Det här måste vara definitionen på "skräckblandad förtjusning"...wargen skrev:...målet med bygget är 200 bakhjulshästar, 200 kg,,,
VFR800, RVF750 turbo mm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Inte den blekaste, men gillar också att bitarna ser välgjorda ut, och verkar kunna monteras utan större åverkan på hojen.wargen skrev:Hm har kollat lite på kompressorn, himla snyggt paket, men är lite fundersam på hur dom får 170 bakhjuls hästar med orginalspridarna? ca250 cc/min vid 3 bar blir ca 160 (motor)hästkrafter och laddar man ett kilo blir den teoretiska(en enkel tumregel) hästkrafts antalet 105*2=210 motorhästar. dom skriver att dom laddar 10psi ca 0,7 bar.(0.689474)
men bitarna verkar himla välgjorda och får man 160 hästar i motorn så kan jag garantera att du blir nöjd., lite orolig för tändningen, man bör reducera tändningen 1 grad för varje 2 psi man laddar(samma där tumregel, måste provas i bänk för att motorn inte skall spika) men jag har kört vfr motorn på 42 graders förtändning och 0,6 bar och jag märker inget men osvuret är bäst.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Skall försöka boka in VFR träffen enl önskemål(om jag inte sprängt motorn innan
),, Vad det gäller kompressorn vore grymt kul om någon monterade den och berättade hur den känns att köra och som sagt var ser ut vara väldigt välgjort-.. Mera bilder på mitt bygge kommer

Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Försökte ladda upp en film från första start men misslyckades med video uppladdning. funkar kanske inte(12 mb)
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Lägg på Youtube, och posta en länk här!wargen skrev:Försökte ladda upp en film från första start men misslyckades med video uppladdning. funkar kanske inte(12 mb)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Video från första start
http://youtu.be/b7j67KDW_K4
http://youtu.be/b7j67KDW_K4
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Lät mjukt. Väntade mig nästan lite mer.wargen skrev:Video från första start
http://youtu.be/b7j67KDW_K4

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Ja visst går den mjukt, en av fördelarna med turbo, den slår sönder avgasljudet och man får en dovare och inte så skarp gång, skall lägga upp en video på en Rc45 utan turbo men med ca 160 hästar den kan man inte stå brevid utan lurar



- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Coolt!wargen skrev:Ja visst går den mjukt, en av fördelarna med turbo, den slår sönder avgasljudet och man får en dovare och inte så skarp gång, skall lägga upp en video på en Rc45 utan turbo men med ca 160 hästar den kan man inte stå brevid utan lurar![]()
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Kanonwargen skrev:Skall försöka boka in VFR träffen enl önskemål(om jag inte sprängt motorn innan),, Vad det gäller kompressorn vore grymt kul om någon monterade den och berättade hur den känns att köra och som sagt var ser ut vara väldigt välgjort-.. Mera bilder på mitt bygge kommer

Kommer bli nice och se den i verkligheten!
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Här kommer en video inspelad i dag, 1994 RC45 race bike, 145 kg 160-190 hästar ingen turbo. Fullt HRC kittad- sista uppgraderingen gjordes 2002. byggd av Honda Europa för Österikiska MOTOgp teamet med Gunther Strasser som förare (hette då Superbike) Pensionerad i slutet av 2002, lysna gärna på tändföljden den har 360 graders vev och alla vfr800 har 180 graders vev. en stor skillnad på hur avgasknallarna kommer. GÅR garanterat inte att stå brevid utan hörlurar och göra några trottle blips.....
http://youtu.be/cevcxA_1nMo
http://youtu.be/cevcxA_1nMo
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Helt underbart bygge du gjort. Tänk vad man missar när man inte är inne på forumet regelbundet.
//Matti
//Matti
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Tack, skall ladda upp bilder när kåporna kommer tillbaka från lackningen... väntar väntar........
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Nu har kåporna blivit lackade och "dekalade" Svetsat nya rör och fästplattor till trycksidan på insuget och fått i 600 cc spridare. Morgondagen går nog åt till att montera kåpor och stag och bygga en ny bränslemapp för STÖRRE spridare
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Var tvungen att svetsa om insuget och ändra infästningen frö trycksidan på turbo, fräsa ur och svetsa (klaga inte på alu svetsarna, helt självlärd) det gamla insuget läckte och när jag tryckprovade dumpventilen började den släppa vid 0,5 kg, ökade till 1.0 kg Men nu är allt monterar, måste tyvärr dra om röret från 4 cylinder till kollectorn för röret och 4:ans lambda sond fick inte plats bakom nedre kåpan så kåporna kanske börjar monteras i morgon