Sida 12 av 12

Re: Fighterbygge

Postat: sön jan 09, 2011 20:17
av Donner
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Känns som om gaffeln trycks ihop för mycket så det får kanske bli andra fjädrar fram + byta olja och kolla inställningen på dämpningen så den är rätt. Samt att det är rätt mängd olja.
Sen bak slår den igenom känns det som, antingen dämparen som är slut eller fel inställd, får kollas upp.
Öhlins har hårdare fjädrar fram för VFR.

Bakdämpare är en annan historia dock, speciellt om man vill ha en sort med fjärrinstallning för förspänningen och returen (eller om det är kompressionen).
Ja fast Öhlins låter inte gratis direkt hehe, får se vad jag hitta på, man kan ju passa på att lära sig lite mer om dämparjustering samtidigt.
Bak så tänkte jag (om den jag har är slut) försöka hitta nåt som passar, kanske från ett annat märke som är mer justerbart.

Re: Fighterbygge

Postat: sön jan 09, 2011 20:22
av adrian_vg
Donner skrev:Ja fast Öhlins låter inte gratis direkt hehe, får se vad jag hitta på, man kan ju passa på att lära sig lite mer om dämparjustering samtidigt.
Bak så tänkte jag (om den jag har är slut) försöka hitta nåt som passar, kanske från ett annat märke som är mer justerbart.
Framfjädrarna är klart överkomliga faktiskt, tro't eller ej.

Intressant med bakdämparen. Vet du på rak arm vilka andra modellers/märkens dämpare som passar på VFR?

Re: Fighterbygge

Postat: sön jan 09, 2011 20:56
av Donner
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ja fast Öhlins låter inte gratis direkt hehe, får se vad jag hitta på, man kan ju passa på att lära sig lite mer om dämparjustering samtidigt.
Bak så tänkte jag (om den jag har är slut) försöka hitta nåt som passar, kanske från ett annat märke som är mer justerbart.
Framfjädrarna är klart överkomliga faktiskt, tro't eller ej.

Intressant med bakdämparen. Vet du på rak arm vilka andra modellers/märkens dämpare som passar på VFR?
Ja på eBay e det nog inte så fruktansvärt dyrt, får kolla det.

Nej inte så på rak arm men är bara längden rätt så kan man nog mecka till det så det funkar.

Re: Fighterbygge

Postat: fre feb 11, 2011 17:22
av Donner
En annorlunda VFR Fighter

Re: Fighterbygge

Postat: lör feb 12, 2011 09:31
av Conseal
Riktigt snyggt tycker jag ...

Re: Fighterbygge

Postat: tor apr 19, 2012 22:55
av Griffon
Tror nog inte du behöver oroa dig om ramen , min kompis Danne passerade mig på utsidan sommaren -88, på Skålhamravägen, å jag hann bara tänka "såg han inte Audin som försvann i sänkan framför oss?!?!?" när han träffade den i lyset framför föraren å tog med sig hela den sidans framvagn ut ur bilen ...Gaffeln var av på 7, SJU!! ställen , kronor , underben , å gaffelkronor å resterna av framhjulet hölls kvar av ISR bromsslangarna , rester av fälgen fick vi plocka ut ur ventilkåpan....Ramen var helrak , gaffeln hade tydligen funkat som brottsanvisning!
Cykeln fick då en GSX-R1100 gaffel precis som den cykel jag själv då tävlade med , men vilken då i RC-30:ins närvaro kändes lite ålderdomlig.... men gaffeln å bromsarna gjorde dock underverk med hojjen!! Honda hade snålat liiiite , kanske , på näsan på VFR:en :shock:

P.S. Danne bröt ett nyckelben å hade typ 110 blåmärken å tackade gud för sin nyinköpta vattensäng....nu håller han på med helikopterskidåkning å skooter i Kittelfjäll... :D

Re: Fighterbygge

Postat: fre apr 20, 2012 17:06
av Donner
Hehe låter bra, hojen har funkat bra nu i två år och går som den skall på vägen. När man provocerar den så vill den slingra sig lite med bakändan samt att fjädringen är aningen knasigt inställd. Att den slingrar sig är ganska häftigt faktiskt om man är beredd på det 8)

Kanske blir en ny ägare snart på den hojen, har fått ett bud och troligtvis tar jag det 8)

Re: Fighterbygge

Postat: mån maj 06, 2013 13:00
av adrian_vg
Måste man regbesikta om man bygger om hojen till en fajter?

Re: Fighterbygge

Postat: mån maj 06, 2013 13:56
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Måste man regbesikta om man bygger om hojen till en fajter?
Det beror på hur mycket man bygger om. Plockar man av/på en kåpa, byter lyse, så nej.
Byter man ram så kanske ja, men tar man med sitt gamla ramnummer och har kvar samma hojtyp så kan man klara sig. På nyare hojar kollar dom ju även motornummer så jag vet inte vad som gäller för motorbyte.

Börjar man däremot ändra styrgeometrier och mer avancerade ombyggnader, stelben, långgaffel d.v.s. att hojen drastiskt ändrar karaktär, även om det är motormässigt så åker man nog på en reggning.

Re: Fighterbygge

Postat: mån maj 06, 2013 15:23
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Måste man regbesikta om man bygger om hojen till en fajter?
Det beror på hur mycket man bygger om. Plockar man av/på en kåpa, byter lyse, så nej.
Byter man ram så kanske ja, men tar man med sitt gamla ramnummer och har kvar samma hojtyp så kan man klara sig. På nyare hojar kollar dom ju även motornummer så jag vet inte vad som gäller för motorbyte.

Börjar man däremot ändra styrgeometrier och mer avancerade ombyggnader, stelben, långgaffel d.v.s. att hojen drastiskt ändrar karaktär, även om det är motormässigt så åker man nog på en reggning.
Tack. Grunnar på att montera av kåpa bara, byta ljus och möjligen instrumentpanel. Ingen regbesikt alltså.

Re: Fighterbygge

Postat: mån maj 06, 2013 19:09
av Donner
Dom har aldrig sagt nåt om min gamla fighter. Jag övningskör med nya ägaren så den står kvar i mitt garage :D

Jag har bytt färg på min Movistar men står fortfarande röd i papperna, inte ett ljud om det heller.