VFR800, RVF750 turbo mm
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Ja jäklar, där vill man inte ha en kabelbrand
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Hur fanken får du plats där under??!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Där under ska han väl inte sitta???adrian_vg skrev:Hur fanken får du plats där under??!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Jimmy.S skrev:Där under ska han väl inte sitta???adrian_vg skrev:Hur fanken får du plats där under??!
"... plats med allt där under??!"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Nu är det lite mer städat under sadeln alla sockerbitar är borta och allt hopbuntat i stammar. socker bitar är bra när man testar enkelt att mäta på. men värdelösa som skarvar under lång tid ramlar dom till slut i sär. Testade både den nya styrningen till turbon och traction controlen. styrningen till turbon funkade kanon upp till 9500 varv. har i och för sig bara 0,2bar övertryck just nu för att testa, lite svårt att hålla sig kvar om man laddar mer samtidigt som man skall kolla dator mm, men vid 9500 varv sticker laddtrycket uppåt och blir svårt att hålla den under 0,6 bar men regleringen funkar bra. Traction controllen funkade perfekt, men det tråkiga är trotteln regleras via handen och vire(som alla andra motorcyklar) och det gör att man kan bara reglera effekten via tändningen(bluddrar i och med man stryper tändningen.) men funderar på att styra trotteln via ett servo men är lite tveksam om systemet löper amok under full bost.......hur gör man då?
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
du kan inte ha ett mekaniskt spjäll som stänger med vajer som stryper luft tillförseln? ifall dom elektriska spjällen fastna/hänger sig i öppet läge så kan du kväva motorn? nån fjäderbelastad historia som gör att det är öppet men stängs mekaniskt när du vrider ner rullen sista 1/4 varvet t.ex, för det kan inte vara lätt att synka ett extra spjäll om det ska öppnas och stängas med rätt area
hmmm svårt att förklara när en bild bara poppar upp i skallen.....
hmmm svårt att förklara när en bild bara poppar upp i skallen.....
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Ja kan funka bra ide., men en annan ide som flög upp är någon slags slirbroms, på kopplingen mellan servot och viren och viren är primär...hmhm
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: VFR800, RVF750 turbo mm
Om systemet löber amok, må du skifte språk fra Svensk til Engelsk:
J*U*M*P!
J*U*M*P!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Vilket jäkla bygge Wargen! Får man fråga vad du har för bakgrund för att ro hem något sånt här? Själv hade jag varit glad om jag kunnat hjälpt dig att montera originalkåporna
Hatten av för dig!
Hatten av för dig!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Tack för dom orden sånt värmer, tja utbildning låt mig fundera... för att göra det kort är jag: elektronik ingengör examen 85 och sedan gick jag finmekanik och stegmotor utbildning blandad med data kommunikation på Facit i åtvidaberg ja så gammal är jag. bla utbildad på kulskrivmaskiner( helt mekaniska till elektroniska) men jag eldad upp många krtetsar oxå haha... men tack för berömmet det är kul att höra.
Re: Sv: VFR800, RVF750 turbo mm
Haha det var kul,, kanske till danska?jenshenrik skrev:Om systemet löber amok, må du skifte språk fra Svensk til Engelsk:
J*U*M*P!
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Utbildning är ju en sak men du måste ha plockat en hel del med motorcyklar för att ha hamnat där du är idag. Spännande att höra hur du lagt dig till med all kunskap.wargen skrev:Tack för dom orden sånt värmer, tja utbildning låt mig fundera...
För övrigt känner jag mig glad över att berömmet går att skriva på tangentbord. Talförmågan tappade jag när hakan slog i golvet ska bli väldigt kul, och inspirerande, att följa fortsättningen!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Nu vet jag hur man skall bygga en servo motorstyrd gas kontroll. i vinter blir det till att tillverka ett nytt insug med dubbbla spjäll. ett för den vanliga gasvajern och ett som man styr via en servo motor så passar man på att montera i dubbla spridare i varje insug för tomgång och fulllast och vips så har man alla balla funktioner, grymt . tack för ideen med dubbla spjäll. är det någon som har en svarv att sälja?
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Gottwargen skrev:Nu vet jag hur man skall bygga en servo motorstyrd gas kontroll. i vinter blir det till att tillverka ett nytt insug med dubbbla spjäll. ett för den vanliga gasvajern och ett som man styr via en servo motor så passar man på att montera i dubbla spridare i varje insug för tomgång och fulllast och vips så har man alla balla funktioner, grymt . tack för ideen med dubbla spjäll. är det någon som har en svarv att sälja?
Ja idén kommer från dieselmotorn.... finns ett spjäll som stänger för att motorn ska stanna fort och fint
sen om du vill avancera ännu mera så kan du ha flera spjäll för olika insugningsrörlängder, bättre botten och bättre på toppen men då börjar det bli ont om plats på bilsidan så finns det två rörlängder i samma insug och ett elektriskt spjäll som styr om luften i kanalerna men det kan nog bli klurigt att få i en hojmotor pga platsen för att inte tala om mappningen och justeringen av detta, men det är alltid kul att komma på tokiga ideér som rör om uppe i skallen
Nån svarv har jag tyvärr ej
Re: VFR800, RVF750 turbo mm
Dubbla insugningnslängder, har jag ingen erfarenhet av tillsammans med turbo , i min lilla enkla värld under tanken så finns det absolut ingen plats för det med intercoolern men jag skall läsa på vad för skillnader det kan göra tillsammans med turbo, någon här som vet?. tyvärr har vi dåligt väder på Gotland så ingen rolig video att presentera...