Bygga om / kapa av bakramen
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bygga om / kapa av bakramen
Funderar på en "liten modifiering" av min 750 -88, finns det några mekaniska hinder att korta av den bakre hjälpramen så att det endast blir rum för en person?
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bygga om / kapa av bakramen
Vad säger den bilprovningen, dess motsvarighet, i Finland om detta då? Din hoj är väl typad för två personer. Då måste den väl registreringbesiktigas om antar jag?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- jeppes
- Donator 2010
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
- Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare
Re: Bygga om / kapa av bakramen
Sshhhh , man behöver ju inte fråga om lov för allt..adrian_vg skrev:Vad säger den bilprovningen, dess motsvarighet, i Finland om detta då? Din hoj är väl typad för två personer. Då måste den väl registreringbesiktigas om antar jag?
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...
Re: Bygga om / kapa av bakramen
Trafi (motsvarar svenska bilprovningen typ) säger säkert att den bör om registreras men...adrian_vg skrev:Vad säger den bilprovningen, dess motsvarighet, i Finland om detta då? Din hoj är väl typad för två personer. Då måste den väl registreringbesiktigas om antar jag?
Jag palnerar att bygga en "hängpåröv" dvs. en bakdel som går att haka fast när man vill åka två, antagligen två parallella rör som man för in två parallella stänger i (plug and play alltså )
Dessutom så har vi ingen årlig besiktning av motorcyklar så blir man inte stannad och kollad så
Observera att allt är i planeringsstadiet ännu, så inget kapat ännu, men tycker inte att det borde påverka motorcykelns stabilitet eller något annat att man kapar i hjälpramen.
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
Re: Bygga om / kapa av bakramen
Exakt... det var ju mekaniska hinder jag frågade om byråkratiska är en helt annan sakjeppes skrev:Sshhhh , man behöver ju inte fråga om lov för allt..adrian_vg skrev:Vad säger den bilprovningen, dess motsvarighet, i Finland om detta då? Din hoj är väl typad för två personer. Då måste den väl registreringbesiktigas om antar jag?
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bygga om / kapa av bakramen
Tss...Homba skrev:Exakt... det var ju mekaniska hinder jag frågade om byråkratiska är en helt annan sak
Det är ju en del som hänger i bakramen. Tycker du ska kolla noga om du kan flytta ner prylarna till huvudramen. Om det är en liknande konstruktion som på gen '94-'97, sitter likriktare/regulator, bensinpump, bensinfilter, cdi-box, kåpor, lampor, blinkers mm på bakramen.
Är lite rädd för om den påhakade bakdelen kanske kommer att fladdra som en svans sen när du kör. Låter lite riskabelt tycker jag...
Varför vill du göra detta? Därför är inget svar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jo har kollat att det finns en del där men inte så mycket att det inte går att flytta lite.
Att den påhängda delen skulle fladdra tror jag inte, ifall man använder sig av grova rör med ordentligt gods som går in i varann en bra bit och låser fast med låstappar så ska det nog sitta fast. Så oro dig inte, kommer inte att bygga en viffer med släpkärra utan hjul baktill
Varför, hmm, därför inget svar... hmm...
kan väl avslöja så pass mycket att jag resten inte heller skulle lämnas orört, blir nog ganska mycket mindre plast om jag får som jag vill... men nu ska jag inte säga mera när jag inte ens börjat bygga. Lätt att det blir mycket prat och lite verkstad
Att den påhängda delen skulle fladdra tror jag inte, ifall man använder sig av grova rör med ordentligt gods som går in i varann en bra bit och låser fast med låstappar så ska det nog sitta fast. Så oro dig inte, kommer inte att bygga en viffer med släpkärra utan hjul baktill
Varför, hmm, därför inget svar... hmm...
kan väl avslöja så pass mycket att jag resten inte heller skulle lämnas orört, blir nog ganska mycket mindre plast om jag får som jag vill... men nu ska jag inte säga mera när jag inte ens börjat bygga. Lätt att det blir mycket prat och lite verkstad
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
Mätare
Om någon kan tipsa om snygga mätare vore det snällt, skulle helst ha allt i en liten enhet, hastighet, varv, bensin, varningslampor
Helst så lite färger och blinkande saker som möjligt, helst enbart analogt...
Helst så lite färger och blinkande saker som möjligt, helst enbart analogt...
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mätare
Låter som ett blivande fighter-bygge. Lycka till med kapningen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Mätare
Tackar för tillropen, hoppas dock att slutresultatet inte blir en renodlad fighter (skippar både anksjärt rakt upp i luften och framkåpa som ser ut som en färggrann cykelhjälm med lampor i )adrian_vg skrev:Låter som ett blivande fighter-bygge. Lycka till med kapningen!
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mätare
Ok, Fighter-bygge Finland-style.Homba skrev:Tackar för tillropen, hoppas dock att slutresultatet inte blir en renodlad fighter (skippar både anksjärt rakt upp i luften och framkåpa som ser ut som en färggrann cykelhjälm med lampor i )
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Mätare
Haha där hade vi den rätta benämning, Finnfighteradrian_vg skrev:Ok, Fighter-bygge Finland-style.Homba skrev:Tackar för tillropen, hoppas dock att slutresultatet inte blir en renodlad fighter (skippar både anksjärt rakt upp i luften och framkåpa som ser ut som en färggrann cykelhjälm med lampor i )
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Mätare
Homba skrev:Haha där hade vi den rätta benämning, Finnfighter
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!