Sida 1 av 6

Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: lör nov 12, 2011 19:54
av DevilsChild
Hoppas det här blir rätt forumdel nu.

När jag började titta på VFR så var det en RC 36 generation 1 jag var ute efter, orsaken var att jag var så svag för de n med röd lack och vita fälgar. Senare insåg jag att den vitlackerade med vita fälgar också var fantastiskt snygg.
Nu föll det sig så att jag köpte en generation 2 (som jag generellt tycker är snyggare än 1:an), men jag har inte kunnat släppa tanken på att den 8-ekrade vita bakfälgen skulle kunna göra sig väldigt bra min 95:a.

Jag har sökt runt lite på forumet och webben och förstått att bakfälgen från generation 1 är bolt-on på generation 2, men hur det med främre fälgen?
Bromsskivorna antar jag är samma diameter på gen 1 och 2, kanske kan man t om plocka skivorna från den nuvarande fälgen och smacka dit på en gen 1 fälg.

För mig skulle det vara viktigast att få tag på en bakfälg och köra helt enkelt köra runt med en vit bakfälg och svart framfälg :shock: (om det inte ser allt för gräsligt ut) Främre fälgen på gen 2 tycker jag faktiskt är snyggare.

Vad tror forumet om det här, skulle det fungera, skulle det bli snyggt? Att göra denna "ombyggnad" i nuläget är inte jätteaktuellt, men skulle jag springa på ett par vita gen 1-fälgar för bra pris så skulle jag överväga det hela, om det nu är genomförbart.

Så kom nu gärna med synpunkter och ideér, även om det bara har att göra med det estetiska. :)

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 17:51
av Tommy Gsson
DevilsChild skrev:Hoppas det här blir rätt forumdel nu.

När jag började titta på VFR så var det en RC 36 generation 1 jag var ute efter, orsaken var att jag var så svag för de n med röd lack och vita fälgar. Senare insåg jag att den vitlackerade med vita fälgar också var fantastiskt snygg.
Nu föll det sig så att jag köpte en generation 2 (som jag generellt tycker är snyggare än 1:an), men jag har inte kunnat släppa tanken på att den 8-ekrade vita bakfälgen skulle kunna göra sig väldigt bra min 95:a.

Jag har sökt runt lite på forumet och webben och förstått att bakfälgen från generation 1 är bolt-on på generation 2, men hur det med främre fälgen?
Bromsskivorna antar jag är samma diameter på gen 1 och 2, kanske kan man t om plocka skivorna från den nuvarande fälgen och smacka dit på en gen 1 fälg.

För mig skulle det vara viktigast att få tag på en bakfälg och köra helt enkelt köra runt med en vit bakfälg och svart framfälg :shock: (om det inte ser allt för gräsligt ut) Främre fälgen på gen 2 tycker jag faktiskt är snyggare.

Vad tror forumet om det här, skulle det fungera, skulle det bli snyggt? Att göra denna "ombyggnad" i nuläget är inte jätteaktuellt, men skulle jag springa på ett par vita gen 1-fälgar för bra pris så skulle jag överväga det hela, om det nu är genomförbart.

Så kom nu gärna med synpunkter och ideér, även om det bara har att göra med det estetiska. :)
Adrian åker med med vit bak och svart fram, man har börjat vänja sig vid det. Bromskivorna skiljer annars på framhjulet, men jag tror dom sitter lika brett isär.
T.

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 18:24
av DevilsChild
Tack för svaret!

Letade efter lite bilder och hittade ett par på Adrians hoj där man ser bakfälgen, tycker det ser snyggt ut. Visst hade det varit allra snyggast med två vita fälgar, men det är min personliga åsikt. :)
Frågan är hur jag skulle tycka om samma arrangemang på min röda?

Menar du att Bromsskivorna skiljer sig åt i utseende/konstruktion eller har dom olika infästning i fälgen?

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 18:31
av Tommy Gsson
DevilsChild skrev:Tack för svaret!

Letade efter lite bilder och hittade ett par på Adrians hoj där man ser bakfälgen, tycker det ser snyggt ut. Visst hade det varit allra snyggast med två vita fälgar, men det är min personliga åsikt. :)
Frågan är hur jag skulle tycka om samma arrangemang på min röda?

Menar du att Bromsskivorna skiljer sig åt i utseende/konstruktion eller har dom olika infästning i fälgen?
Dom tidigare har samma skivor som rc24, alltså skruvade i fälgen direkt och inte som dina som har flytande montering på ett nav som är skruvat i fälgen. På din röda skulle jag ha föredragit 2 vita fälgar, så varför inte ta och måla framfälgen?
T.

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 18:59
av DevilsChild
Hade inte tänkt på att de gamla inte var flytande, men jag ser det nu när jag kollar. Känns som att det kanske blir lite knasigt då om man ska hålla på och byta.

Varför jag funderat på att av bara köra vit bakfälg är mest en ekonomisk fråga. Att lacka framfälgen vit vore faktiskt det bästa alternativet eftersom den är snyggare än den äldre, men ska jag göra det så skulle jag helst vilja hitta en till generation-2 framfälg så att jag kan återställa hojen till "orginal". Men då börjar kostnaderna springa iväg.

Kanske vita fälgstripes fram vore ett alternativ, bromsskivorna döljer ju ändå det mesta av fälgen :lol:

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 19:10
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Adrian åker med med vit bak och svart fram, man har börjat vänja sig vid det. Bromskivorna skiljer annars på framhjulet, men jag tror dom sitter lika brett isär.
Du får det att låta som om jag har gjort nåt obscent...! :lol:

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 21:59
av DevilsChild
adrian_vg skrev:
Du får det att låta som om jag har gjort nåt obscent...! :lol:

Hur kommer det sig att du har den goda smaken att ha en vit generation-1 fälg på hojen?

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: sön nov 13, 2011 23:21
av adrian_vg
DevilsChild skrev:Hur kommer det sig att du har den goda smaken att ha en vit generation-1 fälg på hojen?
Tack. :D

Fälgen är från en VFR gen 94-97. Den åttaekrade bakfälgen från den generationen är betydligt snyggare än den femekrade som är standard på gen 98-01. Att jag valde vitt var för att markera frånvaron av dubbelsving - det syns helt enkelt bättre med en vit fälg, speciellt om man har en högmonterad ljuddämpare också. Fåfänga, till viss del, men jag är av åsikten att om man har en enkelsving på hojen, ska man visa upp den. Tänk tjejer och kort-kort. ;-)

Bild

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 07:58
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Fåfänga, till viss del, men jag är av åsikten att om man har en enkelsving på hojen, ska man visa upp den. Tänk tjejer och kort-kort. ;-)
Nu kommer nackdelen med att fått lov att byta till nyare hoj, men va fan jag kör på.
Menar du alltså att enbenta tjejer är snyggare i kortkort? :?
T.

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 08:17
av tersan
Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Fåfänga, till viss del, men jag är av åsikten att om man har en enkelsving på hojen, ska man visa upp den. Tänk tjejer och kort-kort. ;-)
Nu kommer nackdelen med att fått lov att byta till nyare hoj, men va fan jag kör på.
Menar du alltså att enbenta tjejer är snyggare i kortkort? :?
T.
Nja, jag tror att Adrian föredrar tjejer som har ett vitt och ett solbränt ben. :?

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 08:54
av DevilsChild
adrian_vg skrev: Tack. :D

Fälgen är från en VFR gen 94-97. Den åttaekrade bakfälgen från den generationen är betydligt snyggare än den femekrade som är standard på gen 98-01. Att jag valde vitt var för att markera frånvaron av dubbelsving - det syns helt enkelt bättre med en vit fälg, speciellt om man har en högmonterad ljuddämpare också. Fåfänga, till viss del, men jag är av åsikten att om man har en enkelsving på hojen, ska man visa upp den. Tänk tjejer och kort-kort. ;-)

Bild

Säker på att fälgen är från 94-97? På min 95:a sitter det en 5-ekrad fälg bak.
Det är som du säger att enkelsvingen framträder mycket tydligare med den vita 8-ekrade, sen är ju fälgen otroligt snygg i sig utöver den redan snygga enkelsvingen.

Den vita 8-ekrade vita fälgen tycker jag också förstärker släktskapet med RC30, vilket får mig att gå i gång. Precis som tjejer i kort kort. :mrgreen:

Är det förfesten så att den 8-ekrade fälgen är lite bredare än den 5-ekrade? Har för mig att jag läst det någonstans.

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 09:20
av adrian_vg
DevilsChild skrev:Säker på att fälgen är från 94-97? På min 95:a sitter det en 5-ekrad fälg bak.
Det är som du säger att enkelsvingen framträder mycket tydligare med den vita 8-ekrade, sen är ju fälgen otroligt snygg i sig utöver den redan snygga enkelsvingen.
Nej, du har rätt! Jag skrev fel, det är från gen 90-93. Min grönviffer från '97 har också den femekrade fälgen.
DevilsChild skrev:Den vita 8-ekrade vita fälgen tycker jag också förstärker släktskapet med RC30, vilket får mig att gå i gång.
Tänkte inte på det... :oops:
DevilsChild skrev:Precis som tjejer i kort kort. :mrgreen:
Äntligen någon som förstår mig!! :tummenupp
DevilsChild skrev:Är det förfesten så att den 8-ekrade fälgen är lite bredare än den 5-ekrade? Har för mig att jag läst det någonstans.
Du har rätt på sätt och vis. När jag kollade detta, visade det sig att fälgbredden bak på VFR gen 90-93 är *samma* som på gen 98-01. Gen 94-97 hade något smalare bakfälg faktiskt, åtminstone enl mina sökningar på interwebben.

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 09:25
av DevilsChild
adrian_vg skrev:
Du har rätt på sätt och vis. När jag kollade detta, visade det sig att fälgbredden bak på VFR gen 90-93 är *samma* som på gen 98-01. Gen 94-97 hade något smalare bakfälg faktiskt, åtminstone enl mina sökningar på interwebben.
Perfekt, en lite bredare fälg skulle sitta som en smäck!

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 09:33
av adrian_vg
DevilsChild skrev:Perfekt, en lite bredare fälg skulle sitta som en smäck!
Kolla att du får plats bara! Tror det skilde en halv tum, dvs ca 1,27 cm totalt och ca 6 mm/sida. Har du otur, kommer fälgen att skrapa i sving och bromsok.

Det är inte bara fälgen som ska få plats, utan det bredare däcket också!

Re: Byta fälgar RC 36 gen 1 och 2

Postat: mån nov 14, 2011 10:01
av Fransson
adrian_vg skrev:
DevilsChild skrev:Perfekt, en lite bredare fälg skulle sitta som en smäck!
Kolla att du får plats bara! Tror det skilde en halv tum, dvs ca 1,27 cm totalt och ca 6 mm/sida. Har du otur, kommer fälgen att skrapa i sving och bromsok.

Det är inte bara fälgen som ska få plats, utan det bredare däcket också!

Gen 2 har bredare fälg än gen3 om jag inte missminner mig däremot kom den breda tillbaka på gen4 dvs 98-01
//Fransson