VFR800, RVF750 turbo mm

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#121 Inlägg av Jimmy.S »

tror inte det gör så stor skillnad på en hoj,det är ju en ganska stor skillnad på varvtal gentemot en bil :lol: sikta in dig på det du jobbar med nu, det är helt klart tillräckligt imponerande ändå ;)

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#122 Inlägg av wargen »

Fortfarande regniga dagar, passar på att kolla igenom turbo styrningen och var inne på den lokala Hobby elektronik firman för att prata servo hittade ett nytt digital servo 400 kr och skillnaden mot 100 kr servot var att det nya var 9 kg dragkraft istället för 4kg metalldrev och kullagrat. hastigheten var på det gamla 60 graders vridning 1.2 sec och på det nya 0,11 sec vaov vilken skillnad,,, fick hala fram pluskan och uppdaterade hojen.... väntar på sol för att prova....håll med om att dragstången ser ut som en stock och den är en M6, får tillverka en ny i titan i vinter, typ M4
P1030683.JPG
P1030683.JPG (129.36 KiB) Visad 8446 gånger

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#123 Inlägg av tersan »

Det är inte många som har servostyrning på sin viffer... :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#124 Inlägg av Rydh »

Har blivit väldigt intresserad av ditt bygge Wargen :-)
Kan du kort beskriva för en oinsatt varför du valt kombon med rvf-chassi och vfr-motor?
Vad var det med rvf-motorn som inte var tillfredsställande eller är det bara för att prova om det går? Du slår mig som någon som inte bara är ute efter det senare.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#125 Inlägg av wargen »

Tack för din fråga. väldigt bra fråga.

Lite bakgrund. RVF har altid varit min dröm hoj och jag känner RVF chassit och motor i kroppen, blir lufttrycket fel så känner jag det omedelbart, Har provat att kört många andra cyklar 1000rr, R1 mm inget imponerar(förlåt alla som har hojarna, det är jätte fina cyklar)

Hade ett extra chassi till en RVF som HRC Europe hade byggt till Österikiska superbike(Motogp på den tiden) med Gunter Strasser som förrare(han vann bla något race 2001) riktigt fint chassi men ingen motor, och där började min ide om en bike som man kan skruva fritt med utan att det skall kosta skjortan, en bra RVF motor kostar ca 10 000 euro, om du hittar någon.

VFR motorn är väldigt billig och bra, super bra nästan omöjlig att ta livet av i orginal utförande, men resten av vfr chassit är kanske inte riktigt vad motorn kan prestera( förlåt alla vfr ägare men vfr är kamske det bästa man kan köpa i affären)

nu kanske hela bilden klarnar, super chassi + en supermotor = grymt ekipage, just nu 150 bakhjuls hästar kickar in vid 5000 varv och drar till 12000, bmw 1000rr kickar in vid 9000,,,,
och turbo var ett val bara för att om man skrotar motor, köp en ny 5000 kr, det kostar inte ens frakten på kolvarna från usa om man skulle trimma på vanligt vis, tja det var storyn lite förkortat, men fn va kul jag haft på vägen hit och har fortfarande. planerar reda för nya insuget med servo styrd trottel mm,,, längtar faktiskt till vintern när man kan spärra in sig i garaget.
Det bästa av allt, den är besiktat och godkänd(med 108HK) så därför är det inspirerande att bygga en styrning som gör det möjligt att ha den laglig :mrgreen:
252981_2047522022582_3561016_n.jpg
252981_2047522022582_3561016_n.jpg (48.64 KiB) Visad 8418 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#126 Inlägg av adrian_vg »

Gillar släggan i bilden. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#127 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Gillar släggan i bilden. ;-)
+1, bra verktyg för att justera det där lilla sista när man pillar med elektroniken... :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#128 Inlägg av wargen »

Haha vad ni är observanta...då var det styrlagret som skulle ur och lilla hammaren studsade men den stora,, den gjorde susen

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#129 Inlägg av Rydh »

Tack för bakgrunden!

Har du kört RR själv?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#130 Inlägg av wargen »

TT innan RR så gammal är jag men absolut inte på någon hög nivå :wink: :wink: när vi startade stog vi på ena sidan av banan, hojarna på andra sidan sen kom startaren åkande bakpå på en hoj med flaggan. när flaggan passerat kutade man över till andra sidan och försökte få i gång hojen sen bar det i väg---Le Mans start tror jag det hette. Gelleråsen 1981 var min sista start. efter en svår olycka något år senare med många månader i konvalisens så blev det inget mer.

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#131 Inlägg av wargen »

Sitter och tittar på regnet och sysselsätter mig med ett nytt program med som kan lägga in alla mätvärden från mc i videon, ahh grymt roligt, varför fanns det inte sådana här leksaker när jag var ung. har knåpat i hop en video för att lära mig hur det funkar, bara det blir lite finare väder så skall det nog bli lite roligare film http://youtu.be/f527Kd7qWnI

Det nya servot skapade ett jämnare laddtryck och nu styr jag laddtrycket med closed loop från trotteln, vid 100% trottel har jag 0,7 bar, vid 50 % trottel 0,3 bar, 20 % trottel 0,02 bar, sen har jag dragit ner laddtrycks stegringen från 5000 varv så att den inte kickar in våldsamt vid 5500 utan smyger i gång från 0.2-0.7 bar till från 5000-6500 varv, körbarheten blev mjukare och passar den körstilen som jag har bra. injusteringen är inte riktigt klar ännu men har lyckat få 90 % träff på målbost under varierande trottel pådrag.
bst.jpg
bst.jpg (93.64 KiB) Visad 8382 gånger
Testade även traction controllen i går men tycker att det är lite nervöst att ge fullt för att se om den slår av :shock: :shock: man har hela livet åkt omkring och försökt undvika sladd och släpp och låsta bromsar och sen bara framkalla det, funkar inte i min hjärna. men lite klarade jag av och testa men svårt, ABS bak var det enklaste och testa och den funkar.
Hela elektroniken lekte flipperspel när jag nitade frambromsen och spann med bakhjulet, allt blinkade rött felkoderna poppade fram som svampar . absen tyckte inte om mig, men den gjorde vad den skulle, bakhjulskörningen(givetvis på bana) upp 30cm pang ner,,bygga bost, upp, ner kanske lite hårt men den gör vad den skall och fullgas sladd vågade jag inte......

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#132 Inlägg av Jimmy.S »

förstår om det finns lite begränsningar i huvudet, var väldigt läskigt att testa abs:en fram på min hoj dom första gångerna så jag förstår vad du menar, kul att du verkar ha fått det att lira som du vill :tummenupp

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#133 Inlägg av Donner »

Det var ju riktigt coolt att få med mätarna i videon :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#134 Inlägg av wargen »

Jamen hur coolt var inte det programmet,, RaceRender 2,,, det får en att klicka på gilla knappen extra många gånger :mrgreen:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#135 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:Jamen hur coolt var inte det programmet,, RaceRender 2,,, det får en att klicka på gilla knappen extra många gånger :mrgreen:
Vad Donner sa!

Och så undrar jag varför passageraren på den andra hojen satt på förarens axlar? :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar