stefan skrev:Här står delarna som kommer att användas i adaperbygget. Jag har var en rörkoppling R20 samt en propp i R20. Observera att dessa måste vara smidesgods och inte Aduserat eftersom det inte går att svetsa i.
Jag kommer även att nyttja det plattjärn som fanns iom att det redan var klart annars hade jag snidat till ett likadant.
Hur vet du att rörbiten och pluggen i dimensionerna du har valt kommer att hålla för belastningen? Eller är det nåt man antar bara?
Det vet jag inte eftersom jag saknar hållfasthetsberäkningen för orginaldelarna. Jag har studerat ett antal amerikanska trådar där man gjort denna ombyggnad och det är utifrån det som jag antar att detta kommer att hålla.
Men för att vara på säkra sidan så har jag min propp som extra förstärkning. mer bilder och förklaringar kommer.
Sen kommer jag givetvis att riva ner och kolla efter deformationer mm när jag kört lite med hojen.
Senast redigerad av stefan den tis jan 03, 2012 15:40, redigerad totalt 2 gång.
Jag började tillverkningen av adaptern med att gänga i proppen i muffen och sen borra ett 10mm hål i centrum. Tanken med denna konsturktion är att ge lite extra staga och styrning till bulten.
20120102342L.JPG (63.86 KiB) Visad 12849 gånger
Där efter plockade jag ihop adaptern för lite provmontering. Upptäckte då att denna däpmpare är bra mycket tjockare i färstet än orginal. Förutom att slipa ner halva bultskallen fick jag slipa bort lite på dämparen.
20120102340L.JPG (52.98 KiB) Visad 12849 gånger
Slutligen provmonterades allt innan svetsning. Jag gjorde adaptern 41,5mm men efterlite kollande gungande så tyckte jag att marinalerna var aldeles för små till bla hundbenet. Efter att ha kortat adaptern till 41 mm blev det bättre.
20120102339L.JPG (51.18 KiB) Visad 12849 gånger
Bulten jag använder är en M10x110 normalgängad tillskillnad mot orginal som är fingängad på japanskt maner.
Nästa steg är att bränna ihop dessa delar, mer bilder kommer efter hand
Expansionskammaren på nedersta bilden, går det att snurra den så att den pekar bakåt, och på så vis får mer marginal mot avgasskyddet(?)?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Expansionskammaren på nedersta bilden, går det att snurra den så att den pekar bakåt, och på så vis får mer marginal mot avgasskyddet(?)?
Det går att vrida den men då blir det svårt att senare komma åt inställningarna samt att bateriet lär få det trångt. Bilder ljuger något hittar ingen riktigt bra men bifogar en suddig som bringar lite klarhet.
stefan skrev:Det går att vrida den men då blir det svårt att senare komma åt inställningarna samt att bateriet lär få det trångt. Bilder ljuger något hittar ingen riktigt bra men bifogar en suddig som bringar lite klarhet.
Klockrent. På förförra bilden såg det tajtare ut än det var.
Edit: Bygga om batterilådan och installera ett mindre LiPO-batteri?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Passade på att steka ihop delarna i gårkväll. Var lite försiktig för att det inte skulle dra sig för mycket.
20120103344L.jpg (253.26 KiB) Visad 12821 gånger
Efter lite mer svetsande och finslipning fick delarna lite färg, tyvärr hade jag ingen matt så den blev blank.
20120104349L.jpg (251.7 KiB) Visad 12821 gånger
Nu får delarna torka över helgen då Dagmar var vänlig att lägga 40 träd över vägen till polarns stuga, å detta innebar ju att vi fick en bra anledning till Grabbhelg.
Hmm... inte för att vara jobbig, men om man har funderingar kring hållfastheten så skulle jag låta bli att slipa och lacka svetsarna. Dels är en slipad svets klenare (dessutom är en bra svets vacker att se på...), dels är det svårare att se sprickor under ett lager färg. Bättre att köra en säsong och sedan blästra/lacka när man sett att det funkar.
tersan skrev:Hmm... inte för att vara jobbig, men om man har funderingar kring hållfastheten så skulle jag låta bli att slipa och lacka svetsarna. Dels är en slipad svets klenare (dessutom är en bra svets vacker att se på...), dels är det svårare att se sprickor under ett lager färg. Bättre att köra en säsong och sedan blästra/lacka när man sett att det funkar.
Svetsarna her endast till uppgift att förhindra att stötdämparen vrider sig. Många jänkare kör utan svets och har inte haft några problem.
Men jag håller med dig om vackra svetsar, nu är det några år sedan jag jobbade på smidesfirman så jag fick lite överskotts material som jag jämnade av samt att jag vill förhindra rost därav färgen.
När det gäller hållfastheten så är istortsett all kraft tryckande mot denna adapter då fjädringen komprimeras.
tersan skrev:Hmm... inte för att vara jobbig, men om man har funderingar kring hållfastheten så skulle jag låta bli att slipa och lacka svetsarna. Dels är en slipad svets klenare (dessutom är en bra svets vacker att se på...), dels är det svårare att se sprickor under ett lager färg. Bättre att köra en säsong och sedan blästra/lacka när man sett att det funkar.
Svetsarna her endast till uppgift att förhindra att stötdämparen vrider sig. Många jänkare kör utan svets och har inte haft några problem.
Men jag håller med dig om vackra svetsar, nu är det några år sedan jag jobbade på smidesfirman så jag fick lite överskotts material som jag jämnade av samt att jag vill förhindra rost därav färgen.
När det gäller hållfastheten så är istortsett all kraft tryckande mot denna adapter då fjädringen komprimeras.
Kan du mäta orginaldämparen åt mig.
Längden från hål till hål (mitten till mitten)
Funderar på om det skulle gå att uppgradera min till en gen2-bakdämpare.
Verkar inte finnas några Gen1 till salu.
Sen tror jag även att det är mer inställningar på gen2.
Efter en massa andra saker har jag hunnit lägga lite tid i garaget.
Stötdämparen är nu monterad och momentdragen
20120110365L.jpg (255.2 KiB) Visad 12759 gånger
Därefeter monterade jag undertailen och plåten som sitter i batterihållaren. Denna plåt fick jag böja lite för att det skulle passa. Lättast är om man monterar plåten på Plasten innan man monterar detta som ett stycke. Det krävdes lite vilja och ett kärleksslag för att få allt på plats
20120110367L.jpg (253.23 KiB) Visad 12759 gånger
Sen kom jag till det hitils knepigaste med denna ombyggnad. Tändspolarna får nämligen inte plats som dom satt tidigare. Här krävdes det endel klurande och måttande för att få plats. Tyvärr blir det väldigt trångt och jag fundear på att fytta dom till en ny plats med längre tändkablar.