Sida 19 av 21

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: fre jan 24, 2014 11:35
av Mister
Donner skrev:@Mister, hittade du felet på din fläkt??
Det var sensorn som ha ballat ut. Köpt ny men inte monterat ännu. Tydligen inte helt jätteovanligt fel, men att få reda på det under en kortege var ju lite småjobbit. :o

Bra jobbat, måste se uppgraderingen sen :)

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: fre feb 14, 2014 19:53
av Donner
Bromsslangar från Kina 200kr....i Sverige 952kr, jag valde dom dyra av säkerhetsskäl. Säkert inget fel på dom Kinesiska men man vet ju inte, vill ju inte chansa med en så viktigt grej. Hämtat dom idag och montering i helgen kanske :D

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: tor feb 20, 2014 17:27
av Donner
Ja det tar sig sa pyromanen......väntar på mina bromsbelägg från USA och sen luftning. Måla framskärm eller foliera kanske. Får sätta locktite på bultarna till mina clip-on......sen skall den rulla :)

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: tor feb 20, 2014 17:29
av Donner
Banjobult :)

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: tor feb 20, 2014 20:37
av Rydh
Ska bli kul att höra hur den känns med nya gaffeln. En av de negativa sakerna med vintermoddningar är att det blir svårt att känna före/efterkänslan. Men det här kan knappast bli sämre!

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: tor feb 20, 2014 21:52
av tersan
Donner skrev:...Får sätta locktite på bultarna till mina clip-on...
Donner skrev:...Banjobult...
Gaaah!
En bult har inga gängor! Det heter SKRUV! :wink:

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: fre feb 21, 2014 19:17
av Donner
tersan skrev:
Donner skrev:...Får sätta locktite på bultarna till mina clip-on...
Donner skrev:...Banjobult...
Gaaah!
En bult har inga gängor! Det heter SKRUV! :wink:
En bult har kantig skalle (6-12 kanter) en skruv har spår.....i min värld :wink: eller vagnsbult som har rund skalle :mrgreen:

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[3] Ett exempel på detta är benämningen hjulbultar som syftar på de hjulskruvar som används för att fästa hjulen på ett fordon. Denna felaktiga benämning används även i ordet vagnsbult som egentligen heter kullerskruv. Vagnsbulten är gängad på ena sidan och fäst med en mutter undertill, skallen på denna ser dock ut precis som på en bult

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: fre feb 21, 2014 19:31
av Tommy Gsson
Donner skrev:En bult har kantig skalle (6-12 kanter) en skruv har spår.....i min värld :wink: eller vagnsbult som har rund skalle :mrgreen:

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[3] Ett exempel på detta är benämningen hjulbultar som syftar på de hjulskruvar som används för att fästa hjulen på ett fordon. Denna felaktiga benämning används även i ordet vagnsbult som egentligen heter kullerskruv. Vagnsbulten är gängad på ena sidan och fäst med en mutter undertill, skallen på denna ser dock ut precis som på en bult
Egentligen borde jag släppa lös svärfar på dig!
Jag har nog fått höra när jag i farten sagt fel: Någonting med gängor är skruv / någonting med spår eller hål för låsring/ låspinne är bult.
Ställer ju till det lite extra när dom där efterblivna engelsktalande pratar "bolt" om tjocka skruvar.
Svärfar är en numera pensionerad knowhow om skruvförband, finns c:a 2 till i Sverige med samma kompetens.
T.

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: fre feb 21, 2014 19:37
av Donner
Haha ja för dom tekniska har det nog stor betydelse....som sagt, i min värld monterar jag bultar och skruvar både här o där ;)

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: lör feb 22, 2014 03:21
av M@rtini
Ja skruv är skruv och bult är bult, oavsett vad vi skriver här så vet de flesta av oss vad som menas. Försöker inte rätta Tersan eller Tommy Gsson, men tror det låter så här i
dagligt tal allt som oftast. ;)

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: mån mar 17, 2014 22:09
av Donner
Provkörning utförd......

Bromsen fram är något svampig, ev nån luftbubbla kvar men tar bra annars.

Gaffeln känns fantastisk i jämförelse med original :mrgreen: , gasar man på så dras den inte isär så mycket utan baken sätter sig istället. Känns att det är betydligt bättre känsla när man kör, hårdare men inte stötigt. Har inte justerat nåt alls men skall ev styva upp kompressionen då gaffeln går ihop rätt mycket vid tvärnit i låg fart (tänk stoppie) :roll: Se bild! Man kan se buntbandet som är monterat på benet, så mycket har den varit ihoptryckt. Skall forska i vad som är normalt.

Handtagen är placerade väldigt brett isär.....för brett så jag flyttade in dom vad det gick, har inte testkört efter det. Fortfarande lite bredare än original, känns snäppet lägre också.

Bytte kopplingsvätska också och höjde på ögonbrynen när jag öppnade behållaren....jäklar vad mycket vatten (vit sörja) det var där. Bytt för 2 år sen.

Bakbromsen byggde jag om så den bara tar bak, pluggade ingången till mittre kolven och plockade bort en slang. Nu är den traditionell kan man säga. Funkade inge vidare....pedalen stenhård att trycka på och bromsen tar knappt. Troligen är huvudcylindern för stor, är ju tänkt att den skall driva fler kolvar när man har kombibroms. Fast den borde bromsat för mycket då kanske? Kanske en från en RC36 passar? HondaHasse hade en idé om att koppla in dubbla slangar från bakre huvudcylindern så man använder alla tre kolvar när man bromsar, får testa det. Först skall jag riva oket och kolla så inget sitter fast!

Fortsättning följer efter diverse justeringar :D

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: tis mar 18, 2014 06:31
av adrian_vg
Det är ingen ventil (pcv) edyl som är stängd, så att trycket från bromspedalen inte kommer fram?

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: ons mar 19, 2014 16:11
av Donner
Tror jag inte, det är monterat slang direkt till oket från huvudcylindern och det gick bra att lufta. Får riva oket och kolla så inte kolvarna satt sig eller nåt annat spännande.

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: fre apr 04, 2014 16:54
av Donner
I helgen skall jag riva oket bak för att kolla problemet där.

Framskärmen bortlämnad för omklädning.

Nytt framdäck PR4....ser nice ut men ser ut som om det snurrar på fel håll :? men monterat efter pilarnas riktning på däcket.

Re: VFR 800 i ny skepnad.

Postat: lör apr 05, 2014 16:23
av Mister
Körde idag gsxr 750 . Vilket chassi o vilka bromsar! Din modd med suckagaffeln måste ha gjort susen