VF 750s- Bygge.

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#16 Inlägg av pentti01 »

Nä,, ALLT ska vara mattsvart !! :P
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VF 750s- Bygge.

#17 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:Nä,, ALLT ska vara mattsvart !! :P
Så standardmässigt! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#18 Inlägg av pentti01 »

adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Nä,, ALLT ska vara mattsvart !! :P
Så standardmässigt! :lol:
,,förvisso men jag har inte tid och möjlighet att lacka hela hojen denna säsong,,, :(
OM jag har den kvar nästa säsong, funderar jag på kamuflage eller "rostaktigt" lackschema :)
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VF 750s- Bygge.

#19 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:,,förvisso men jag har inte tid och möjlighet att lacka hela hojen denna säsong,,, :(
OM jag har den kvar nästa säsong, funderar jag på kamuflage eller "rostaktigt" lackschema :)
Låt den vara som den är! Brandsläckarna är bara såååå coola som de är! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#20 Inlägg av pentti01 »

Ett par mock-up bilder; håll med om att jag platsar under " ombyggnationer utöver det normala" ? :lol:
Bild
Bild
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VF 750s- Bygge.

#21 Inlägg av Donner »

Jösses haha....ja den hade platsat i ovanliga ombyggnader :lol:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#22 Inlägg av pentti01 »

Hoppas bara att ingen "bevaraalltingorginal"- Nisse tar illa upp,,, :)
Hojens ursprungs-läge var sådant, att jag bestämde mig för att genomföra dea projekt.
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

VF 750s- Bygge.

#23 Inlägg av Conseal »

Helt rätt... !
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VF 750s- Bygge.

#24 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:Hoppas bara att ingen "bevaraalltingorginal"- Nisse tar illa upp,,, :)
Hojens ursprungs-läge var sådant, att jag bestämde mig för att genomföra dea projekt.
Go for it! Det byggs om för lite på forumet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#25 Inlägg av pentti01 »

adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Hoppas bara att ingen "bevaraalltingorginal"- Nisse tar illa upp,,, :)
Hojens ursprungs-läge var sådant, att jag bestämde mig för att genomföra dea projekt.
Go for it! Det byggs om för lite på forumet!
Tack, ja nu är det för sent att ångra sig,, :)
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VF 750s- Bygge.

#26 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:Tack, ja nu är det för sent att ångra sig,, :)
LOL!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VF 750s- Bygge.

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

pentti01 skrev:Hoppas bara att ingen "bevaraalltingorginal"- Nisse tar illa upp,,, :)
Hojens ursprungs-läge var sådant, att jag bestämde mig för att genomföra dea projekt.
Håller med Adrian, "det byggs om för lite", men inte bara på forumet, utan på VF (både med och utan R) överhuvudtaget.

Jag gillar byggen och "shit" vilka toner dom rören kommer att generera :twisted:
Ett tips bara: Sanera även kollektorn under motorn (om du inte redan har gjort det) det är mycket motstånd i den. Men det krävs ombestyckning för att den ska gå bra då. Grundregeln med vakumförgasare är att så länge man inte ändrar primären (d.v.s. mellan förgasare och filter på insug och före kollektorn på utblås) så behövs det i regel inga större bestyckningsförändringar utan dom justerar sig själva till viss del. Men det blir ofta roligare om man fixar lite mer.

Vad det gäller "bevaraalltingorginal-Nissar", nej jag är absolut ingen sån - kolla på min hoj, men jag har fått höra det av andra som tycker att det är synd att jag har byggt om.
Men jag har allt original kvar om jag skulle få för mig att återställa - inte :wink:

Ett tips till: Om du byter primärrör och vill ha pulver så bör du även byta dom bakre. Men det är ett helvete (gissa hur jag vet?) bl.a. måste svingen bort för att komma åt. Kolla galleriet på min webbsida, där finns lite kul "avklädda" bilder från rörbytet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#28 Inlägg av pentti01 »

Tyrannosaurus skrev:
pentti01 skrev:Hoppas bara att ingen "bevaraalltingorginal"- Nisse tar illa upp,,, :)
Hojens ursprungs-läge var sådant, att jag bestämde mig för att genomföra dea projekt.
Håller med Adrian, "det byggs om för lite", men inte bara på forumet, utan på VF (både med och utan R) överhuvudtaget.

Jag gillar byggen och "shit" vilka toner dom rören kommer att generera :twisted:
Ett tips bara: Sanera även kollektorn under motorn (om du inte redan har gjort det) det är mycket motstånd i den. Men det krävs ombestyckning för att den ska gå bra då. Grundregeln med vakumförgasare är att så länge man inte ändrar primären (d.v.s. mellan förgasare och filter på insug och före kollektorn på utblås) så behövs det i regel inga större bestyckningsförändringar utan dom justerar sig själva till viss del. Men det blir ofta roligare om man fixar lite mer.

Vad det gäller "bevaraalltingorginal-Nissar", nej jag är absolut ingen sån - kolla på min hoj, men jag har fått höra det av andra som tycker att det är synd att jag har byggt om.
Men jag har allt original kvar om jag skulle få för mig att återställa - inte :wink:

Ett tips till: Om du byter primärrör och vill ha pulver så bör du även byta dom bakre. Men det är ett helvete (gissa hur jag vet?) bl.a. måste svingen bort för att komma åt. Kolla galleriet på min webbsida, där finns lite kul "avklädda" bilder från rörbytet.
Har ej gjort något åt kollektorn (fått för mig att det blir sämre gång + avgasknallar?) endast tagit bort ljuddämparna . Kommer att köra med orginal luftfilter/burk men ska efter tips ( av "min" lokala mc mek) bestycka om förgasarna lite,, onödigt? Börjar med att köra med raka rör :twisted: OM jag lessnar på ljudet bygger jag små insatser o slänger in.
Behöver jag byta tändstift av annan värmegrad?

Din hoj tycker jag personligen är snyggare än orginal, var stolt över den :)
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VF 750s- Bygge.

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

pentti01 skrev:Har ej gjort något åt kollektorn (fått för mig att det blir sämre gång + avgasknallar?) endast tagit bort ljuddämparna .
Nej det blir bättre gång, men det krävs som sagt en mer omfattande ombestyckning då. Det är en del i Staterna som har skurit upp kollektorn, tömt den på innehåll (galler mm. men inte de interna rören) och sytt igen den igen med rätt bra resultat, så det är också ett alternativ.
Avgasknallar på avdrag ingår i konceptet på VF (till viss del även VFR med förgasare) och alla skjuter mer eller mindre så det är original och ska vara så. Jag har lärt mig att uppskatta det som en del i hojens personlighet. Det går till viss del att justera bort det genom att skruva ut luftskruvarna lite, med då får du sämre tomgång istället, så det tycker inte jag är något bra alternativ.
Behöver jag byta tändstift av annan värmegrad?
Nej.
Din hoj tycker jag personligen är snyggare än orginal, var stolt över den :)
Tack och det är jag. Hoppas bara att jag kommer att kunna köra den i år. Det är inget fel på den, utan på mig :(
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: VF 750s- Bygge.

#30 Inlägg av pentti01 »

Fick lite gjort idag ; nya "sidokåpor" + nytt kylargaller
Bild
Bild
"piffade" även opp motorbågarna: Före:
Bild
efter:
Bild
,, börjar likna "Mad Max"- stuk eller,,,? :)
"Var o en blir salig på sin fason "

Skriv svar