Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stödämpare

#31 Inlägg av stefan »

adrian_vg skrev:
stefan skrev:Här står delarna som kommer att användas i adaperbygget. Jag har var en rörkoppling R20 samt en propp i R20. Observera att dessa måste vara smidesgods och inte Aduserat eftersom det inte går att svetsa i.

Jag kommer även att nyttja det plattjärn som fanns iom att det redan var klart annars hade jag snidat till ett likadant.
Hur vet du att rörbiten och pluggen i dimensionerna du har valt kommer att hålla för belastningen? Eller är det nåt man antar bara?
Det vet jag inte eftersom jag saknar hållfasthetsberäkningen för orginaldelarna. Jag har studerat ett antal amerikanska trådar där man gjort denna ombyggnad och det är utifrån det som jag antar att detta kommer att hålla.

Men för att vara på säkra sidan så har jag min propp som extra förstärkning. mer bilder och förklaringar kommer.

Sen kommer jag givetvis att riva ner och kolla efter deformationer mm när jag kört lite med hojen.
Senast redigerad av stefan den tis jan 03, 2012 15:40, redigerad totalt 2 gång.
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#32 Inlägg av stefan »

Jag började tillverkningen av adaptern med att gänga i proppen i muffen och sen borra ett 10mm hål i centrum. Tanken med denna konsturktion är att ge lite extra staga och styrning till bulten.
20120102342L.JPG
20120102342L.JPG (63.86 KiB) Visad 12549 gånger
Där efter plockade jag ihop adaptern för lite provmontering. Upptäckte då att denna däpmpare är bra mycket tjockare i färstet än orginal. Förutom att slipa ner halva bultskallen fick jag slipa bort lite på dämparen.
20120102340L.JPG
20120102340L.JPG (52.98 KiB) Visad 12549 gånger
Slutligen provmonterades allt innan svetsning. Jag gjorde adaptern 41,5mm men efterlite kollande gungande så tyckte jag att marinalerna var aldeles för små till bla hundbenet. Efter att ha kortat adaptern till 41 mm blev det bättre.
20120102339L.JPG
20120102339L.JPG (51.18 KiB) Visad 12549 gånger
Bulten jag använder är en M10x110 normalgängad tillskillnad mot orginal som är fingängad på japanskt maner.

Nästa steg är att bränna ihop dessa delar, mer bilder kommer efter hand
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#33 Inlägg av adrian_vg »

Expansionskammaren på nedersta bilden, går det att snurra den så att den pekar bakåt, och på så vis får mer marginal mot avgasskyddet(?)?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#34 Inlägg av stefan »

adrian_vg skrev:Expansionskammaren på nedersta bilden, går det att snurra den så att den pekar bakåt, och på så vis får mer marginal mot avgasskyddet(?)?
Det går att vrida den men då blir det svårt att senare komma åt inställningarna samt att bateriet lär få det trångt. Bilder ljuger något hittar ingen riktigt bra men bifogar en suddig som bringar lite klarhet.
20120102338L.jpg
20120102338L.jpg (98.61 KiB) Visad 12542 gånger
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#35 Inlägg av adrian_vg »

stefan skrev:Det går att vrida den men då blir det svårt att senare komma åt inställningarna samt att bateriet lär få det trångt. Bilder ljuger något hittar ingen riktigt bra men bifogar en suddig som bringar lite klarhet.
Klockrent. På förförra bilden såg det tajtare ut än det var. :tummenupp

Edit: Bygga om batterilådan och installera ett mindre LiPO-batteri?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#36 Inlägg av stefan »

Passade på att steka ihop delarna i gårkväll. Var lite försiktig för att det inte skulle dra sig för mycket.
20120103344L.jpg
20120103344L.jpg (253.26 KiB) Visad 12521 gånger
Efter lite mer svetsande och finslipning fick delarna lite färg, tyvärr hade jag ingen matt så den blev blank.
20120104349L.jpg
20120104349L.jpg (251.7 KiB) Visad 12521 gånger
Nu får delarna torka över helgen då Dagmar var vänlig att lägga 40 träd över vägen till polarns stuga, å detta innebar ju att vi fick en bra anledning till Grabbhelg.
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#37 Inlägg av tersan »

Hmm... inte för att vara jobbig, men om man har funderingar kring hållfastheten så skulle jag låta bli att slipa och lacka svetsarna. Dels är en slipad svets klenare (dessutom är en bra svets vacker att se på...), dels är det svårare att se sprickor under ett lager färg. Bättre att köra en säsong och sedan blästra/lacka när man sett att det funkar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#38 Inlägg av stefan »

tersan skrev:Hmm... inte för att vara jobbig, men om man har funderingar kring hållfastheten så skulle jag låta bli att slipa och lacka svetsarna. Dels är en slipad svets klenare (dessutom är en bra svets vacker att se på...), dels är det svårare att se sprickor under ett lager färg. Bättre att köra en säsong och sedan blästra/lacka när man sett att det funkar.
Svetsarna her endast till uppgift att förhindra att stötdämparen vrider sig. Många jänkare kör utan svets och har inte haft några problem.

Men jag håller med dig om vackra svetsar, nu är det några år sedan jag jobbade på smidesfirman så jag fick lite överskotts material som jag jämnade av samt att jag vill förhindra rost därav färgen.

När det gäller hållfastheten så är istortsett all kraft tryckande mot denna adapter då fjädringen komprimeras.
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#39 Inlägg av tersan »

stefan skrev:
tersan skrev:Hmm... inte för att vara jobbig, men om man har funderingar kring hållfastheten så skulle jag låta bli att slipa och lacka svetsarna. Dels är en slipad svets klenare (dessutom är en bra svets vacker att se på...), dels är det svårare att se sprickor under ett lager färg. Bättre att köra en säsong och sedan blästra/lacka när man sett att det funkar.
Svetsarna her endast till uppgift att förhindra att stötdämparen vrider sig. Många jänkare kör utan svets och har inte haft några problem.

Men jag håller med dig om vackra svetsar, nu är det några år sedan jag jobbade på smidesfirman så jag fick lite överskotts material som jag jämnade av samt att jag vill förhindra rost därav färgen.

När det gäller hållfastheten så är istortsett all kraft tryckande mot denna adapter då fjädringen komprimeras.
:tummenupp
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#40 Inlägg av Catman »

Hej.

Kan du mäta orginaldämparen åt mig.
Längden från hål till hål (mitten till mitten)

Funderar på om det skulle gå att uppgradera min till en gen2-bakdämpare.
Verkar inte finnas några Gen1 till salu.
Sen tror jag även att det är mer inställningar på gen2.

/Tom
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#41 Inlägg av stefan »

Enligt spec ska min orinaldämpare vara CC 325mm. Vet attmin var någom mm kortare efter 5000mil. Mäter den när jag kommer hem.

Du har inte funderat på att slänga in en 929 dämpare?

//Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#42 Inlägg av Catman »

Jag har inte samma toppmontering som gen.2 annars hade det gått. Ligger en fin 929-dämpare på Sporthoj nu för 400:-

Har för mig att cc på min ska vara 345mm.
Var hittar man den infon?
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#43 Inlägg av tersan »

Catman skrev:Jag har inte samma toppmontering som gen.2 annars hade det gått.
Va, funkar inte det här på en -92? :cry: Eller är det Fireblade som finns i olika varianter? :? Vilken dämpare ska man leta efter?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#44 Inlägg av stefan »

Catman skrev:Jag har inte samma toppmontering som gen.2 annars hade det gått. Ligger en fin 929-dämpare på Sporthoj nu för 400:-

Har för mig att cc på min ska vara 345mm.
Var hittar man den infon?
Jag var nere och mätte min. CC320mm snacka om att den har tryckts ihop genom åren....

Infon hittade jag på nätet.

MVH Stefan
Senast redigerad av stefan den tor jan 12, 2012 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Byte av stötdämpare, Fireblade till VFR

#45 Inlägg av stefan »

Efter en massa andra saker har jag hunnit lägga lite tid i garaget.

Stötdämparen är nu monterad och momentdragen
20120110365L.jpg
20120110365L.jpg (255.2 KiB) Visad 12459 gånger
Därefeter monterade jag undertailen och plåten som sitter i batterihållaren. Denna plåt fick jag böja lite för att det skulle passa. Lättast är om man monterar plåten på Plasten innan man monterar detta som ett stycke. Det krävdes lite vilja och ett kärleksslag för att få allt på plats 8)
20120110367L.jpg
20120110367L.jpg (253.23 KiB) Visad 12459 gånger
Sen kom jag till det hitils knepigaste med denna ombyggnad. Tändspolarna får nämligen inte plats som dom satt tidigare. Här krävdes det endel klurande och måttande för att få plats. Tyvärr blir det väldigt trångt och jag fundear på att fytta dom till en ny plats med längre tändkablar.
CBR 600rr -07

Skriv svar