90-93 framfälg på 88-89 hoj
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
90-93 framfälg på 88-89 hoj
Ska nu ta tag i min mod. med 90-93 framfälg på min-88:a. Då -88:an bara har 2.5" fälg köpte jag i somras ett framhjul från en 93:a som har samma bromsskive infästning som 88-89.
Ska försöka göra en guide som beskriver arbetets gång. Kan redan nu berätta att det inte går att få hastighetsmätardrivningen på det nyare hjulet då det inte går att flytta in hjullagret som jag hade hoppats på. Det får bli cykeldator eller satellit istället om jag inte kan få till det med kedjedrevskåpan från 90-93.
T.
Ska försöka göra en guide som beskriver arbetets gång. Kan redan nu berätta att det inte går att få hastighetsmätardrivningen på det nyare hjulet då det inte går att flytta in hjullagret som jag hade hoppats på. Det får bli cykeldator eller satellit istället om jag inte kan få till det med kedjedrevskåpan från 90-93.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
TEORI.
90-93 ( rc36 ) fälgen är 3,5" bred mot 88-89:s ( rc24 ) 2,5". Syftet med bytet är att kunna använda däck med en annan profil, vilket gör att man inte är låst till touringdäck.
Då jag nu har Roadsmart däck bak, ville jag ha motsvarande fram men Dunlop sa ajabaja, inte på den smala fälgen.
Infästningen för bromsskivorna är 125mm mot 121,5 mm, då avståndet från fälgkant till infästningen för bromsskivorna är centrerad på båda hjulen måste det svarvas av 1,75mm på båda sidorna av 36 fälgens bromsskiveinfästning.
Lagerlägena skiljer sig också, bredden på 36 fälgens "lagerhus" är 114mm och 24:ans 91mm,
vidare så sitter centrum mer åt vänster på 36 fälgen eftersom 24:a fälgen har plats för hastighetsmätardrivningen .
Lösningen blir nya distanser mot gaffeln från lagren, den vänstra distansen ska vara 15mm och den högra 21,5mm. Den vänstra är inte så noga då den infästningen i gaffeln är "flytande".
På det vänstra gaffelbenet finns ett mothåll för hastighetsmätardrivningen, det fästet måste filas av i nederkant för att inte ta i fälgen, spara översta biten så går det att använda hastighetsmätardrivningen om man vill sätta på orginal hjulet.
T.
90-93 ( rc36 ) fälgen är 3,5" bred mot 88-89:s ( rc24 ) 2,5". Syftet med bytet är att kunna använda däck med en annan profil, vilket gör att man inte är låst till touringdäck.
Då jag nu har Roadsmart däck bak, ville jag ha motsvarande fram men Dunlop sa ajabaja, inte på den smala fälgen.
Infästningen för bromsskivorna är 125mm mot 121,5 mm, då avståndet från fälgkant till infästningen för bromsskivorna är centrerad på båda hjulen måste det svarvas av 1,75mm på båda sidorna av 36 fälgens bromsskiveinfästning.
Lagerlägena skiljer sig också, bredden på 36 fälgens "lagerhus" är 114mm och 24:ans 91mm,
vidare så sitter centrum mer åt vänster på 36 fälgen eftersom 24:a fälgen har plats för hastighetsmätardrivningen .
Lösningen blir nya distanser mot gaffeln från lagren, den vänstra distansen ska vara 15mm och den högra 21,5mm. Den vänstra är inte så noga då den infästningen i gaffeln är "flytande".
På det vänstra gaffelbenet finns ett mothåll för hastighetsmätardrivningen, det fästet måste filas av i nederkant för att inte ta i fälgen, spara översta biten så går det att använda hastighetsmätardrivningen om man vill sätta på orginal hjulet.
T.
Senast redigerad av Tommy Gsson den lör feb 12, 2011 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Och här kommer guiden.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Var??Tommy Gsson skrev:Och här kommer guiden.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Kommer.... innebär att den kommer. Här är skulle jag ju ha skrivit om den var där..adrian_vg skrev:Var??Tommy Gsson skrev:Och här kommer guiden.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Kanske på gränsen till OT men med tanke på att du säkert jämfört en del hjul före bytet så undrar jag om du råkar veta om några passande ekerfälgar (både fram och bak) som med smärre justeringar passar vfr?
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Ekerfälgar??Homba skrev:Kanske på gränsen till OT men med tanke på att du säkert jämfört en del hjul före bytet så undrar jag om du råkar veta om några passande ekerfälgar (både fram och bak) som med smärre justeringar passar vfr?
Är et inte bättre att köpa en riktigt offroadare från start? 8*D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Hehe, såklart det är lättare att köpa en hoj som redan har ekerfälgar, tanken slog mig bara igår ifall någon vet om fälgar som kunde passa.
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Alltså, du *måste* bara fixa bilder när du väl har ekerfälgarna på sen!Homba skrev:Hehe, såklart det är lättare att köpa en hoj som redan har ekerfälgar, tanken slog mig bara igår ifall någon vet om fälgar som kunde passa.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Nej, det har jag inte sett. Men det finns ju firmor som bygger ekerhjul efter dina önskemål!Homba skrev:Kanske på gränsen till OT men med tanke på att du säkert jämfört en del hjul före bytet så undrar jag om du råkar veta om några passande ekerfälgar (både fram och bak) som med smärre justeringar passar vfr?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Nu med ny hoj så kommer detta försök ej att fullföljas.
Hjulet är nerfräst så bromsskivorna hamnar rätt, men jag har inte svarvat till distanser.
Är det någon som vill ta över projektet?
Tommy.
Hjulet är nerfräst så bromsskivorna hamnar rätt, men jag har inte svarvat till distanser.
Är det någon som vill ta över projektet?
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: 90-93 framfälg på 88-89 hoj
Hur mycket vill du ha för fälgen?Tommy Gsson skrev:Nu med ny hoj så kommer detta försök ej att fullföljas.
Hjulet är nerfräst så bromsskivorna hamnar rätt, men jag har inte svarvat till distanser.
Är det någon som vill ta över projektet?
Tommy.
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...