VFR800, RVF750 turbo mm

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#106 Inlägg av Donner »

Ja jäklar, där vill man inte ha en kabelbrand :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#107 Inlägg av adrian_vg »

Hur fanken får du plats där under??! :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#108 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:Hur fanken får du plats där under??! :shock:
Där under ska han väl inte sitta??? :shock:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#109 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:
adrian_vg skrev:Hur fanken får du plats där under??! :shock:
Där under ska han väl inte sitta??? :shock:
:roll:

"... plats med allt där under??!" 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#110 Inlägg av wargen »

Nu är det lite mer städat under sadeln alla sockerbitar är borta och allt hopbuntat i stammar. socker bitar är bra när man testar enkelt att mäta på. men värdelösa som skarvar under lång tid ramlar dom till slut i sär. Testade både den nya styrningen till turbon och traction controlen. styrningen till turbon funkade kanon upp till 9500 varv. har i och för sig bara 0,2bar övertryck just nu för att testa, lite svårt att hålla sig kvar om man laddar mer samtidigt som man skall kolla dator mm, men vid 9500 varv sticker laddtrycket uppåt och blir svårt att hålla den under 0,6 bar men regleringen funkar bra. Traction controllen funkade perfekt, men det tråkiga är trotteln regleras via handen och vire(som alla andra motorcyklar) och det gör att man kan bara reglera effekten via tändningen(bluddrar i och med man stryper tändningen.) men funderar på att styra trotteln via ett servo men är lite tveksam om systemet löper amok under full bost.......hur gör man då? :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#111 Inlägg av Jimmy.S »

du kan inte ha ett mekaniskt spjäll som stänger med vajer som stryper luft tillförseln? ifall dom elektriska spjällen fastna/hänger sig i öppet läge så kan du kväva motorn? nån fjäderbelastad historia som gör att det är öppet men stängs mekaniskt när du vrider ner rullen sista 1/4 varvet t.ex, för det kan inte vara lätt att synka ett extra spjäll om det ska öppnas och stängas med rätt area

hmmm svårt att förklara när en bild bara poppar upp i skallen.....

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#112 Inlägg av wargen »

Ja kan funka bra ide., men en annan ide som flög upp är någon slags slirbroms, på kopplingen mellan servot och viren och viren är primär...hmhm

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: VFR800, RVF750 turbo mm

#113 Inlägg av jenshenrik »

Om systemet löber amok, må du skifte språk fra Svensk til Engelsk:

J*U*M*P! :mrgreen:
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#114 Inlägg av Rydh »

Vilket jäkla bygge Wargen! Får man fråga vad du har för bakgrund för att ro hem något sånt här? Själv hade jag varit glad om jag kunnat hjälpt dig att montera originalkåporna :-)

Hatten av för dig!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#115 Inlägg av wargen »

Tack för dom orden sånt värmer, tja utbildning låt mig fundera... för att göra det kort är jag: elektronik ingengör examen 85 och sedan gick jag finmekanik och stegmotor utbildning blandad med data kommunikation på Facit i åtvidaberg ja så gammal är jag. bla utbildad på kulskrivmaskiner( helt mekaniska till elektroniska) men jag eldad upp många krtetsar oxå haha... men tack för berömmet det är kul att höra.

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Sv: VFR800, RVF750 turbo mm

#116 Inlägg av wargen »

jenshenrik skrev:Om systemet löber amok, må du skifte språk fra Svensk til Engelsk:

J*U*M*P! :mrgreen:
Haha det var kul,, kanske till danska? :mrgreen: :D

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#117 Inlägg av Rydh »

wargen skrev:Tack för dom orden sånt värmer, tja utbildning låt mig fundera...
Utbildning är ju en sak men du måste ha plockat en hel del med motorcyklar för att ha hamnat där du är idag. Spännande att höra hur du lagt dig till med all kunskap.

För övrigt känner jag mig glad över att berömmet går att skriva på tangentbord. Talförmågan tappade jag när hakan slog i golvet :-) ska bli väldigt kul, och inspirerande, att följa fortsättningen!
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#118 Inlägg av wargen »

Nu vet jag hur man skall bygga en servo motorstyrd gas kontroll. i vinter blir det till att tillverka ett nytt insug med dubbbla spjäll. ett för den vanliga gasvajern och ett som man styr via en servo motor så passar man på att montera i dubbla spridare i varje insug för tomgång och fulllast och vips så har man alla balla funktioner, grymt . tack för ideen med dubbla spjäll. är det någon som har en svarv att sälja?

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#119 Inlägg av Jimmy.S »

wargen skrev:Nu vet jag hur man skall bygga en servo motorstyrd gas kontroll. i vinter blir det till att tillverka ett nytt insug med dubbbla spjäll. ett för den vanliga gasvajern och ett som man styr via en servo motor så passar man på att montera i dubbla spridare i varje insug för tomgång och fulllast och vips så har man alla balla funktioner, grymt . tack för ideen med dubbla spjäll. är det någon som har en svarv att sälja?
Gott :)
Ja idén kommer från dieselmotorn.... finns ett spjäll som stänger för att motorn ska stanna fort och fint ;)
sen om du vill avancera ännu mera så kan du ha flera spjäll för olika insugningsrörlängder, bättre botten och bättre på toppen men då börjar det bli ont om plats :roll: på bilsidan så finns det två rörlängder i samma insug och ett elektriskt spjäll som styr om luften i kanalerna men det kan nog bli klurigt att få i en hojmotor pga platsen för att inte tala om mappningen och justeringen av detta, men det är alltid kul att komma på tokiga ideér som rör om uppe i skallen ;)
Nån svarv har jag tyvärr ej

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#120 Inlägg av wargen »

Dubbla insugningnslängder, har jag ingen erfarenhet av tillsammans med turbo , i min lilla enkla värld under tanken så finns det absolut ingen plats för det med intercoolern men jag skall läsa på vad för skillnader det kan göra tillsammans med turbo, någon här som vet?. tyvärr har vi dåligt väder på Gotland så ingen rolig video att presentera...

Skriv svar