Sida 2 av 3

Re: Motorbyte 750-800

Postat: mån apr 23, 2012 23:26
av Tyrannosaurus
Griffon skrev:Ser ju ASBRA ut , men jag är ändå skeptisk till funktion i alla register ty ett av förgasarparen är långt ifrån sin designspecifikation,(Även om de skulle komma från typ en RC-30) å efter att ha bråkat med Mikunis vilka lutade ynkliga 15 grader utan att kunna få till lågfarten så är jag luttrad.
Nej det funkar garanterat inte med "vanliga" horisontalgasare.
sprutet är nog väsentligt mer användarvänligt , men man åker väl på att bänka den då åxxå....
Ja sprut är klart intressant, jag har själv varit inne på den linjen och även snackat med Dave Dodge om saken som enligt uppgift också har tittat granska nära på saken. Men bänkning lär mycket riktigt behövas för att optimera det.
Micro Squirtet klarar ju även av den något a-rytmiska tändningen hos en V-4 med 180 graders axel...... (till skillnad från Sabern vilken har 360 graders) å därigenom en något mer jämt fördelad tändkrakteristik....
Jag har glädjande information till dig. Även Viffrarna inkl. RC30 och RC45 har 360 graders vev, de enda undantagen är generation 1 VFR750F 86-87 och troligen även 88-89 (inte helt säker) som har 180 graders veven. Men fr.o.m. 1990 (första med enkelsving) har alla 360 graders vev fram till VFR1200 som har något helt annat :?:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tis apr 24, 2012 20:43
av Griffon
Jag umgås med Peter Andersson (Andersson turbo systems) å han har ju bänk hemma , att se Peter programmera i realtid är en fantastisk upplevelse , hans erfarenhet av insprutning är nog unik i Sverige , han har gått igenom de flesta på marknaden förekommande å konstaterat att då de är anpassade för bil kommer de alla litegrann till korta på hojj , men om NÅGON tar sig förbi problemet så är det Peter!! Själv har jag en moddad XN-85:a vilken snart skall till honom. Portningsgeniet Kalle Gotby ,(Han å Peter, har varit lekledare på bygget) menar att jag kommer få döpa om den till XN-205...HÄPPP!
Peters egna Busabyggen har en detaljskönhet vilken är förbluffande!! :shock: Har du möjlighet att låta Peter bänka så sparar du mycke både pengar å huvudvärk. 08 590 917 24 En liten titt kanske :D ? Se
http://www.youtube.com/watch?v=mSUMZZGB ... re=related

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tis apr 24, 2012 23:21
av Tyrannosaurus
Griffon skrev:Jag umgås med Peter Andersson (Andersson turbo systems) å han har ju bänk hemma , att se Peter programmera i realtid är en fantastisk upplevelse , hans erfarenhet av insprutning är nog unik i Sverige , han har gått igenom de flesta på marknaden förekommande å konstaterat att då de är anpassade för bil kommer de alla litegrann till korta på hojj , men om NÅGON tar sig förbi problemet så är det Peter!! Själv har jag en moddad XN-85:a vilken snart skall till honom. Portningsgeniet Kalle Gotby ,(Han å Peter, har varit lekledare på bygget) menar att jag kommer få döpa om den till XN-205...HÄPPP!
Peters egna Busabyggen har en detaljskönhet vilken är förbluffande!! :shock: Har du möjlighet att låta Peter bänka så sparar du mycke både pengar å huvudvärk. 08 590 917 24 En liten titt kanske :D ? Se
http://www.youtube.com/watch?v=mSUMZZGB ... re=related
Klart intressant! Själv har jag varit i kontakt med Henning Larsson (inte Svedberg :wink: ) på LHL-Motor i Åkersberga som är väldigt duktig på bänkning och faktiskt den i Sverige som började med Dynojet. Jag vet inte om han håller på fortfarande, men han är erkänt bra på det han håller på med.

En duktig portare är också klart intressant. Jag har inte vetat vem man ska kolla efter att mästerportaren Grottis så tragiskt gick ur tiden alldeles för tidigt.

Re: Motorbyte 750-800

Postat: ons apr 25, 2012 08:51
av blacken
En fråga som poppar upp är, varför vill du har en 800 knot i knarren?, om är det kubiken du jagar så är det väl avsevärt lättare och billigare att borra/fodra om 750 spisen, framför att bygga om hela körvet?

Jag har inte vetat vem man ska kolla efter att mästerportaren Grottis så tragiskt gick ur tiden alldeles för tidigt.
Har du kollat med PVM Motorrenovering?.

Re: Motorbyte 750-800

Postat: ons apr 25, 2012 23:00
av Griffon
Jag umgicks med både Grottis å Kalle , att fika med båda var vansinnigt kul då de hela tiden tråkade varandra , Grottis gillade inte riktigt Kalles förmåga att få bättre mellanregister vid samma toppeffekt , han kallade Kalles portningar för typ "traktorkomponenter" ...men i Kalles frånvaro var han smått imponérad.
Skänker alltid Grottis en tanke när jag går över krönet där han , för sent , upptäckte vägbygget (på Tungelstavägen)....hade han haft offroadvana hade han sett att han kunde åkt ut i slyn på ängen ....jättetrizzt!! :(
Sedan , vad gäller borrning å trimning så kan man ju som det sägs , få samma eller MER effekt i maskin utan större besvär , eller i alla fall med en jämförbar arbetsinsats , Själv skulle jag nog vara benägen att anpassa sprutet till 750;in , Cosworth kolvar å Megacycle kammar kan nog fortfarande gå att få tag på eller snarare , med en modern portning så sänker man förbränningsrumstaket för att inte hindra flamfronten å på så sätt kan man till och med åka standardkolvar eller smidda varianter därav. Man kan till och med tänka sig att bygga en ren E-85 maskin med 13-1 i komp å ett rackarns svar i maskin!! :lol:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: ons maj 02, 2012 23:32
av Tyrannosaurus
Griffon skrev:Jag umgicks med både Grottis å Kalle , att fika med båda var vansinnigt kul då de hela tiden tråkade varandra , Grottis gillade inte riktigt Kalles förmåga att få bättre mellanregister vid samma toppeffekt , han kallade Kalles portningar för typ "traktorkomponenter" ...men i Kalles frånvaro var han smått imponérad.
Har Kalle respektive Peter någon firma eller verkstad där de håller till?
Det här är ju skitintressant! Jag behöver iofs inte porta nu (redan fixat av DRP) men jag vet andra som nog är intresserade.

Telefonnumret till Peter som du skrev tidigare verkar vara privat enligt Hitta.se
Själv skulle jag nog vara benägen att anpassa sprutet till 750;in , Cosworth kolvar å Megacycle kammar kan nog fortfarande gå att få tag på eller snarare , med en modern portning så sänker man förbränningsrumstaket för att inte hindra flamfronten å på så sätt kan man till och med åka standardkolvar eller smidda varianter därav. Man kan till och med tänka sig att bygga en ren E-85 maskin med 13-1 i komp å ett rackarns svar i maskin!! :lol:
Megacyclecams finns fortfarande http://www.megacyclecams.com dom, har t.o.m. kammar till den gamle... :)

Vad det gäller andra bränslen... Polarn håller på att labba och slabba med diverse E85, Aceton, Diesel och "you name it" i sin turbobil (Rover 75 1,8) med skiftande framgång och får ofta diverse olika felkoder från datorn.
Själv tänker jag inte labba och slabba i bilen, det är en BMW 6:a med alldeles för mycket elektronik för att ta risken att det lägger av, för då blir det DYRT! Bl.a. sitter det 4(!) lambdasonder på den, två på grenrören (en för tre), en före katten och en efter katten. Så det väntar jag med tills jag VET.

Men hojen skulle jag kunna tänka mig att testa på, även om jag är mer rädd om den än om bilen, men den har ingen elektronik mer än CDI-tändningen.

Men som sagt, vad det gäller andra bränslen... Något som jag är väldigt nyfiken på är vätgas. Etanolen har ju lägre energiinnehåll än soppa, därför går det åt mer. Men det kyler bättre så man kan få mer effekt den vägen, samtidigt är nackdelen att det också "tvättar" (cylinderväggarna) bättre än soppa.

Vätgasen har däremot högre energiinnehåll än soppa och med en grafitnanofibertank som rymmer enorma mängder på förhållandevis liten aria och i princip är idiotsäkert (blir garanterat ingen ny Hindenburg) så skulle det vara klart intressant även att köra i en förbränningsmotor (de flesta tror ju att man snackar bränslecell så fort man nämner vätgas). I det läget skulle det inte heller vara så allvarligt om det kostar en slant att bygga med tanke på att körningen sen i stort sett blir gratis när man i princip kan tanka vatten :)

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tor maj 03, 2012 21:04
av Griffon
Vad Hindeburg anbelangar så är det mycke som tyder på den aluminium-cellulosa färg viken de använt var den egentliga boven, aluminium leder blixten, å cellulosa brinner som bekant..., Vätgasen var bara grädden på moset ...men VICKEN GRÄDDE!!
Saken är dock den att då E-85 tål typ 13-1 så visar det sig att utnyttjar man hela oktantalet (typ 104) så kommer nästa hela förbrukningsförlusten kompenséras, förbrukningsskillnaden lär bli i trakten av 10% i stan å 5% på landsväg
Jag har åkt bana på Jaccaré Paugá ( F-1banan i Rio) å då åkte hela Brasilian på REN alkohol , med våldsam komp, typ17-1, det var dock obekvämt, då det vibrerade som satan , ... å trött, det var på Honda 450N twinnar. E-85 är en väsentligt potentare blandning, åsså portade de toppar med pelarborren banne mig , gigantiska hål utan flöde.... :lol:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: fre maj 04, 2012 09:00
av blacken
Har Kalle respektive Peter någon firma eller verkstad där de håller till?
Menar du Peter von Melen?

Och vad alternativa bränslen anbelangar, så glöms metangasen bort litegranna, "Ät ärtor och må kalas, kör sedan bilen på din gas". :lol:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: fre maj 04, 2012 09:10
av HondaHasse
blacken skrev:Och vad alternativa bränslen anbelangar, så glöms metangasen bort litegranna, "Ät ärtor och må kalas, kör sedan bilen på din gas". :lol:
Kör gasbuss, återstår en del innan det funkar bra. Gasen är för skitig så den sätter igen filter och "insprutare" och så hostar det och hoppar och stannar, lite för mycket på prototypstadiet fortfarande tycker jag.
Det skiter sig i backarna om man säger så :wink:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: fre maj 04, 2012 23:51
av Griffon
Tjaa Peter håller till i Väsby 590 91724 Å Kalle i Bårrås å har 0739 22 83 93 , Kalle är på väg hit vicken vecka som helst han ska hämta toppar å annat häri stan.
Åkte för nåra år sedan en Pontiac 455:a men 13-1 i komp på E-85 , det blir ett Ruskit svar i maskin om man gör det på rätt sätt även utan vanvettiga kammar....


Nån som har en tändbox till en -86:a?

Re: Motorbyte 750-800

Postat: sön maj 06, 2012 19:30
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Och vad alternativa bränslen anbelangar, så glöms metangasen bort litegranna, "Ät ärtor och må kalas, kör sedan bilen på din gas". :lol:
Det finns redan en hybridmotorcykel :wink:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: sön maj 06, 2012 20:38
av wargen
Haha den var bra.... :lol:

Re: Motorbyte 750-800

Postat: sön maj 06, 2012 20:52
av HondaHasse
wargen skrev:Haha den var bra.... :lol:
Ja, skitbra! :D

Re: Motorbyte 750-800

Postat: fre jul 06, 2012 22:43
av Bob
Hmmm.... mer liv i den här tråden än det har varit i mitt motorcykelintresse dom senaste åren.
Köpte som sagt var en motor och senare en VFR-88 för två år sen, men har hållit på renovering/modifiering av en Cheva-pickup sen dess och lusten har inte räckt till för att skruva med annat.
Nu ska jag dock till Hamburg på hojen i sommar så jag har fått greja med den lite och faktiskt fått lite intresse för motorcykel igen, ägnat kvällarna den senaste veckan åt att bygga om avgasröret för en ljuddämpare samt sneglat på ebay efter delar att uppgradera min viffer med....

Men iaf, det är fall-förgasare jag har, så dom borde funka, men antagligen är nog ändå insprutning en bättre ide, om motorn får plats i ramen rent fysiskt. Gör den inte det så tänkte jag sätta förgasarna på 750-motorn och försöka få lite bättre snurr i den, men så mycket mer vill jag nog inte trimma den innan jag fått dit lite bättre framgaffel och frambromsar.

Är det nån som kan tipsa om nån bra modell att ta gaffeln ifrån? Gärna med 41mm gaffelrör så jag slipper byta styrkronor

Re: Motorbyte 750-800

Postat: lör jul 07, 2012 02:10
av Griffon
Använde GSX750R näsa på cykeln jag tävlade med , det gjorde underverk med väghållningen å bromsarna , det var ju på den tiden då även de, hade "rättvänd" gaffel , sedan kom ju 1100:an med ännu bättre grejjor...89 tror jag :)