Sida 1 av 3

Motorbyte 750-800

Postat: lör mar 06, 2010 12:13
av Bob
Det är nog mer en stilla undran än början till en mektråd, ska köpa en VFR 750 90-94 och så snubblade jag över en 800 motor från 98, nån som har en aning om den går att skruva i 750-chassiet? Eller kanske tom har sett nån byggtråd nånstans?

Postat: lör mar 06, 2010 13:40
av vfr800
Ingen aning om det går att med modifikationer få in motorn i en 750 ram,vet bara att skillnaden på 98-01 och vtec 02- är stora även om det är samma motor i grunden så skiljer olika mått så det inte bara går att flytta över..

Re: Motorbyte 750-800

Postat: lör mar 06, 2010 18:12
av adrian_vg
Jag har varit inne på samma spår förra hösten (det börjar i denna tråd ungefär mitten på sidan 4), men avslog hela idéen. Det är mer jobb än man vill tänka på med en sån operation. Men för all del, pröva och rapportera sen! :D

Postat: lör mar 06, 2010 21:02
av Invalido
jaghade tanken för ett par årsedan o kollade runt en del...
vad jag fickfram så skilljersig storleken på motorn mm så mycket att det ej var lönt att försöka

Postat: sön mar 07, 2010 17:12
av Tyrannosaurus
Troligen åker man isf på att byta kabelstam också eftersom det är en helsikes massa elektronik till sprutet.

Postat: sön mar 07, 2010 20:08
av Bob
Jo, men det lutar nog åt förgasare isf, har en uppsättning med Keihin FCR förgasare liggandes, frågan är bara hur jag får till det med tändningen...
Men vill först veta om motorn ens får plats fysiskt.

Postat: sön mar 07, 2010 21:40
av Tyrannosaurus
Bob skrev:Jo, men det lutar nog åt förgasare isf, har en uppsättning med Keihin FCR förgasare liggandes,
Åhhh! Porr! :cdrewl
frågan är bara hur jag får till det med tändningen...
Det är nog ett mindre problem. VFR750 grejer kan passa eftersom motorlayouten är samma Alternativt finns Dyna2000. Men samtidigt är det ju synd att ta en sprutmotor och konvertera till förgasare, det är mer naturligt åt andra hållet.
Det skiljer ju inte så väldigt mycket effektmässigt och rent tekniskt mellan 2:a-3:e gen VFR och 800FI. Förvisso är det ett nytt block med kamdrivning på sidan och sprut, men grundkonceptet och övriga layouten är densamma. Däremot skiljer avståndet mellan portarna eftersom 800:n inte har någon kamdrivningstunnel i mitten. Ytterligare något att tänka på med tanke på dina FCR:er (men dom kanske är justerbara).
Men vill först veta om motorn ens får plats fysiskt.
Du får väl mäta, fram med tumstocken :wink:
Men det kanske är bättre att sätta dina fina gasare på din 750-motor. Mindre jobb och effektskillnaden lär bli försumbar.

Jag hade tidigare tankar på att flytta över min motor till en VF1000 ram, hade t.o.m. en rullande chassie på gång till en billig peng. Men jag blev avrådd då min motor är fysiskt större på alla ledder. Folk menade på att det troligen är lättare att bygga en helt ny ram.

Postat: sön mar 07, 2010 22:49
av Bob
Kanske är det döfött att försöka men nu har jag iaf betalat för motorn och jag vill hellre ha en 750 årsmodell 90-94 så jag måste ju prova iaf.

Förgasarna kommer från en radfyra C-C är som dom sitter nu ca 70mm men det går säkert att klämma ihop dom nån mm till.
Men visst, dom kommer nog ge mig rätt så mycke huvudvärk oavsett med gasvajrar, insug, bestyckning och sånt iaf..

Ska iaf å hämta motorn imorgon på mc-demonteringen i Vänersborg, med lite tur har dom lite tändningsdelar och liknande billigt då oxå..

Postat: mån mar 08, 2010 08:53
av adrian_vg
Bob skrev:Kanske är det döfött att försöka men nu har jag iaf betalat för motorn och jag vill hellre ha en 750 årsmodell 90-94 så jag måste ju prova iaf.

Förgasarna kommer från en radfyra C-C är som dom sitter nu ca 70mm men det går säkert att klämma ihop dom nån mm till.
Men visst, dom kommer nog ge mig rätt så mycke huvudvärk oavsett med gasvajrar, insug, bestyckning och sånt iaf..

Ska iaf å hämta motorn imorgon på mc-demonteringen i Vänersborg, med lite tur har dom lite tändningsdelar och liknande billigt då oxå..

Det här börjar låta väldigt, väldigt intressant! Håll oss uppdaterade!

Postat: mån mar 08, 2010 19:26
av Jimmy.S
adrian_vg skrev:
Bob skrev:Kanske är det döfött att försöka men nu har jag iaf betalat för motorn och jag vill hellre ha en 750 årsmodell 90-94 så jag måste ju prova iaf.

Förgasarna kommer från en radfyra C-C är som dom sitter nu ca 70mm men det går säkert att klämma ihop dom nån mm till.
Men visst, dom kommer nog ge mig rätt så mycke huvudvärk oavsett med gasvajrar, insug, bestyckning och sånt iaf..

Ska iaf å hämta motorn imorgon på mc-demonteringen i Vänersborg, med lite tur har dom lite tändningsdelar och liknande billigt då oxå..

Det här börjar låta väldigt, väldigt intressant! Håll oss uppdaterade!


Instämmer verkar bli ett trevligt projekt :popcorn

Postat: ons mar 10, 2010 22:13
av Bob
Ta inte ut nåt i förväg nu, allt jag har är en motor ännu, väljer jag den förnuftiga vägen så ska jag först sälja en KTM för att finansiera mitt Honda köp... eller så köper jag en bara. Men kommer nog ändå inte att bygga nåt till denna säsong, utan åka lite med den och börja bygga till hösten.

Har hittat det Amerikanska vfr-forumet, har dock inte hittat nåt om att byta till 800 motor där.. finns det fler forum och är det nån som hittat nåt läsvärt i ämnet?

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tor apr 19, 2012 22:19
av Griffon
Tjenixxen , vad du med intill visshet gränsande säkerhet tvingas till är , att fräsa bort svingarmslagringen i växellådans bakkant, man får hoppas att gjutningen är , vilket jag tror, sådan att man därigenom inte "öppnar" lådans bakgavel . när du tömt blocket , kan du om du vill, komma ned till mig så gör vi det i min Abene, (stor fräs) , behöver man inte handla nåra ytterligare verktyg så kostar det fikabröd å bra konversation...dyrt som faen.... :D jag håller till "under" MC-Varuhuset på Norra Stationsgatan (vår maskinverkstad är menad som hojbyggarverkstad ...)

P.S. Honda hävdade att de satte svingarmslagringen i maskin för att , som de sade "isoléra föraren från bakhjulets vibrationer"..total bullshit ...varför frångick de då samma konstruktion på sin Firestorm , när de gjorde RC-51:an? ......å andra sidan har ju ducce med viss framgång haft denna konstruktion .men då kanske man bör komma ihåg att Duccarna har en mycket LÅÅÅNG motor å därför en kort sving d.v.s låga moment i svingarmslagringen

Re: Motorbyte 750-800

Postat: tor apr 19, 2012 22:32
av Griffon
Du , det slår mig att förgasarna från en radfyra blir nog mer huvudvärk än de är värda ty i våra måppar så är förgasarnas flottörnivåer anpassade för en avsevärd lutning och mustycken placerade för att fungéra med detta samt att det skiljer i lutningsvinkel mellan de främre och bakre förgasarparet ...försök åka med sprutet du ....får du inte med styrboxen , så bör ett MicroSquirt kunna gå att få till.

P.S. Förgasarna du har , är de trottelförgasare eller av constant vacuum typ? Där fanns racingförgasare av båda typerna då det i Enduranceracing hette att de MÅSTE vara av originaltyp

Re: Motorbyte 750-800

Postat: sön apr 22, 2012 22:53
av Tyrannosaurus
Griffon skrev:Du , det slår mig att förgasarna från en radfyra blir nog mer huvudvärk än de är värda ty i våra måppar så är förgasarnas flottörnivåer anpassade för en avsevärd lutning och mustycken placerade för att fungéra med detta samt att det skiljer i lutningsvinkel mellan de främre och bakre förgasarparet ...försök åka med sprutet du ....får du inte med styrboxen , så bör ett MicroSquirt kunna gå att få till.

P.S. Förgasarna du har , är de trottelförgasare eller av constant vacuum typ? Där fanns racingförgasare av båda typerna då det i Enduranceracing hette att de MÅSTE vara av originaltyp
Ja det måste vara downdraft gasare för att funka på VF/R. Kolla Här - VF1000 motor
Dave Dodge - DRP "over there" har byggt kit med Kehin downdraft gasare med brygga i vinkel till VF och troligen också VFR.
Original är det vakuumgasare.

Re: Motorbyte 750-800

Postat: mån apr 23, 2012 22:04
av Griffon
Ser ju ASBRA ut , men jag är ändå skeptisk till funktion i alla register ty ett av förgasarparen är långt ifrån sin designspecifikation,(Även om de skulle komma från typ en RC-30) å efter att ha bråkat med Mikunis vilka lutade ynkliga 15 grader utan att kunna få till lågfarten så är jag luttrad .. sprutet är nog väsentligt mer användarvänligt , men man åker väl på att bänka den då åxxå....
Micro Squirtet klarar ju även av den något a-rytmiska tändningen hos en V-4 med 180 graders axel...... (till skillnad från Sabern vilken har 360 graders) å därigenom en något mer jämt fördelad tändkrakteristik....