen skrev:Vid mera inspererad körning får insprutningsbryggan mm kylning via rc45:ans luftintag fram på kåpan och leds ner genom tanken och blåser fritt ner under tanken, som mest har jag haft 32 (27 grader i luften) vid körning och stillastående efter ca 8-10 minuter ca 85 grader vid motor temp 102 grader...varmt varmt....(stående i vindstilla område)
VFR750F -92, grön
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Nu har jag utvecklat en elektronisk styrning av ladd trycket, och skall börja montera denna i dag, iden är att med en knapp på styret kunna reglera effekten i motorn tex orginal när jag besiktar 100 hk , medium 140 hk, max 200 hk, återkommer med lite mera bilder
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Vad du kan!!wargen skrev:Nu har jag utvecklat en elektronisk styrning av ladd trycket, och skall börja montera denna i dag, iden är att med en knapp på styret kunna reglera effekten i motorn tex orginal när jag besiktar 100 hk , medium 140 hk, max 200 hk, återkommer med lite mera bilder
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Kul att det händer gejjer!
Läste runt lite grann på engelskpråkiga VFR-sidor om överladdning, främst då kompressor. Vad jag inte tänkt på men som många tog upp var huruvida växellåda ock koppling skulle hålla, några hade också funderingar om hur hållbarheten på själva motorn skulle vara.
Mycket effekt plockas ju ur RC30 och RC45 så lite mer pulver borde ju grejjerna tåla.
Vore intressant att höra dina tankar och funderingar kring det här wargen
Läste runt lite grann på engelskpråkiga VFR-sidor om överladdning, främst då kompressor. Vad jag inte tänkt på men som många tog upp var huruvida växellåda ock koppling skulle hålla, några hade också funderingar om hur hållbarheten på själva motorn skulle vara.
Mycket effekt plockas ju ur RC30 och RC45 så lite mer pulver borde ju grejjerna tåla.
Vore intressant att höra dina tankar och funderingar kring det här wargen
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Hej kul att ni har funderingar kring VFR resp RVF motorerna. RVF 750 motorn var designad för 150 HK och kan man säga ligger till grund för VFR 800 motorn, många delar är samma, startmotor, vevlager, ramlager mm när vtec kom höjde man topparna lite för att få plats med alla fina saker till vtecen. En bra tunad 800, helt orginal i motorn har ork att lämna 150 hk under lång tid. men lite mod måste göras, kopplingen har dom snålat med. En skiva till och starkare fjädrar. Jag har plågat en VFR800 motor till ca 300 motor hästar men tyvärr fick jag bränsle problem den gången oxå och ventilerna brann upp och kopplingen trots dubbel förstärkning slirade lite vid ca 9-10000 varv
Nu har jag en helt annat uppsättning spridare, pump och filter och skall bli roligt att testa hållbarheten på 200 hk och intercolern, nya knack sensorer på fram och bak cylindrarna som kommer på plats i vinter tycker jag borde hjälpa till att ladda ca 0.9 utan problem, dyno i vinter kommer att ge svaren
En av fördelarna med VFR motorerna är att det fins gott om motorer om man vill experimentera, vet själv ingen som kört ras på sin utan skrotarna är välförsedda...
Nu är det några timmar i svarven för att göra bussningar till servot som skall styra VNC vingarna i turbon så man kan testa elektroniken...
Nu har jag en helt annat uppsättning spridare, pump och filter och skall bli roligt att testa hållbarheten på 200 hk och intercolern, nya knack sensorer på fram och bak cylindrarna som kommer på plats i vinter tycker jag borde hjälpa till att ladda ca 0.9 utan problem, dyno i vinter kommer att ge svaren
En av fördelarna med VFR motorerna är att det fins gott om motorer om man vill experimentera, vet själv ingen som kört ras på sin utan skrotarna är välförsedda...
Nu är det några timmar i svarven för att göra bussningar till servot som skall styra VNC vingarna i turbon så man kan testa elektroniken...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Måste det göras nån mod för att få plats med en lamellskiva till, eller finns det plats i originalkorgen?wargen skrev:En bra tunad 800, helt orginal i motorn har ork att lämna 150 hk under lång tid. men lite mod måste göras, kopplingen har dom snålat med. En skiva till och starkare fjädrar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Om jag inte hade varit lagd åt andra hållet hade jag nog friat till dig...wargen skrev:Jag har plågat en VFR800 motor till ca 300 motor hästar men tyvärr fick jag bränsle problem den gången oxå och ventilerna brann upp och kopplingen trots dubbel förstärkning slirade lite vid ca 9-10000 varv...
VFR750F -92, grön
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Finns plats, bara att mosa i .....
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
tersan skrev:Om jag inte hade varit lagd åt andra hållet hade jag nog friat till dig...wargen skrev:Jag har plågat en VFR800 motor till ca 300 motor hästar men tyvärr fick jag bränsle problem den gången oxå och ventilerna brann upp och kopplingen trots dubbel förstärkning slirade lite vid ca 9-10000 varv...
haha,, tur att jag oxå är lagd åt att tycka om andra könet. och jag har en mycket förstående hustru. hon köpte en t-shirt till mig, Hemma bra men garaget bäst....
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
wargen skrev:Finns plats, bara att mosa i .....
Kompressorkit - ju mer jag tänker på det desto intressantare blir det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Köp så kommer jag och hjälper dig att montera
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Funderade lite till angående hållbarheten, skulle vara kul att höra om det är någon som vet någon som har kört ner en vfr 800 motor, bara på slitage? inte olje slarv eller glömt ställa ventiler eller motsvarande, utan en som är servad enl konstens alla regler. jag vet ingen, skulle vara roligt att höraDevilsChild skrev:Kul att det händer gejjer!
Läste runt lite grann på engelskpråkiga VFR-sidor om överladdning, främst då kompressor. Vad jag inte tänkt på men som många tog upp var huruvida växellåda ock koppling skulle hålla, några hade också funderingar om hur hållbarheten på själva motorn skulle vara.
Mycket effekt plockas ju ur RC30 och RC45 så lite mer pulver borde ju grejjerna tåla.
Vore intressant att höra dina tankar och funderingar kring det här wargen